Historie - formule

Yuji Ide byl zatím posledním pilotem formule 1, kterému byla sebrána licence od FIA

Japonský závodník, který se objevil ve formule 1 s týmem Super Aguri si udělal z ostudy kabát, jeho kariéra ale předtím nebyla tak špatná.


Yuji Ide zahájil kariéru v motokárách, ale dařilo se mu, jelikož dokázal vyhrát i národní šampionát. Postupně stoupal až do japonské formule 3, kde v roce 2000 skončil celkově druhý.

Následující roky stále jezdecky rostl ve formulových sériích. V nejznámějším japonském šampionátu formule Nippon se také umístil jako celkově druhý. Ideho čekala velká budoucnost, která ale měla být v Evropě.

Onen okamžik přišel v roce 2006, kdy se čistě japonská stáj Super Aguri přihlásila do šampionátu formule 1. Ze staré známosti s Agurim Suzukim se objevila poměrně nečekaná sestava na roštu, kterou doplnil Takuma Sato.

Stáj sama o sobě byla v podstatě „béčkem“ tovární Hondy, ale monoposty byly hodně zastaralé. Aguri kvůli nízkému rozpočtu odkoupil formule zaniklé stáje Arrows ze sezony 2002!

Nicméně zpátky k hlavní postavě příběhu. Ve věku jednatřiceti let se v Bahrajnu postavil Ide na rošt, i když v kvalifikaci ztratil na prvního Michaela Schumachera téměř sedm vteřin. Monopost SA05 byl sice pomalý, ale Japonec i na týmového kolegu ztratil 2,8 vteřiny. Možná není divu, když mu během jízdy volant vyklouzával z ruky, vůz byl pro závodníka zkrátka příliš silný.

V závodě si Japonec sám pro sebe a pletl se do cesty ostatním. Po třiatřiceti kolech odstoupil pro poruchu motoru.

Během závodu v Malaysii se mnoho nezměnilo a to samé platilo i o Austrálii. Ide se pletl soupeřům na trati v kvalifikaci i závodě. Přesto to byl jeho jediný finiš v závodě formule 1. Dojel jako poslední na třinácté pozici.

FIA varovala tým i závodníka, že je příliš pomalý a nebezpečný. Pravidlo 107 % kvalifikačního času ale tehdy neplatilo, proto mohl Ide jezdit i nadále.

Čtvrtý závod v Imole se zapsal černým písmem na závodním životopisu bláznivého Japonce. Hned v prvním kole se pokusil Ide předjel Christijana Alberse, kterého ale katapultoval a skončil v kotrmelcích.

Závodník později tvrdil, že kvůli omezenému testování nevěděl, jak řídit monopost Super Aguri. FIA Idemu dala zákaz startu a sebrala mu super licenci, jelikož jeho zkušenosti nebyly dostatečné.

Nahrazený byl Franckem Montagnym, který působil jako třetí jezdec týmu. Ide ještě zůstal u stáje právě na pozici svého náhradníka, ale reálná šance k návratu už nikdy nepřišla. Majitel týmu Suzuki doufal, že se závodník vrátí, to se ovšem nestalo, protože se vrátil zpátky do Japonska.

Následující roky Ide působil japonském Super GT, kde ale několik závodů dokonce vyhrál. Jeho nekonzistentnost mu ale nikdy nepřinesla lepší, než celkové čtvrté místo.

 

Jiří Košta

Recent Posts

Tim Reiter mění pro letošní sezonu angažmá, zůstává ale v ADAC GT4 Germany

Tým ME Motorsport bude v sezóně 2025 opět soutěžit v německém ADAC GT4. Tým pořídil…

2 hodinami ago

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

4 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

5 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

5 dny ago