Historie - formule

Po GP Belgie 2008 byl Lewis Hamilton penalizován a přišel o vítězství, mnoho fanoušků dodnes cítí křivdu

Belgický závod sezony 2008 patří k opravdovým klasikám formule 1. Souboj mezi McLarenem Lewise Hamiltona a Ferrari Kimiho Räikkönena probíhal až do předposledního kola závodu. Výsledky přesto byly jiné, než když se závod dojel.


Na třináctý závod sezony dorazil Hamilton jako lídr pořadí před Felipem Massou. Aby si udržel ještě naději Räikkönen, tak musel zajel dobrý výsledek.

Kvalifikace vyšla nejlépe Hamiltonovi a stejně tak start. Šampion ze sezony 2007 překonal týmového kolegu z Ferrari Massu a posunul se na druhou pozici. Jelikož byla trať ještě vlhká po dešti, tak dostal Hamilton hodiny v první zatáčce a Räikkönen se tak na výjezdu z Eau Rouge dostal do čela.

I když se zdálo, že finský závodník zvítězí a ještě udrží naděje na titul, začalo tři kola před koncem pršet. Hamilton se dotáhl na svého soupeře z Ferrari a pokusil se ho předjet v šikaně Bus Stop. McLaren byl ale vytlačen mimo trať, proto zvolil bezpečný únik a zatáčku si zkrátil. Brit se vrátil před Räikkönenem, ale trochu zvolnil a vůz Ferrari byl opět na čele. Souboj pokračoval i nadále, ale v polovině kola se připletl vozům do cesty Nico Rosberg. Hamilton byl nucený vyjet mimo dráhu a Räikkönen hned v zápětí dostal hodiny na kluzkém povrchu.

McLaren se tak dostal do vedení a finský závodník ve snaze dohnat Hamiltona a předjet Rosberga vyjel mimo trať, kde bylo ale příliš vody. Narazil do bariéry a závod pro něj skončil.

McLaren pokračoval na hodně mokré dráze stále na suchých pneumatikách, jelikož zbývalo kolo do cíle. To samé udělal už v té době druhý Massa, ale jezdci za nimi ještě stavěli pro mokré pneumatiky. Nick Heidfeld se tak v poslední zatáčce dostal na třetí pozici a získal pro BMW Sauber stupně vítězů.

Přestože slavil Hamilton s týmem vítězství, FIA se rozhodla, že závodník McLarenu získal svým zkrácením výhodu v posunutí se o jednu pozici dopředu. Podle tehdejších pravidel tak dostal Brit 25 vteřin navíc k výslednému času. Vítězství spadlo do klína Massovi, druhý skončil Heidfeld a alespoň bronzový pohár zbyl na potrestaného Hamiltona.

„Räikkönen mě vytlačil v momentě, kde bych buď přeletěl obrubník nebo naboural do něj, proto jsem se rozhodl vyjet po únikové cestě. Bylo mi jasné, že ho musím pustit, proto jsem to udělal.

Poté jsem se dostal do jeho větrného pytle, takže byl pomalejší. Kličkoval zleva doprava a já dělal to samé, abych se ho dokázal udržet,“ řekl po závodě Hamilton

Na pořadí se ovšem nic nezměnilo a tak se celkově Massa přiblížil mistrovskému titulu.

Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock počítá s dlouhodobým závoděním v DTM

Zůstane Timo Glock v roce 2026 u týmu McLaren Dörr Motorsport v DTM? Bývalý jezdec…

6 hodin ago

Genesis GMR-001 má za sebou shakedown, vůz je připraven pro příští sezonu WEC

Genesis má za sebou úspěšný shakedown nového Hypercaru GMR-001. Přesné místo konání tohoto shakedownu není…

1 týdnem ago

Rastovo jubilejní vítězství a šance na čtvrtý titul v DTM

Druhé vítězství sezóny, 30. vítězství v kariéře DTM: René Rast zažil fantastickou neděli během pátého…

1 týdnem ago

René Rast získal další nedělní vítězství v DTM

Trojnásobný šampion DTM René Rast si zajistil další vítězství v rámci německého šampionátu.

1 týdnem ago

Aitken vyhrává na Nurburgringu po startu z pole position

Šampionát DTM se přesouvá do druhé poloviny letošní sezóny, přičemž Jack Aitken dominoval sobotnímu závodu…

2 týdny ago

Nick Cassidy podepisuje se Stellantis, pojede za Peugeot ve WEC

Nick Cassidy, bývalý pilot DTM a současný vícemistr Formule E, spolu s Peugeotem, silně naznačil…

2 týdny ago