Historie - formule

BAR přidal do svého monopostu další nádrž s palivem, následoval zákaz startu pro dva víkendy

Po poměrně těžkých letech se v roce 2004 konečně dokázal tým BAR trochu posunout nahoru a podíval se i na stupně vítězů. Jenson Button skončil v poháru jezdců překvapivě třetí. Následujícího roku měla forma stoupat, jenže přišla velká rána ze strany FIA.


BAR skončil po sezoně 2004 celkově na druhé pozici za Ferrari, proto se dalo čekat, kdo bude nejbližším konkurentem v následujícím roce.

Sezona ale nezačala úplně podle představ, jelikož po třech závodech byla na kontě stáje stále nula. V Imole se to trochu zlepšilo, jelikož Button získal třetí místo a týmový kolega Takuma Sato páté.

Oslavy ale netrvaly příliš dlouho, jelikož po závodě se zjistilo, že je vůz Buttona pod váhou. Normálně by následovala diskvalifikace a byl by klid, ale tentokrát se přišlo na něco mnohem závažnějšího.

BAR měl totiž ve svých monopostech skrytou druhou nádrž, do které mohl umístit dalších 11 kilo paliva navíc, tudíž v závodě mohly bílé vozy teoreticky závodit pod minimální předepsanou hmotností.

BAR argumentoval tím, že extra nádrž je potřeba proto, aby vůz mohl fungovat. Jednoduše řečeno, bez paliva by nemohl jet. Nicméně podle tvrzení stáje se nikdy nezávodilo pod váhovým limitem.

Následovalo slyšení u Mezinárodní automobilové federace v Paříži. FIA se samozřejmě nenechala opít rohlíkem, proto diskvalifikovala Buttona i Sata ze závodu v Imole. Aby toho nebylo málo, tak BAR ještě dostal zákaz startu pro následující dva závody ve Španělsku a Monaku. Kromě toho přišlo ještě varování s tím, že pokud se něco takového bude opakovat, přijde úplná stopka. Tehdejší prezident FIA Max Mosley dokonce požadoval zákaz startu týmu až do konce sezony, to se ale naštěstí nestalo.

BAR v té sezoně nestartoval ještě do GP USA, jelikož zde byly problémy s pneumatikami Michelin a vozy dostaly doporučení k tomu, aby se na zbytku víkendu nepodílely. Button dokončil alespoň dvakrát třetí, ale rozhodně to byl rok, na který nikdo nebude vzpomínat v dobrém.

V letošním roce se o tomto incidentu zmínil i samotný Button, který řekl, že se jednalo pouze o čistou politiku, jelikož ve zmíněné sezoně 2005 to tak dělala většina týmů.

Jiří Košta

Recent Posts

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

3 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

4 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

4 dny ago

WRT odhaluje barvy vozu Valentina Rossiho a jeho kolegů pro letošní sezonu

Tým WRT bude i v letošním roce působit s dvěma vozy BMW M4 GT3 Evo…

5 dny ago