A to rozhodně nemyslím jen podle statistik. Tentokrát jsem se rozhodl rozvést myšlenku, proč je čerstvý mistr světa formule 1 lepší, než Ayrton Senna či Michael Schumacher.
Britský závodník získal sedmý titul mistra světa, čímž vyrovnal magickou hranici, jenž od sezony 2004 držel právě Michael Schumacher.
Když srovnáme Hamiltona a Schumachera, tak na první pohled můžeme říct, že sice první jmenovaný neměl až na sezonu 2009 nikdy špatný vůz, ale je tomu skutečně tak?
Vraťme se ale na úplný začátek. Rok 2007 a mladý Hamilton přichází do nejlepší stáje sezony – McLarenu. Po boku má šampiona z posledních dvou let, kterým je Fernando Alonso. Hned při premiéře v Austrálii na startu předjede svého týmového kolegu a drží si pozici, dokud nepřijde druhá zastávka v boxech, přesto končí při premiéře třetí. Jasně, ok, v nejlepším monopostu, ale nezapomínejme, že to byla jeho první GP! Málokdo z budoucích vítězů Velkých cen dokázal zářit hned od prvního závodu. Není divu, že o titul přišel až v posledním závodě sezony, přesto jsem si jistý, že právě tato zbytečná prohra posílila závodníka do dalších let.
Sezona 2008, první titul, ale zajímavější je sledovat následující rok 2009. McLaren postavil vyloženě popelnici, ale Hamilton s ní dokázal dvakrát zvítězit. Nebýt technických problémů, vyhrál i v Abú Dhabí. Týmový kolega Heikki Kovalainen toho roku nezískal ani jedny stupně vítězů.
Zatápět začal Hamiltonovi až nový týmový kolega Jenson Button, který dokázal svého kolegu v celkovém zúčtování i porazit. Brit začal být frustrovaný tím, že není jasná jednička, ale také tím, že McLaren opět přestával být spolehlivým monopostem.
Přišla nabídka vstupu k Mercedesu od sezony 2013, ok, mnoho lidí může namítat, že základy k úspěchu vybudoval Ross Brawn a Michael Schumacher. To sice je pravda, ale už mnoho závodníků v historii ukázalo, že mít jenom dobrý vůz nestačí. Hamilton si připsal první výhru v Maďarsku a celkově skončil čtvrtý. To samé se stalo o rok dříve, přičemž s Mercedesem získal o bod více, než o sezonu předtím v McLarenu. Tehdy něco takového nikdo neočekával.
Přišla sezona 2014 a Hamiltonovo restartování kariéry. Týmový kolega Nico Rosberg vyvíjel na Brita nátlak, ať už během kvalifikace na GP Monaka nebo způsobením defektu v GP Belgie. Hamilton ale dokázal vždy zachovat hlavu a hned myslet na druhý závod. Není divu, že získal titul ve své druhé sezoně pro Mercedes a o rok později také. Rosberg ztrácel nervy, ale tehdejší trojnásobný šampion na sobě nedával nic znát.
Vstup do roku 2016 sice Hamiltonovi úplně nevyšel a udělal chybu, když narazil do týmového kolegy v GP Španělska, ale ruku na srdce, Rosberg strhl svůj Mercedes doprava až příliš pozdě. Následovala kolize, kvůli které si sypal Hamilton sůl do ran. Další závod v Monaku ale předvedl dokonalou jízdu, když na osychající trati stále pokračoval na pneumatikách do úplného mokra, zatímco Daniel Ricciardo za ním tlačil na mnohem rychlejších přechodných.
Opět, závod hodný šampiona. Hamilton zvítězil poprvé v sezoně 2016, což ho nakoplo k neuvěřitelným výkonům. Získal dalších devět výher a ke konci roku byl absolutně k neporažení. Nebýt technického problému v Malajsii, měl další titul.
Britovi odešel týmový kolega, který oslavil titul, a do stáje přišel Valtteri Bottas. Hamilton mohl být rád, jelikož se Ferrari dotáhlo a začalo být rychlejší, než Mercedes. Šampion ale vždy dokázal držet nervy na uzdě a nepouštěl se do zbytečných rizik, vozil jisté body a šetřil si energii do dalších závodů, podobně jako kdysi Alain Prost.
Když to zkrátím, asi není překvapením, že od sezony 2017 až doteď nebyl nikým v celkovém hodnocení poražen. Proč tomu tak bylo v posledních letech?
Auto? Dobře, je nám všem jasné, že Mercedes má v průměru nejlepší monopost, ale v sezonách 2017 a 2018 tomu tak nebylo, ale Brit zkrátka dokázal být více vypočítavý, než Ferrari nebo Sebastian Vettel. Když bylo nejhůř, tým se scelil a týmový kolega Bottas dělal vše pro to, aby Hamilton získal body. Právě Hamiltonův parťák ukazuje, že jenom vozem to není, i když to mnoho fanoušků nemůže překousnout. Kdyby byl Mercedes tak dominantní, tak se jezdí double prakticky neustále, ale viděli jsme, že finský závodník má výpadky.
Spolehlivost? Za dob Senny nebo Schumachera nebyla technika tolik kvalitní, narozdíl od dnešních závodů. Ale podle mého názoru to není ten hlavní důvod. Občas se stane, že vůz selže, což se stalo například v kvalifikaci na GP Německa 2018. Brit ale v hektickém závodě nenápadnou jízdou dosáhl až na první místo, Vettel boural. Všechno se otočilo ve prospěch Mercedesu.
Je to skutečně jezdcem? Ano, Hamilton prostě nedělá chyby. Podívejme se na Sennu, kolikrát boural jen za cenu toho, že nemohl vyhrát. Schumacher dělal to samé, legendární Jerez 1997 nebo Monako 2006 jsou skvělým příkladem. Velcí šampioni šli do rizika nehody za cenu toho, že mohou zvítězit nebo vyřadit svého nejbližšího soupeře, to Hamilton nikdy neudělal. Z mé strany mu patří obrovské uznání za toto.
Aktuálně sedminásobný šampion prostě za sebou netahá skandály a v tom je jeho síla. Může se soustředit na závody nebo na svůj soukromý život. Za domem mu nezvoní novináři a nepokládají Hamiltonovi zbytečné otázky. Zároveň v dnešní době sociálních sítí je to obzvlášť úctyhodné, jelikož například právě Schumacher chtěl vždy mít své vlastní soukromí.
I když se to někomu nemusí zdát, tak je Hamilton psychicky vyrovnaný a odvádí výbornou práci. Když už se stane chyba, tak jí většinou dokáže napravit.
Všichni říkají, že by v Mercedesu vyhrál každý, ale Bottas ukazuje, že tomu tak není. Max Verstappen by si vedl lépe? Možná, jenže není stále konzistentní a chybuje, což ho může v budoucnu dost mrzet. Hamilton je zkrátka nejlepší a nejkomplexnější ze všech, ať se nám to líbí, nebo ne.