Historie - formule

Manor Racing si získal srdce fanoušků, ale v F1 byl pouhou sezonu

Není to tak dávno, co se v poli formule 1 pohyboval i britský tým Manor Racing. Jeho osud byl ale předčasně ukončený, především kvůli financím.


Manor Grand Prix Racing Limited, vznikl ze stáje Marussia, která zase vznikla z Virgin Racing. Ztrastiplná cesta započala úplně původně v roce 2010.

Původní Marussia zanikla na konci roku 2014, ale později byla odkoupena novými majiteli, kteří následující sezonu závodili pod názvem Manor Marussia. Název měl jednoduchý důvod, peníze z televizních práv a za umístění v poháru konstruktérů z předchozího roku.

V sezoně 2015 se vůz prakticky nevyvíjel, jen se upravil monopost Marussie z předcházejícího roku. Z tohoto důvodu můžeme považovat tým Manor Racing jako plnohodnotného člena formule 1 pouze z roku 2016, kde se prezentoval nový monopost MRT05.

V únoru zmiňovaného roku se prezentoval tým na prvním testu. Manor pod vedením Stephena Fitzpatricka odhalil i nové černoranžové barvy, namísto typické bílé a červené.

Testování probíhalo poměrně v klidu, ale hned v prvním závodě musel odstoupit jezdec stáje Rio Haryanto pro technické problémy. Týmový kolega Pascal Wehrlein dokončil na šestnáctém místě.

Příběh z Austrálie předznamenal i celou sezonu. Monoposty jasně zaostávaly, ale přesto se podařilo v náročném závodě na rakouském Red Bull Ringu získal Wehrleinovi alespoň jeden bod za desáté místo.

Bylo zřejmé, že si Haryanto zaplatil místo u stáje nemalou částkou, která ale stejně nestačila. Indonéský závodník byl nahrazený po dvanácti závodech Estebanem Oconem, jenž působil v té době jako jezdec Mercedesu v DTM.

Osud Manoru se zpečetil z velké části i závodem v Brazílii, kde získal Felipe Nasr dva body za deváté místo, čímž pilot Sauberu pomohl stáji k zisku celkové desáté pozici v poháru konstrukérů. Jedenáctý tým neměl nárok na příjem z televizních práv. Rozdíl v této jedné pozici byl 30 milionů liber, což bylo pro stáj likvidační.

I když stáj zaplatila vstupní poplatek na sezonu 2017, nepodařilo se sehnat potřebné investory, kteří by podporovali tento příběh i nadále. Údajně byl i nový vůz stáje ve vývoji a připravený startovat, ze všeho ale sešlo. Manor tak po pouhém roce zmizel z formule 1 a už se do ní nevrátil.

Plánovaný monopost MRT06 pro sezonu 2017
Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock o návratu do DTM

Timo Glock se po třech letech vrací do DTM. O svém navrátu, očekávání a novém…

4 hodinami ago

Müller a Wehrlein s Porsche Penske už ve Spa

Nico Müller a Pascal Wehrlein usednou do vozů Hypercars 963 týmu Porsche Penske už v…

6 hodinami ago

Maro Engel: nejkuženější jezdec DTM

Maro Engel vstupuje do své desáté sezony v DTM s Mercedesem. Před prvním víkendem sdělil…

20 hodinami ago

Jules Gounon o své debutové sezoně v DTM

Jules Gounon promluvil o své debutové sezoně v DTM, svých očekáváních a cílech, a mnoho…

20 hodinami ago

Thomas Jäger před sezonou DTM o změnách v šampionátu

Thomas Jäger, technický ředitel Mercedesu v DTM pro leotšní sezonu, v rozhovoru pro media popsal…

20 hodinami ago

James Barclay odchází z pozice šéfa Jaguar TCS Racing, co to znamená pro tým?

Šéf týmu Jaguar TCS Racing ve formuli E odejde ze své pozice v týmu na…

1 dnem ago