Historie - formule

Safety Car se ve formuli 1 prezentoval i s vozem Fiat nebo Lamborghini

Formule 1 a Safety Car. Každý si vybaví slavné stříbrné vozy Mercedes, ale ještě do poloviny devadesátých let se v podstatě jednalo jen o obyčejné vozy s majáky na střechách.


Oficiálně poprvé byl nasazený Safety Car (zaváděcí vůz) pro závod v Kanadě roku 1973. Na trati ale vůz působil spíše chaos, proto nebyl následujících dvacet let k vidění.

Úplně tím prvním vozem bylo žluté Porsche 914 se stahovací střechou.

Následovalo Lamborghini Countach, které se objevilo během GP Monaka v letech 1981 až 1983. Na trať ale během závodu povoláno nebylo.

Oficiálním návratem po dvaceti letech byl vůz Fiat Tempra, který byl na trati kvůli deštivým podmínkám. Po závodě odvezl vítězného Sennu do boxů. Italský automobil byl poté vystavený v hlavním městě Brazílie jako vzpomínka na Sennovo vítězství. Dodnes je stále v rodném městě závodníka v zachovalém stavu.

Tempra se pak objevila ještě i v jiných závodech, ale jednalo se o jiné šasi. Například během GP San Marina roku 1994 si Senna stěžoval na nízkou rychlost tohoto vozu.

Renault Clio v edici týmu Williams na oslavu společného titulu bylo také jedním z těch vozů, které jsme mohli vidět v roce 1996. Pochopitelně bylo Clio oproti monopostům formule 1 až nebezpečně pomalé.

Je až neuvěřitelné, kolik vozů se na roštu společně s monoposty objevilo. Kromě menších modelů jsme mohli vidět i například Ford Escort Cosworth nebo Porsche 911 GT2. Ford se objevil konkrétně také v roce 1993 na trati během GP Velké Británie. Porsche přijelo o dva roky později na závod ve Spa.

Od roku 1996 se ale vše standardizovalo a na okruzích doprovází formuli 1 Mercedes-Benz. Prvním německým vozem byl typ C 36 AMG, poté následovalo CLK 55 AMG, CL 55 AMG, SL 55 AMG, CLK 55 AMG v nové verzi, SLK55 AMG, CLK 63 AMG, SL 63 AMG, SLS AMG, AMG GT a v současnosti je k vidění AMG GT-R.

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

16 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago