Historie - formule

Kimi Räikkönen poprvé testoval se Sauberem v Mugellu, jeho rychlost všechny šokovala

Podzimní den v Mugellu roku 2000 zažil příchod jedné z největších osobností formule 1. Třídenní test po GP Itálie přivítal týmy Ferrari, McLaren a Sauber, které si chtěly vyzkoušet nové díly pro následující závody. Aby toho nebylo málo, objevil se v paddocku i jeden velmi mladý Fin.


Kimi Räikkönen, tehdy dvacetiletý kluk z města finského města Espoo, dorazil na italský okruh. Jelikož byl ale závodník stále hodně mladý, musel se nechat na okruh odvézt, protože v Itálii nebyl ještě dostatečně starý na to, aby řídil sám.

Tehdy měl Fin za sebou pouhých 23 závodů v monopostech, přesto jeho manažer David Robertson naléhal na testování u Sauberu. Během tří testovacích dnů ale Räikkönen šokoval rychlostí všechny, dokonce i Michaela Schumachera.

„Měl jsem setkání s Davidem během GP Maďarska, konkrétně 12. srpna 2000. Mluvil o Kimim hodně zapáleně. Potkali jsme se poprvé na testu v Mugellu, ale musím říct, že jsem stále překvapený tím, že jsem s tímto testem souhlasil, jelikož třídenní testování je velmi drahé. Pochopitelně David uspěl, přesvědčil mě,” vypráví tehdejší šéf stáje Peter Sauber o příchodu nováčka.

V celku pochopitelně se snažil Sauber držet test a Räikkönena v tajnosti, protože by mohl mít některý z konkurenčních týmů zájem. Fin ještě neměl platnou smlouvu, teprve byl on sám testován.

„Jeho časy byly mnohem lepší, než jaké byste čekali od někoho, kdo odjel 20 závodů ve formuli Renault. Nikdy neodjel přes tři nebo čtyři měřená kola, přestože jeho inženýr chtěl víc. Problémem byl jeho krk, ale už tehdy jsem si uvědomil, jak konzistentní dokáže být.

Před koncem druhého dne testování jsme mu dali 30 kilo paliva a nové pneumatiky. Potřeboval dvě kola k tomu, aby zajížděl přesně takové časy, jaké jsme čekali,” pokračuje Sauber ve vzpomínání.

Pedro Diniz, který získal předchozího víkendu v Itálii roku 2000 osmé místo, pomáhal s nastavením vozu pro Räikkönena. První den testování byl o 2,4s rychlejší, než nováček, ale druhý den hned v šestém kole zajel Fin o půl vteřiny rychlejší čas.

„Peter (šéf stáje) říkal Kimimu Eskimo. Neříkalo se mu Iceman, to přišlo později. Důvodem bylo, že sponzor, který zaplatil test, byl výrobce zmrzliny ze Skandinávie. Pamatuji si, že po testu nás všechny Peter svolal a řekl nám, že bereme Eskima do týmu. Všichni vybuchli smíchy,” vzpomíná Sergio Rinland, tehdejší šéf designér Sauberu.

Všechno proběhlo dobře, ale jelikož neměl Fin odjeto mnoho závodů v monopostech, musel dostat od FIA vyjímku, která mu umožnila start ve formuli 1. Hned v prvním závodě se odměnil šestým místem…

Jiří Košta

Recent Posts

Bortolotti, van der Linde, a Engel: Kdo získá titul v DTM?

Dramatický závěr napínavého závodu o titul DTM: Tento víkend (18. až 20. října) bude Hockenheimring…

3 dny ago

Auer a Engel jsou šampióny GT World Challenge Europe Sprint Cup

Lucas Auer a Maro Engel to zvládli. Dvojice továrních pilotů Mercedesu porazila tým WRT s…

5 dny ago

Gounon a Götz vítězí v deštivém závodě

Jules Gounon a Maxi Götz se konečně dočkali. Pro svůj tým Boutsen VDS totiž přivezli…

5 dny ago

Mercedes zvažuje vstup do Hypercars, Lamborghini naopak odchod

I přes veškerý vzdor vůči vstupu do třídy Hypercar ve WEC, Mercedes ho přeci jen…

2 týdny ago

Madpanda Motorsport končí partnerství s Mercedesem

Madpanda Motorsport, privátní tým, který závodil posledních několik let s Mercedesem AMG GT3 Evo v…

2 týdny ago

DTM odhaluje kalendář pro 2025

ADAC zveřejnil kalendář DTM pro příští sezonu. Místa konání a jejich pořadí se nemění, sezona…

2 týdny ago