Historie - formule

Srážka Vettela s Webberem v Turecku 2010 spustila obří rivalitu

Mark Webber závodil pro tým Red Bull od sezony 2007, ale první dvě sezony měl po boku Davida Coultharda, který, řekněme si, měl nejlepší roky za sebou. Následovně nastoupil do stáje z Milton Keynes Sebastian Vettel a začalo drama.


Během první společné sezony sice dokázal Vettel Webbera porazit, ale následujícího roku to byl právě druhý jmenovaný, který začal cítit určitou zaujatost týmu.

Australský závodník měl na svém kontě před sedmým víkendem sezony v Turecku na svém kontě dvě vítězství, přičemž Vettel jenom jedno. Přesto měli oba dva zrovna shodný počet bodů. Zdálo se, že tento rok bude patřit zkušenějšímu, ale tomu chtěl Němec pochopitelně zabránit.

Kvalifikace se lépe povedla Webberovi, kterého ve druhé řadě doplnil Lewis Hamilton s McLarenem. Závodník Red Bullu se udržel po startu na čele, přičemž byl následovaný stříbrným vozem MP4-25. Vettel následoval.

Přes lepší zastávku v boxech se německý závodník dostal na druhou pozici za svého týmového kolegu a začal ho poměrně rychle dotahovat. V 39. kole Webber požádal Red Bull, aby dal příkaz Vettelovi ke snížení rychlosti, ale jeho žádost byla zamítnuta kvůli rychlému tempu závodu a těsné vzdálenosti mezi nimi a vozy McLaren.

Webber přešel do režimu úspory paliva o kolo později, přičemž už neměl takovou rychlost, narozdíl od týmového kolegy Vettela, který stále jen naplno. Vettel měl vyšší rychlost na dlouhé rovince za jedenáctou zatáčkou a začal Webbera předjíždět z vnitřní strany. Mladík ale stále tlačil Webbera do strany, jenže on odmítal uhnout. Došlo ke kolizi obou jezdců, přičemž se Vettelům monopost několikrát otočil dokola a následoval defekt zadní pneumatiky. Týmový kolega musel vyjet mimo trať, ale dokázal s poškozeným křídlem pokračovat.

Vettel vystoupil a začal ukazovat, že má určitě jeho týmový kolega o kolečko míň, nicméně body už mu to nevrátilo. Na čele se držely oba vozy McLarenu, ale Webber alespoň zachránil třetí pozici, čímž se udržel na čele průběžného pořadí šampionátu.

Velká část debaty po závodě v Turecku se soustředila na střet Red Bullů. Z havárie se obviňovali jak Webber, tak Vettel. Šéf týmu Christian Horner naznačil, že Webber zůstal částečně zodpovědný za to, že nedal Vettelovi dostatek prostoru pro nájezd do další zatáčky, a byl znatelně frustrovaný, jelikož stáj přišla o pomyslný double v cíli. Poradce Red Bullu Helmut Marko trval na tom, že tým prostřednictvím své strategie neupřednostňoval Vettela, ale také nabídl perspektivu, jelikož musel Vettel údajně zaútočit dopředu proto, aby ho nepředjel jeden z McLarenů.

Výsledkem tak bylo, že se tým zastával spíše Vettela, přestože měl Webber jasný pokyn, šetřit palivo. Vztah mezi jezdci ale už nikdy nebyl natolik dobrý.

Jiří Košta

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

1 dnem ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

1 dnem ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

3 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

3 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

1 týdnem ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago