Kimi Räikkönen, tehdy dvacetiletý kluk z města finského města Espoo, dorazil na italský okruh. Jelikož byl ale závodník stále hodně mladý, musel se nechat na okruh odvézt, protože v Itálii nebyl ještě dostatečně starý na to, aby řídil sám.
Tehdy měl Fin za sebou pouhých 23 závodů v monopostech, přesto jeho manažer David Robertson naléhal na testování u Sauberu. Během tří testovacích dnů ale Räikkönen šokoval rychlostí všechny, dokonce i Michaela Schumachera.
„Měl jsem setkání s Davidem během GP Maďarska, konkrétně 12. srpna 2000. Mluvil o Kimim hodně zapáleně. Potkali jsme se poprvé na testu v Mugellu, ale musím říct, že jsem stále překvapený tím, že jsem s tímto testem souhlasil, jelikož třídenní testování je velmi drahé. Pochopitelně David uspěl, přesvědčil mě,“ vypráví tehdejší šéf stáje Peter Sauber o příchodu nováčka.
V celku pochopitelně se snažil Sauber držet test a Räikkönena v tajnosti, protože by mohl mít některý z konkurenčních týmů zájem. Fin ještě neměl platnou smlouvu, teprve byl on sám testován.
„Jeho časy byly mnohem lepší, než jaké byste čekali od někoho, kdo odjel 20 závodů ve formuli Renault. Nikdy neodjel přes tři nebo čtyři měřená kola, přestože jeho inženýr chtěl víc. Problémem byl jeho krk, ale už tehdy jsem si uvědomil, jak konzistentní dokáže být.
Před koncem druhého dne testování jsme mu dali 30 kilo paliva a nové pneumatiky. Potřeboval dvě kola k tomu, aby zajížděl přesně takové časy, jaké jsme čekali,“ pokračuje Sauber ve vzpomínání.
Pedro Diniz, který získal předchozího víkendu v Itálii roku 2000 osmé místo, pomáhal s nastavením vozu pro Räikkönena. První den testování byl o 2,4s rychlejší, než nováček, ale druhý den hned v šestém kole zajel Fin o půl vteřiny rychlejší čas.
„Peter (šéf stáje) říkal Kimimu Eskimo. Neříkalo se mu Iceman, to přišlo později. Důvodem bylo, že sponzor, který zaplatil test, byl výrobce zmrzliny ze Skandinávie. Pamatuji si, že po testu nás všechny Peter svolal a řekl nám, že bereme Eskima do týmu. Všichni vybuchli smíchy,“ vzpomíná Sergio Rinland, tehdejší šéf designér Sauberu.
Všechno proběhlo dobře, ale jelikož neměl Fin odjeto mnoho závodů v monopostech, musel dostat od FIA vyjímku, která mu umožnila start ve formuli 1. Hned v prvním závodě se odměnil šestým místem…
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…
Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…