Historie - formule

Giovanna Amati byla poslední oficiální závodnicí pro tým F1, po třech DNQ dostala vyhazov

Hodně zvláštní příběh se stal u skomírající stáje Brabham na začátku sezony 1992, když do kokpitu monopostů BT60B usedla žena narozena v Římě.


Amati podepsala u stáje Brabham v lednu 1992 s tím, že bude týmovou kolegyní pro Erica van de Poeleho. Rozhodnutí to bylo už tehdy dosti překvapivé, jelikož měla závodnice problém s kvalifikováním se do závodů formule 3000 během předcházejících čtyř let.

Stáj Brabham původně chtěla nasadit japonského závodníka Akihiha Nakayaku, ale FIA se rozhodla nedovolit jezdci závodit, proto nedostal potřebnou superlicenci. Tým usoudil, že najmutí ženy by se mohlo vyplatit z pohledu médii a sponzorů, proto si Amati ze značně bohaté rodiny mohla sedačku dovolit.

Mimochodem to, že rodina Amatiové je bohatá vědělo mnoho lidí. Ač se to může zdát neuvěřitelné, tak byla závodnice v roce 1978 skupinou tří gangsterů unesená a za její propuštění bylo požadováno téměř milion dolarů! Závodnice byla vězněna celých 75 dní, ale rodina dala peníze dohromady a Italka se dostala na svobodu.

Ale zpátky do zázemí Brabhamu. Jelikož závodnice nedostala příliš času na přípravu, tak během prvního závodu v Kyalami nepředvedla žádný skvělý výsledek. Během tréninků skončila minimálně šestkrát v hodinách a během kvalifikace byl její výsledný čas o 11 vteřin horší, než prvního Nigela Mansella! Do závodu se tedy nekvalifikovala.

V Mexiku to nebylo o nic slavnější, jelikož byla ztráta opět přes 10 vteřin. Své velké finále pak Amati měla v Brazílii, kde byla opět o jedenáct vteřin pomalejší. Nutno říct, že Brabham tehdy nepatřil mezi špičku, přesto ztratila celé tři vteřiny na předposledního.

Peníze začaly docházet a trpělivost stáje také. Po třech neúspěšných pokusech v kvalifikaci přišla předčasná výpověď a stáj dala příležitost Damonu Hillovi.

Amati následující roky závodila ve Ferrari Challenge, kde se jí vedlo trochu lépe. Větších úspěchů ale nikdy nedosáhla.

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

8 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

1 dnem ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

3 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago