Historie - formule

Kimi Räikkönen poprvé testoval se Sauberem v Mugellu, jeho rychlost všechny šokovala

Podzimní den v Mugellu roku 2000 zažil příchod jedné z největších osobností formule 1. Třídenní test po GP Itálie přivítal týmy Ferrari, McLaren a Sauber, které si chtěly vyzkoušet nové díly pro následující závody. Aby toho nebylo málo, objevil se v paddocku i jeden velmi mladý Fin.


Kimi Räikkönen, tehdy dvacetiletý kluk z města finského města Espoo, dorazil na italský okruh. Jelikož byl ale závodník stále hodně mladý, musel se nechat na okruh odvézt, protože v Itálii nebyl ještě dostatečně starý na to, aby řídil sám.

Tehdy měl Fin za sebou pouhých 23 závodů v monopostech, přesto jeho manažer David Robertson naléhal na testování u Sauberu. Během tří testovacích dnů ale Räikkönen šokoval rychlostí všechny, dokonce i Michaela Schumachera.

„Měl jsem setkání s Davidem během GP Maďarska, konkrétně 12. srpna 2000. Mluvil o Kimim hodně zapáleně. Potkali jsme se poprvé na testu v Mugellu, ale musím říct, že jsem stále překvapený tím, že jsem s tímto testem souhlasil, jelikož třídenní testování je velmi drahé. Pochopitelně David uspěl, přesvědčil mě,“ vypráví tehdejší šéf stáje Peter Sauber o příchodu nováčka.

V celku pochopitelně se snažil Sauber držet test a Räikkönena v tajnosti, protože by mohl mít některý z konkurenčních týmů zájem. Fin ještě neměl platnou smlouvu, teprve byl on sám testován.

„Jeho časy byly mnohem lepší, než jaké byste čekali od někoho, kdo odjel 20 závodů ve formuli Renault. Nikdy neodjel přes tři nebo čtyři měřená kola, přestože jeho inženýr chtěl víc. Problémem byl jeho krk, ale už tehdy jsem si uvědomil, jak konzistentní dokáže být.

Před koncem druhého dne testování jsme mu dali 30 kilo paliva a nové pneumatiky. Potřeboval dvě kola k tomu, aby zajížděl přesně takové časy, jaké jsme čekali,“ pokračuje Sauber ve vzpomínání.

Pedro Diniz, který získal předchozího víkendu v Itálii roku 2000 osmé místo, pomáhal s nastavením vozu pro Räikkönena. První den testování byl o 2,4s rychlejší, než nováček, ale druhý den hned v šestém kole zajel Fin o půl vteřiny rychlejší čas.

„Peter (šéf stáje) říkal Kimimu Eskimo. Neříkalo se mu Iceman, to přišlo později. Důvodem bylo, že sponzor, který zaplatil test, byl výrobce zmrzliny ze Skandinávie. Pamatuji si, že po testu nás všechny Peter svolal a řekl nám, že bereme Eskima do týmu. Všichni vybuchli smíchy,“ vzpomíná Sergio Rinland, tehdejší šéf designér Sauberu.

Všechno proběhlo dobře, ale jelikož neměl Fin odjeto mnoho závodů v monopostech, musel dostat od FIA vyjímku, která mu umožnila start ve formuli 1. Hned v prvním závodě se odměnil šestým místem…

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

1 týdnem ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago