Historie - formule

BAR přidal do svého monopostu další nádrž s palivem, následoval zákaz startu pro dva víkendy

Po poměrně těžkých letech se v roce 2004 konečně dokázal tým BAR trochu posunout nahoru a podíval se i na stupně vítězů. Jenson Button skončil v poháru jezdců překvapivě třetí. Následujícího roku měla forma stoupat, jenže přišla velká rána ze strany FIA.


BAR skončil po sezoně 2004 celkově na druhé pozici za Ferrari, proto se dalo čekat, kdo bude nejbližším konkurentem v následujícím roce.

Sezona ale nezačala úplně podle představ, jelikož po třech závodech byla na kontě stáje stále nula. V Imole se to trochu zlepšilo, jelikož Button získal třetí místo a týmový kolega Takuma Sato páté.

Oslavy ale netrvaly příliš dlouho, jelikož po závodě se zjistilo, že je vůz Buttona pod váhou. Normálně by následovala diskvalifikace a byl by klid, ale tentokrát se přišlo na něco mnohem závažnějšího.

BAR měl totiž ve svých monopostech skrytou druhou nádrž, do které mohl umístit dalších 11 kilo paliva navíc, tudíž v závodě mohly bílé vozy teoreticky závodit pod minimální předepsanou hmotností.

BAR argumentoval tím, že extra nádrž je potřeba proto, aby vůz mohl fungovat. Jednoduše řečeno, bez paliva by nemohl jet. Nicméně podle tvrzení stáje se nikdy nezávodilo pod váhovým limitem.

Následovalo slyšení u Mezinárodní automobilové federace v Paříži. FIA se samozřejmě nenechala opít rohlíkem, proto diskvalifikovala Buttona i Sata ze závodu v Imole. Aby toho nebylo málo, tak BAR ještě dostal zákaz startu pro následující dva závody ve Španělsku a Monaku. Kromě toho přišlo ještě varování s tím, že pokud se něco takového bude opakovat, přijde úplná stopka. Tehdejší prezident FIA Max Mosley dokonce požadoval zákaz startu týmu až do konce sezony, to se ale naštěstí nestalo.

BAR v té sezoně nestartoval ještě do GP USA, jelikož zde byly problémy s pneumatikami Michelin a vozy dostaly doporučení k tomu, aby se na zbytku víkendu nepodílely. Button dokončil alespoň dvakrát třetí, ale rozhodně to byl rok, na který nikdo nebude vzpomínat v dobrém.

V letošním roce se o tomto incidentu zmínil i samotný Button, který řekl, že se jednalo pouze o čistou politiku, jelikož ve zmíněné sezoně 2005 to tak dělala většina týmů.

Jiří Košta

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

3 dny ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

4 dny ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

5 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

5 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

1 týdnem ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago