Historie - formule

Nevinný výjezd Safety Caru během GP Kanady způsobil kolizi v boxech mezi Hamiltonem a Räikkönenem, Kubica slavil vítězství

GP Kanady roku 2008 se zapsala do srdcí mnoha fanoušků. Dramatický závod totiž přinesl první a jediné vítězství polského závodníka Roberta Kubici s týmem BMW Sauber.


Sedmý závod 59. sezony formule 1 přinesl nečekaná dramata. Z pole position startoval Lewis Hamilton s McLarenem, který neměl příliš silný úvod sezony.

Start do závodu na okruhu Gillese Villeneuva se mu ale vydařil a začal si budovat náskok. V šestnáctém kole odstavil svůj monopost Force India Adrian Sutil pro poruchu převodovky, což spustilo řetězovou reakci.

Hamilton, Räikkönen, Kubica a mnoho dalších jezdců zamířilo do boxů najednou, jelikož tehdy bylo jen otevřené okno pro zastávky v boxech během Safety caru.

Z vedoucího tria měl nejrychlejší zastávku Kubica těsně následovaný Räikkönenem. Jelikož ale stále byla boxová ulička uzavřená a po straně byl semafor s červeným světlem, tak jezdci zůstali stát vedle sebe. Hamilton si ale stojících vozů Ferrari a BMW nevšiml, proto v rychlosti narazil do zadní části Finova F2008. Rosberg zopakoval Hamiltona, jelikož stejným způsobem zaparkoval do něj.

Hamilton i pilot Ferrari tak ze závodu odstoupili a Räikkönen ještě ukazoval svému soupeři, ať příště sleduje raději semafor. Rosberg s rozbitým křídlem vycouval a zajel do pit lane znovu o kolo později.

„Když jsem vyjížděl z boxů, tak jsem viděl dva vozy, jak se praly o pozice na konci pit lane. Pochopitelně jsem se do toho nechtěl nějak zapojovat, ale oba jezdci najednou zastavili. V ten moment už bylo pozdě na to, abych se jim vyhnul,“ řekl po odstoupení Hamilton.

Závod pokračoval a na jeho čele se vystřídalo celkem sedm různých jezdců. Hodně dobře na tom byl Nick Heidfeld s druhým BMW, ale agresivní strategie Kubici rozhodla o tom, kdo se stane vítězem.

Všechno také ulehčila skutečnost, že ze závodu odstoupil po chybě Fernando Alonso s Renaultem, který na třetí pozici držel rychlost s vozy BMW.

Kubica projel jako první cílem a stal se zároveň jediným polským závodníkem na nejvyšším stupni vítězů. Závodník se vítězstvím a konzistentností posunul do čela průběžného pořadí. Heidfeld zkompletoval double stáje BMW Sauber a na třetí pozici se odnikud vynořil David Coulthard s Red Bullem, pro kterého to bylo naposledy ve formuli 1 na pódiu.

„Lewis udělal chybu a neviděl světla, měl jsem velké štěstí, že si vybral Kimiho a ne mě. Pro Lewise a Kimiho je to škoda, ale takové je zkrátka závodění,“ řekl Kubica po závodě.

Jiří Košta

Recent Posts

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

3 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

4 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

4 dny ago

WRT odhaluje barvy vozu Valentina Rossiho a jeho kolegů pro letošní sezonu

Tým WRT bude i v letošním roce působit s dvěma vozy BMW M4 GT3 Evo…

5 dny ago