Kolumbijská závodnice Tatiana Calderón během své kariéry řídila už prakticky všechno, čemu se dá říkat monopost. Všechno začalo na motokárách a nyní pokračuje přes japonskou Super Formuli až do formule 1. Tatiana poskytla pro trueracing.cz exkluzivní rozhovor.
Dnes mohou fanoušci Tatianu znát především jako testovací a vývojovou závodnici pro Alfu Romeo ve formuli 1. Všechno ale muselo nějak začít. Kolumbijka zahájila kariéru na motokárách v pouhých devíti letech, za což ale může hlavně náhoda.
„Začala jsem závodit, když mi bylo devět let. Vždy jsem byla milovníkem sportů, ale závodění jsem objevila náhodou,“ vypráví Tatiana.
Moje sestra Paula mě vzala do půjčovny motokár, která byla blízko našeho domu. Koupily jsme jízdu na pět minut a obě jsme propadly rychlosti a adrenalinu. Od té doby mám vášeň pro tento sport, která roste. Mám velké štěstí, že tomu mohu říkat práce na plný úvazek, je to čest, že mohu dělat to, co miluji nejvíce.“
Závodit tak začala v době, kdy byl ve formuli 1 jedním z nejpopulárnějších jezdců domácí Juan Pablo Montoya. Kolumbijec tehdy sváděl vyrovnané bitvy ve vozech Williams a McLaren, přičemž byl i adeptem na celkový titul.
„S motokárami jsem začala, protože jsem zkrátka milovala karting od prvního momentu, co jsem usedla do motokáry. Nicméně jsem také začala sledovat JP Montoyu, jelikož je z Kolumbie a tehdy byl velkou hvězdou, jenž dokázala vyhrávat závody F1. Takže jsem jeho velkým fanouškem a je to můj dětský hrdina.“
Tatiana se z motokár vydala do monopostů, kde startovala v šampionátu Star Mazda. Hned v zápětí ale došlo i na European F3 Open, která byla ve své době skvělou juniorkou pro získávání zkušeností. Závodnice hned na to začala koketovat i s dalšími šampionáty, včetně evropské formule 3 nebo GP3.
V roce 2014 například startovala ve Florida Winter Series pro tým Ferrari Driver Academy. K překvapení všech dokázala tehdy neznámá dívka zvítězit. Úspěchy ale měla i jinde.
„Řekla bych, že mé nejlepší závody byly v GP3, ale také ve FIA F3 o rok předtím. Také si myslím, že to byl můj jediný závod ve World Series 3.5 V8 v Bahrajnu, kde jsem skončila na stupních vítězů. Tehdy to bylo nejblíže formuli 1 a já jsem pouze přijela na volný trénink, ale poté jsem dokázala získat podium, což si myslím, že mi hodně pomohlo k mé první jízdě s vozem formule 1.“
Formule 1. To je to, co Tatianu zajímá nejvíce. Kolumbijka působí v týmu Alfa Romeo (tehdy ještě Sauber) už od sezony 2017 v roli vývojové jezdkyně. Příležitost ke svezení přišla na okruhu Fiorano o rok později. S monopostem Sauber C32 ze sezony 2013 odjela 505 kol, ale řídila i tehdejší aktuální Alfu Romeo C37 v rámci filmovacího dne.
„Řídit vůz formule 1 je něco unikátního, není nic, co by se tomu podobalo. Výkon, přítlak, brzdy a celá technologie je neuvěřitelná!“
Až poté zamířila Tatiana do formule 2, jenž je doprovodnou sérií pro F1. U stáje Arden se v loňském roce trápila se slabým, ale zároveň i poruchovým monopostem. V Baku měla závod dobře rozjetý, dokonce vedla, bohužel technika nespolupracovala.
Letos závodí v japonské Super Formuli, kde ale nemohla z důvodu omezeného testování ve dvou víkendech odstartovat. Samotná Super Formule je úplně odlišná od evropských závodů. Šasi je u všech vozů stejné, rozdílná je pohonná jednotka, kterou dodává Toyota nebo Honda s výkonem 543 koní. Pneumatiky mají všechny vozy od Yokohamy a například převodovka je šestistupňová.
Tatiana se učí pro ní nové japonské okruhy, ale zároveň se seznamuje i s monopostem stáje Drago Corse with ThreeBond.
„Nejblíže formuli 1 je bez pochyb Super Formule, používáme jiné pneumatiky, ale při porovnání přítlaku a rychlosti v zatáčkách si myslím, že je to nejlepší příprava.
Řekla bych, že formule 2 je těžší, ale zároveň se používají pneumatiky Pirelli. V porovnání výkonu je to hodně podobné Super Formuli, ale není asi tam není tolik potřebného přítlaku. Každopádně se závodí jen pár hodin před formulí 1, což je dobré pro každého, jelikož může ukázat svůj potenciál.“
Závodnice rozhodně ví, o čem mluví. S přechodem do Japonska trochu sešla z očí, nikoliv mysli jednotlivých týmů F1. Co bude s Tatianou dále? Hodlá se vrátit zpátky do Evropy nebo zůstane v Japonsku? Šance na závodní sedačku ve formuli 1 je pro příští rok uzavřená.
„Tento rok jsem se naučila, že musíte jít den za dnem, adaptovat se, ale také se připravit na všechny příležitosti a výzvy, které přijdou.
Mým snem vždy byl závod formule 1 a budu o něm snít nadále. Budu se za tímto snem hnát a připravovat se na maximum jak v Super Formuli v Japonsku, tak i v LMP2 ve vytrvalostním závodění. To mě dělá lepší a komplexnější závodnicí.“
Tatiana letos ochutnala i vytrvalostní závodění ve zmíněné kategorii LMP2. Se svým týmem Richard Mille absolvovala v čistě dámské posádce 24h Le Mans, kde získala deváté místo. Kromě toho s červeným vozem startuje v evropském šampionátu Le Mans.
Jednou z variant by mohla být i ženská W Series, jenž se snaží dostat závodnici směrem do formule 1. Tatiana ale ukázala, že je schopna si vybojovat své místo na vrcholu i mezi muži.
„Řekla bych, že jen čas ukáže. Nemyslím si, že mít rozdělený šampionát je odpověď. Věřím, že můžete bojovat na nejvyšší úrovni, s nejlepšími jezdci, ale doufám, že to pomůže k zviditelnění pro mladé dívky, které potřebují sponzory a poté se posunout ze série. Získat potřebné peníze k tomu, aby mohly závodit proti nejlepší jezdcům v sériích jako jsou formule 3 nebo formule 2.“
Original interview below
First of all, thank you for the interview and I really appreciate it! Tatiana, how did you get into racing?
I started racing when I was 9 years old, I had always been a sports lover but I discovered racing by chance. My sister Paula took me to a rental go kart track near our house. We bought a 5 min ticket and we fell in love with the speed and adrenaline. Since then my passion for this sport continues to grow. I’m very lucky to be able to call this my full time job and to have the privilege to do what I love most.
Do you have a hero that made you start racing JP Montoya or Ayrton Senna, for example?
I started because I loved karting from the first moment I jumped in a kart but since then I started to follow JP Montoya as I come from Colombia he was a big star reaching and winning in F1 so I’m a big fan, he is my childhood hero.
What was your best career race yet? I would say that you had a lot of good races during the last season in GP3 with the Jenzer Motorsport!
I think one of my best races for sure where in GP3 and FIA F3 the year before but also I think the only race I did in the World Series 3.5 V8 in Bahrain where I finished on the podium, this was the closest car to F1 and I just arrived for Free Practice in Bahrain and manage to score a podium which I think helped me a lot ot get my first outing in a F1 car.
How different is it to drive a Formula 1 car compared to a Japanese Super Formula or Formula 2?
Driving a F1 car is unique, there is nothing like it. The power, the downforce, the brakes and the technology are incredible! The closest car to F1 though without a doubt is the Super Formula, we use different tires but in terms of downforce and corner speed I think it’s the best preparation. Formula 2 I would say its a heavier car but you use Pirelli, in terms of power is pretty similar to Super Formula but not enough downforce maybe, but you race just hours before F1 which is good for any driver to show their potential.
Do you want to stay in Japan for years to come or are you still going to get into formula 1 seat, for example with Alfa Romeo? Of course, LMP2 is also the way to go.
I have learnt this year that you should go day by day and be able to adapt and be ready for all the opportunities and challenges that come. My dream has always been to race in F1 and I will keep dreaming and chasing that dream while trying to race and prepare as much as possible both in the Super Formula in Japan and the LMP2 in endurance. This makes me a much better and complete driver.
What do you think about the W Series? Do you think it’s finally something that gets a woman into Formula 1? Even though you are doing great in this way 🙂
I think only time will tell. I don’t think having a separate championship is the answer. I believe we can compete at the highest level against the best drivers in the world, but I hope it helps young girls to get visibility and sponsorship to later move from the series. Get the founding they need to race the best drivers in the next series like F3 and F2.