Historie - formule

Manor Racing si získal srdce fanoušků, ale v F1 byl pouhou sezonu

Není to tak dávno, co se v poli formule 1 pohyboval i britský tým Manor Racing. Jeho osud byl ale předčasně ukončený, především kvůli financím.


Manor Grand Prix Racing Limited, vznikl ze stáje Marussia, která zase vznikla z Virgin Racing. Ztrastiplná cesta započala úplně původně v roce 2010.

Původní Marussia zanikla na konci roku 2014, ale později byla odkoupena novými majiteli, kteří následující sezonu závodili pod názvem Manor Marussia. Název měl jednoduchý důvod, peníze z televizních práv a za umístění v poháru konstruktérů z předchozího roku.

V sezoně 2015 se vůz prakticky nevyvíjel, jen se upravil monopost Marussie z předcházejícího roku. Z tohoto důvodu můžeme považovat tým Manor Racing jako plnohodnotného člena formule 1 pouze z roku 2016, kde se prezentoval nový monopost MRT05.

V únoru zmiňovaného roku se prezentoval tým na prvním testu. Manor pod vedením Stephena Fitzpatricka odhalil i nové černoranžové barvy, namísto typické bílé a červené.

Testování probíhalo poměrně v klidu, ale hned v prvním závodě musel odstoupit jezdec stáje Rio Haryanto pro technické problémy. Týmový kolega Pascal Wehrlein dokončil na šestnáctém místě.

Příběh z Austrálie předznamenal i celou sezonu. Monoposty jasně zaostávaly, ale přesto se podařilo v náročném závodě na rakouském Red Bull Ringu získal Wehrleinovi alespoň jeden bod za desáté místo.

Bylo zřejmé, že si Haryanto zaplatil místo u stáje nemalou částkou, která ale stejně nestačila. Indonéský závodník byl nahrazený po dvanácti závodech Estebanem Oconem, jenž působil v té době jako jezdec Mercedesu v DTM.

Osud Manoru se zpečetil z velké části i závodem v Brazílii, kde získal Felipe Nasr dva body za deváté místo, čímž pilot Sauberu pomohl stáji k zisku celkové desáté pozici v poháru konstrukérů. Jedenáctý tým neměl nárok na příjem z televizních práv. Rozdíl v této jedné pozici byl 30 milionů liber, což bylo pro stáj likvidační.

I když stáj zaplatila vstupní poplatek na sezonu 2017, nepodařilo se sehnat potřebné investory, kteří by podporovali tento příběh i nadále. Údajně byl i nový vůz stáje ve vývoji a připravený startovat, ze všeho ale sešlo. Manor tak po pouhém roce zmizel z formule 1 a už se do ní nevrátil.

Plánovaný monopost MRT06 pro sezonu 2017
Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock počítá s dlouhodobým závoděním v DTM

Zůstane Timo Glock v roce 2026 u týmu McLaren Dörr Motorsport v DTM? Bývalý jezdec…

2 hodiny ago

Genesis GMR-001 má za sebou shakedown, vůz je připraven pro příští sezonu WEC

Genesis má za sebou úspěšný shakedown nového Hypercaru GMR-001. Přesné místo konání tohoto shakedownu není…

1 týdnem ago

Rastovo jubilejní vítězství a šance na čtvrtý titul v DTM

Druhé vítězství sezóny, 30. vítězství v kariéře DTM: René Rast zažil fantastickou neděli během pátého…

1 týdnem ago

René Rast získal další nedělní vítězství v DTM

Trojnásobný šampion DTM René Rast si zajistil další vítězství v rámci německého šampionátu.

1 týdnem ago

Aitken vyhrává na Nurburgringu po startu z pole position

Šampionát DTM se přesouvá do druhé poloviny letošní sezóny, přičemž Jack Aitken dominoval sobotnímu závodu…

2 týdny ago

Nick Cassidy podepisuje se Stellantis, pojede za Peugeot ve WEC

Nick Cassidy, bývalý pilot DTM a současný vícemistr Formule E, spolu s Peugeotem, silně naznačil…

2 týdny ago