Pouhých pár dní po vítězství Williamsu v Las Vegas roku 1981 se stáj přesunula do Evropy, kde chtěla otestovat něco mimořádného. Jelikož dominovaly silné motory s turbem týmů Ferrari a Renault, tak ostatní museli hledat jiná řešení z pohledu koncepce vozu.
„Navrhli jsme šestikolový vůz, protože jsme nemohli mít motor s turbem. Turbomotory měly tehdy přibližně o 180 koňských sil víc, než Ford Cosworth DFV, který jsme používali. Měli jsme problém s vytvořením vozu, který měl dostatek přítlaku a zároveň rychlost pro souboj s ostatními,“ řekl v rozhovoru Frank Dernie, jenž byl v osmdesátých letech pravou rukou šéfdesignéra Williamsu Patricka Heada.
I když byl motor Cosworth pomalejší, tak stáji pomohla kontinuita, kterou zužitkovali při tvorbě aerodynamiky monopostu. Oproti Tyrrellu měl monopost všechny kola stejně velké, takže by s nimi nebyl problém při výrobě a dodávání.
„Podívali jsme se na kola a zjistili jsme, že zadní pneumatiky generují obrovské množství odporu vzduchu. Přišli jsme tak s myšlenkou, že kdybychom mohli vytvořit vůz, který by měl čtyři kola vzadu za sebou, tak bychom pravděpodobně měli lepší proudění vzduchu.
Udělali jsme nějaké úpravy a ukázalo se, že šestikolový vůz radikálně snížil odpor vzduchu. Myslím si, že jsme mohli tímto dorovnat rozdíl až 160 koňských sil. Patrick pracoval na převodovce a zadním zavěšení, já jsem měl na starosti aerodynamiku. Redukce odporu vzduchu byla fenomenální. Mohli jsme si dovolit projet v plné rychlosti i zatáčky Signes na okruhu Paula Ricarda.“
Test a upravený vůz Williams FW07C byl ještě obohacen o novou zadní část a dvěma diferenciály. Jezdec stáje Alan Jones dorazil na okruh s tím, že otestuje možného nástupce pro rok 1982.
„Alan Jones, Jonathan Palmer, Keke Rosberg a Jacques Laffite řídili dvě verze šestikolky. Laffite nejvíce ze všech, především pak na okruhu Croix-en-Ternois, který je krátký a točitý.
Obávali jsme se, že budeme mít obrovskou nedotáčivost v pomalých zatáčkách. Když Jacques dorazil poprvé do boxů, chtěl mluvit o řízení. Úplně zapomněl, že vůz má šest kol! Zamiloval si ho,“ pokračuje ve vyprávění Dernie.
FIA se o tomto testování dozvěděla a rozhodla se, že monoposty formule 1 nesmí mít více, než čtyři kola. Kromě toho FIA řekla Williamsu, že je monopost nelegální, jelikož využívá pohonu všech čtyř kol. O osudu zajímavé myšlenky tak bylo rozhodnuto dříve, než se mohla vyzkoušet naostro.
„Patrick byl naštvaný, když to zakázali. Ve skutečnosti mohli všichni jezdit tak rychle, jak jen to bylo možné. Pro formuli 1 to bylo správné, že přišel zákaz.“
Monopost ale zůstal zachovaný v muzeu Williamsu a občas je k vidění na promo akcích k výročí stáje. V minulosti se s ním svezl i Felipe Massa nebo Jenson Button.
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…
Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…