Historie - formule

Simtek S951 byl v podstatě jen studií BMW z roku 1991

Hodně netradiční příběh se nese o monopostech Simteku, které byly doslova na dně startovního pole. Málo známý fakt ale je, že formule pocházely z konceptu značky BMW. Cesta k finále ale byla velmi strastiplná a možná až komická.


Designový koncept, který vytvořil během roku 1990 Nick Wirth, byl určený pro německou značku BMW. Přestože se začaly chystat velké plány, tak z dodnes neznámých důvodů značka s interním označením vozu S192 do formule 1 nevstoupila.

Nakreslené koncepční plány odkoupil jeden malý tým s názvem Andrea Moda, který vytvořil značně podprůměrný monopost S921. Asi není překvapením, že se stáji nepodařilo vymyslet něco většího za svojí krátkou působnost. Nebylo to ale tolik dáno formulí samotnou, jako spíše zvláštním vedením stáje.

Foto: UnracedF1

Španělská stáj Bravo F1 oznámila v roce 1992 své plány na následující ročník formule 1 společně s jejich prvním jezdcem Jordim Geném. Španělský závodník měl pilotovat další evoluci původního BMW, jelikož Jean-Pierre Mosnier odkoupil části rozpadlého týmu Andrea Moda. Bohužel po smrti šéfa stáje se celý projekt rozpadl a plánovaný vůz S931 tak skončil v podobě pouhé prezentační makety.

Příběh Wirthova návrhu ale neskončil. Následujícího roku se do formule 1 přihlásil další nový tým s krátkou životností. Malá stáj Simtek přepracovala původní návrhy BMW a dala tak vzniknout monopostu S941, který už alespoň dokázal dojíždět závody. Přesto se v těsném kokpitu S941 vystřídalo hned šest jezdců.

Foto: UnracedF1

Britská stáj sice pokračovala i následující rok, ale peníze byly velkým problémem. Příběh původního návrhu pro BMW končí ročníkem 1995, kde představil Simtek monopost S951. Tým skončil už po čtyřech závodech sezony.

Jiří Košta

Recent Posts

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

1 dnem ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

3 dny ago

Ferrari vítězí na Imole, BMW a Alpine doplňuje podium

Ferrari #51 vítězí v domácím závodě na Imole po startu z pole position. BMW #15…

3 dny ago

Valentino Rossi: „S Goodyearem trpíme, rád bych pokračoval s BMW“

Před závodním víkendem FIA WEC na italské Imole hovořil Valentino Rossi s domácími novináři o…

3 dny ago

Antonio Giovinazzi ve Ferrari #51 bere druhou pole position v řadě

Antonio Giovinazzi získává pole position na domácí půdě pro šestihodinový závod v Imole. Pro pilota…

4 dny ago

Paul Ricard znamená návrat na pódium pro Gabrielu Jílkovou v GT4 European Series

Gabriela Jílková má za sebou první závodní víkend letošní sezony. Česká pilotka si odváží z…

6 dny ago