Historie - formule

Nevinný výjezd Safety Caru během GP Kanady způsobil kolizi v boxech mezi Hamiltonem a Räikkönenem, Kubica slavil vítězství

GP Kanady roku 2008 se zapsala do srdcí mnoha fanoušků. Dramatický závod totiž přinesl první a jediné vítězství polského závodníka Roberta Kubici s týmem BMW Sauber.


Sedmý závod 59. sezony formule 1 přinesl nečekaná dramata. Z pole position startoval Lewis Hamilton s McLarenem, který neměl příliš silný úvod sezony.

Start do závodu na okruhu Gillese Villeneuva se mu ale vydařil a začal si budovat náskok. V šestnáctém kole odstavil svůj monopost Force India Adrian Sutil pro poruchu převodovky, což spustilo řetězovou reakci.

Hamilton, Räikkönen, Kubica a mnoho dalších jezdců zamířilo do boxů najednou, jelikož tehdy bylo jen otevřené okno pro zastávky v boxech během Safety caru.

Z vedoucího tria měl nejrychlejší zastávku Kubica těsně následovaný Räikkönenem. Jelikož ale stále byla boxová ulička uzavřená a po straně byl semafor s červeným světlem, tak jezdci zůstali stát vedle sebe. Hamilton si ale stojících vozů Ferrari a BMW nevšiml, proto v rychlosti narazil do zadní části Finova F2008. Rosberg zopakoval Hamiltona, jelikož stejným způsobem zaparkoval do něj.

Hamilton i pilot Ferrari tak ze závodu odstoupili a Räikkönen ještě ukazoval svému soupeři, ať příště sleduje raději semafor. Rosberg s rozbitým křídlem vycouval a zajel do pit lane znovu o kolo později.

„Když jsem vyjížděl z boxů, tak jsem viděl dva vozy, jak se praly o pozice na konci pit lane. Pochopitelně jsem se do toho nechtěl nějak zapojovat, ale oba jezdci najednou zastavili. V ten moment už bylo pozdě na to, abych se jim vyhnul,“ řekl po odstoupení Hamilton.

Závod pokračoval a na jeho čele se vystřídalo celkem sedm různých jezdců. Hodně dobře na tom byl Nick Heidfeld s druhým BMW, ale agresivní strategie Kubici rozhodla o tom, kdo se stane vítězem.

Všechno také ulehčila skutečnost, že ze závodu odstoupil po chybě Fernando Alonso s Renaultem, který na třetí pozici držel rychlost s vozy BMW.

Kubica projel jako první cílem a stal se zároveň jediným polským závodníkem na nejvyšším stupni vítězů. Závodník se vítězstvím a konzistentností posunul do čela průběžného pořadí. Heidfeld zkompletoval double stáje BMW Sauber a na třetí pozici se odnikud vynořil David Coulthard s Red Bullem, pro kterého to bylo naposledy ve formuli 1 na pódiu.

„Lewis udělal chybu a neviděl světla, měl jsem velké štěstí, že si vybral Kimiho a ne mě. Pro Lewise a Kimiho je to škoda, ale takové je zkrátka závodění,“ řekl Kubica po závodě.

Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock o návratu do DTM

Timo Glock se po třech letech vrací do DTM. O svém navrátu, očekávání a novém…

2 hodinami ago

Müller a Wehrlein s Porsche Penske už ve Spa

Nico Müller a Pascal Wehrlein usednou do vozů Hypercars 963 týmu Porsche Penske už v…

4 hodinami ago

Maro Engel: nejkuženější jezdec DTM

Maro Engel vstupuje do své desáté sezony v DTM s Mercedesem. Před prvním víkendem sdělil…

18 hodinami ago

Jules Gounon o své debutové sezoně v DTM

Jules Gounon promluvil o své debutové sezoně v DTM, svých očekáváních a cílech, a mnoho…

18 hodinami ago

Thomas Jäger před sezonou DTM o změnách v šampionátu

Thomas Jäger, technický ředitel Mercedesu v DTM pro leotšní sezonu, v rozhovoru pro media popsal…

18 hodinami ago

James Barclay odchází z pozice šéfa Jaguar TCS Racing, co to znamená pro tým?

Šéf týmu Jaguar TCS Racing ve formuli E odejde ze své pozice v týmu na…

1 dnem ago