Historie - formule

Chanoch Nissany ztratil v tréninku 13 vteřin a stěžoval si na vysoký přítlak formule 1. Hned poté byl propuštěn

Formule 1 měla během své historie mnoho skvělých závodníků, ale zárověň i několik opravdu špatných. Pokud o sobě Taki Inoue tvrdí, že je tím nejhorším, tak to ještě pravděpodobně neviděl prvního izraelského závodníka.


Muž z Izraele odstartoval závodní kariéru až v osmatřiceti letech, protože zkrátka miloval rychlost, která byla zpočátku pouhým hobby.

Na trati se poprvé neukázal překvapivě s motokárami, ale zúčastnil se maďarského národního poháru formule 2000. O to větší překvapení přišlo, když skončil celkově druhý a následující rok celý pohár vyhrál.

Pro rok 2004 podepsal smlouvu v šampionátu formule 3000, která byla v minulosti posledním krokem před formulí 1. Poměrně dobré výkony, ale především finance podnikatele rozhodly o tom, že izraelský závodník absolvoval dvoudenní test s týmem Jordan. Stáj tehdy potřebovala nutně finance, takže je jasné, že Nissanyho peníze dobře voněly.

Při testování na Silverstone byl o 18 vteřin pomalejší, než tehdy první Kimi Räikkönen. Přestože se jednalo o první ochutnávku monopostu formule 1, tak byla rychlost až neuvěřitelně nízká.

Následovalo Misano, kde se s Minardi během šesti kol pětkrát roztočil a způsobil dvakrát přerušení testu červenými vlajkami. Už tehdy se hlasitě hovořilo o tom, že je celý pokus Nissanyho nebezpečný.

S Jordanem to nedopadlo, ale na pokraji krachu byla i stáj Minardi. Italové dokázali z Nissanyho vyždímat ještě pár tisíc dolarů a pro GP Maďarska byl jmenovaný do pozice třetího pilota týmu. Podle pravidel se tak mohl zúčastnit pátečních tréninků ve svých dvaačtyřiceti letech, konkrétně v den, kdy slavil narozeniny.

Páteční trénink odstartoval a závodník se hned roztočil. Závodníkům se pletl do cesty, jelikož jeho ideální stopa nebyla absolutně ideální. Nissany se zkrátka jen snažil udržet monopost na asfaltu.

Nejrychlejší čas byl o 12,9 vteřiny pomalejší, než prvního Alexandra Wurze. Aby Nissany ostudu završil, tak zaparkoval se svým monopostem do kačírku, jelikož dostal hodiny.

Když se s monopostem zahrabal, tak v něm zůstal celou dobu při odtahování, jelikož nevěděl, jak vyndat volant. Pokud si myslíte, že Nissany „strčil hlavu do písku“, tak tomu bylo přesně naopak. Minardi údajně mělo příliš mnoho přítlaku. Asi tak není divu, že se Paul Stoddart se závodníkem hned po tréninku rozloučil.

„Někdo, kdo je tak pomalý jako Nissany by neměl být ve formuli 1. Je velkým rizikem a může být nebezpečný pro ostatní,“ řekl tehdy Nick Heidfeld.

Izraelský závodník se tak vrátil zpět k závodům formule 2000. V letech 2006, 2007 a 2009 skončil celkově první, nicméně konkurence se nedá brát vážně.

V současnosti je úspěšným byznysmenem a má syna Roye, který aktuálně startuje ve formuli 2 a je testovacím pilotem ve Williamsu ve formuli 1.

Jiří Košta

Recent Posts

Tim Reiter mění pro letošní sezonu angažmá, zůstává ale v ADAC GT4 Germany

Tým ME Motorsport bude v sezóně 2025 opět soutěžit v německém ADAC GT4. Tým pořídil…

2 hodinami ago

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

4 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

5 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

5 dny ago