Historie - formule

Sébastien Bourdais se v F1 trápil, zpátky do IndyCar mu pomohl samotný Mario Andretti

Francouzský závodník Sébastien Bourdais si u týmu Toro Rosso nevedl zrovna slavně. Situaci nepřispěla ani skutečnost, že jeho týmovým kolegou byl budoucí šampion formule 1 Sebastian Vettel.


Závodník si nevedl před vstupem do královny motorsportu vůbec zle, vždyť získal čtyři tituly v sérii Champ Car (dnes IndyCar). I když to není úplně běžné, přišla nabídka do formule 1 u stáje Toro Rosso.

Už v roce 2002 poprvé testoval vůz formule 1 u stáje Arrows. Jelikož ale tým zanikl, šance na místo nepřišla. V prosinci téhož roku ještě testoval pro jeho domácí značku Renault, ani zde se ale neuchytil, jelikož údajně odmítl podepsat smlouvu s šéfem týmu Flaviem Briatorem.

Po kvalitních testovacích dnech se stájí Toro Rosso během roku 2007 se ale Bourdais dočkal. Od následující sezony se stal pilotem formule 1. Debut v Austrálii nebyl vůbec zlý, jelikož hned získal dva body za sedmé místo.

Poté ale přišel extrémní propad, jelikož opět bodoval jen sedmým místem v Belgii, zatímco týmový kolega Vettel si dokonce připsal vítězství na Monze. Celkový výsledek byl tedy pouhé čtyři body, oproti němcovým pětatřiceti.

Sedačka se začala houpat a nebylo jisté, zda si Bourdais místo udrží i během dalšího roku. Sezona začala opět dobře, jelikož byl francouzský závodník osmý. V Monaku ještě tuto pozici zopakoval, ale jinak opět žalostná nula.

Své poslední dva závody ve formuli 1 nedokončil a po technických problémech v Německu se s ním Toro Rosso na boxové zídce rozloučilo. Jelikož měl Bourdais platnou smlouvu, musel být vyplacen předčasně. Na jeho místo byl dosazený mladý Jaime Alguersuari.

Pomalý návrat po tragických dvou letech přišel zpátky v Americe, kde se účastnil v sérii IndyCar jen pár závodů ročně. Postupem let se ale Bourdais dokázal očistit ze svého špatného jména a získal i několik vítězství, za což vděčí i samotnému Mariovi Andrettimu.

„Byl postavou u Newman Haas, když jsem přišel do týmu a vždy se mi hodně snažil pomáhat a skládat mi komplimenty ohledně toho, že jsem dostal příležitost ve formuli 1.

Jsem si naprosto jistý, že mluvil s několika lidmi, protože mám pocit, že tušil, že se celá situace dost zvrtla. Tehdy jsem prostě nedostával takovou oporu (od týmu). Měl jsem silné partnery, ale zároveň silné soupeře. Bylo to těžké, ale pro mě to byl takový náznak pomoci skrz. Mario je jedním z největších podporovatelů mé kariéry. Především pak v těch těžkých letech,“ prozradil později Bourdais.

Jiří Košta

Recent Posts

James Barclay odchází z pozice šéfa Jaguar TCS Racing, co to znamená pro tým?

Šéf týmu Jaguar TCS Racing ve formuli E odejde ze své pozice v týmu na…

6 hodinami ago

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

2 dny ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

4 dny ago

Ferrari vítězí na Imole, BMW a Alpine doplňuje podium

Ferrari #51 vítězí v domácím závodě na Imole po startu z pole position. BMW #15…

4 dny ago

Valentino Rossi: „S Goodyearem trpíme, rád bych pokračoval s BMW“

Před závodním víkendem FIA WEC na italské Imole hovořil Valentino Rossi s domácími novináři o…

4 dny ago

Antonio Giovinazzi ve Ferrari #51 bere druhou pole position v řadě

Antonio Giovinazzi získává pole position na domácí půdě pro šestihodinový závod v Imole. Pro pilota…

5 dny ago