Historie - formule

Srážka Vettela s Webberem v Turecku 2010 spustila obří rivalitu

Mark Webber závodil pro tým Red Bull od sezony 2007, ale první dvě sezony měl po boku Davida Coultharda, který, řekněme si, měl nejlepší roky za sebou. Následovně nastoupil do stáje z Milton Keynes Sebastian Vettel a začalo drama.


Během první společné sezony sice dokázal Vettel Webbera porazit, ale následujícího roku to byl právě druhý jmenovaný, který začal cítit určitou zaujatost týmu.

Australský závodník měl na svém kontě před sedmým víkendem sezony v Turecku na svém kontě dvě vítězství, přičemž Vettel jenom jedno. Přesto měli oba dva zrovna shodný počet bodů. Zdálo se, že tento rok bude patřit zkušenějšímu, ale tomu chtěl Němec pochopitelně zabránit.

Kvalifikace se lépe povedla Webberovi, kterého ve druhé řadě doplnil Lewis Hamilton s McLarenem. Závodník Red Bullu se udržel po startu na čele, přičemž byl následovaný stříbrným vozem MP4-25. Vettel následoval.

Přes lepší zastávku v boxech se německý závodník dostal na druhou pozici za svého týmového kolegu a začal ho poměrně rychle dotahovat. V 39. kole Webber požádal Red Bull, aby dal příkaz Vettelovi ke snížení rychlosti, ale jeho žádost byla zamítnuta kvůli rychlému tempu závodu a těsné vzdálenosti mezi nimi a vozy McLaren.

Webber přešel do režimu úspory paliva o kolo později, přičemž už neměl takovou rychlost, narozdíl od týmového kolegy Vettela, který stále jen naplno. Vettel měl vyšší rychlost na dlouhé rovince za jedenáctou zatáčkou a začal Webbera předjíždět z vnitřní strany. Mladík ale stále tlačil Webbera do strany, jenže on odmítal uhnout. Došlo ke kolizi obou jezdců, přičemž se Vettelům monopost několikrát otočil dokola a následoval defekt zadní pneumatiky. Týmový kolega musel vyjet mimo trať, ale dokázal s poškozeným křídlem pokračovat.

Vettel vystoupil a začal ukazovat, že má určitě jeho týmový kolega o kolečko míň, nicméně body už mu to nevrátilo. Na čele se držely oba vozy McLarenu, ale Webber alespoň zachránil třetí pozici, čímž se udržel na čele průběžného pořadí šampionátu.

Velká část debaty po závodě v Turecku se soustředila na střet Red Bullů. Z havárie se obviňovali jak Webber, tak Vettel. Šéf týmu Christian Horner naznačil, že Webber zůstal částečně zodpovědný za to, že nedal Vettelovi dostatek prostoru pro nájezd do další zatáčky, a byl znatelně frustrovaný, jelikož stáj přišla o pomyslný double v cíli. Poradce Red Bullu Helmut Marko trval na tom, že tým prostřednictvím své strategie neupřednostňoval Vettela, ale také nabídl perspektivu, jelikož musel Vettel údajně zaútočit dopředu proto, aby ho nepředjel jeden z McLarenů.

Výsledkem tak bylo, že se tým zastával spíše Vettela, přestože měl Webber jasný pokyn, šetřit palivo. Vztah mezi jezdci ale už nikdy nebyl natolik dobrý.

Jiří Košta

Recent Posts

Ferrari podalo protest na výsledky závodu 6H Spa

Tým Ferrari AF Corse podal protest proti rozhodnutím sportovních komisařů, že závod bude restartován po…

1 dnem ago

Hertz Team Jota vítězí v prodlouženém závodě ve Spa

Dvoučlenná posádka týmu Herzt Team Jota, Callum Ilott a Will Stevens, si připisují vítězství ve…

3 dny ago

Mick Schumacher: Eau Rouge není zatáčka ve formuli 1, ale v Hypercars rozhodně ano

Mick Schumacher letos jezdí v kategorii Hypercars ve WEC s vozem Alpine. Ve Spa absolvoval…

4 dny ago

Naše tempo je ve Spa stejné jako v Imole a Kataru, říká Kvyat

Dojmy pilotů po kvalifikaci na šestihodinový závod ve Spa se liší, Toyota se svým tempem…

4 dny ago

Ferrari AF Corse s číslem 50 přichází o svou pole position, první je nakonec Porsche

Hypercar Ferrari s číslem 50 získalo pole position do šesti-hodinového závodu ve Spa, avšak bylo…

5 dny ago

Vettelův start ve WEC s Porsche Penske není vyloučen

Sebastian Vettel testoval Hypercar Porsche, Porsche 963 LMDh, minulý měsíc v Aragonu. Spekulace o jeho…

5 dny ago