Historie - formule

Giovanna Amati byla poslední oficiální závodnicí pro tým F1, po třech DNQ dostala vyhazov

Hodně zvláštní příběh se stal u skomírající stáje Brabham na začátku sezony 1992, když do kokpitu monopostů BT60B usedla žena narozena v Římě.


Amati podepsala u stáje Brabham v lednu 1992 s tím, že bude týmovou kolegyní pro Erica van de Poeleho. Rozhodnutí to bylo už tehdy dosti překvapivé, jelikož měla závodnice problém s kvalifikováním se do závodů formule 3000 během předcházejících čtyř let.

Stáj Brabham původně chtěla nasadit japonského závodníka Akihiha Nakayaku, ale FIA se rozhodla nedovolit jezdci závodit, proto nedostal potřebnou superlicenci. Tým usoudil, že najmutí ženy by se mohlo vyplatit z pohledu médii a sponzorů, proto si Amati ze značně bohaté rodiny mohla sedačku dovolit.

Mimochodem to, že rodina Amatiové je bohatá vědělo mnoho lidí. Ač se to může zdát neuvěřitelné, tak byla závodnice v roce 1978 skupinou tří gangsterů unesená a za její propuštění bylo požadováno téměř milion dolarů! Závodnice byla vězněna celých 75 dní, ale rodina dala peníze dohromady a Italka se dostala na svobodu.

Ale zpátky do zázemí Brabhamu. Jelikož závodnice nedostala příliš času na přípravu, tak během prvního závodu v Kyalami nepředvedla žádný skvělý výsledek. Během tréninků skončila minimálně šestkrát v hodinách a během kvalifikace byl její výsledný čas o 11 vteřin horší, než prvního Nigela Mansella! Do závodu se tedy nekvalifikovala.

V Mexiku to nebylo o nic slavnější, jelikož byla ztráta opět přes 10 vteřin. Své velké finále pak Amati měla v Brazílii, kde byla opět o jedenáct vteřin pomalejší. Nutno říct, že Brabham tehdy nepatřil mezi špičku, přesto ztratila celé tři vteřiny na předposledního.

Peníze začaly docházet a trpělivost stáje také. Po třech neúspěšných pokusech v kvalifikaci přišla předčasná výpověď a stáj dala příležitost Damonu Hillovi.

Amati následující roky závodila ve Ferrari Challenge, kde se jí vedlo trochu lépe. Větších úspěchů ale nikdy nedosáhla.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

1 týdnem ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago