Formule

Superleague Formula – monoposty v barvách AC Sparta nebo A.C. Milan

Nepovedený koncept Premier1 Grand Prix, který jsme si rozebrali minule nahradila Superleague Formula. Závodění monopostů v barvách fotbalových týmů podpořila i pražská AC Sparta.


Oznámení plánů na novou sérii posvětila FIA v prosinci roku 2005. Vytvořit se měl rošt o dvaceti týmech, ale každý jen s jedním vozem. Hlavním důvodem bylo, aby každá stáj ušetřila. Monoposty dodával Panoz ve spolupráci s Élan Motorsport Technologies pod oficiálním názvem vozu Panoz DP09. Motory V12 s obsahem 4,2 litrů dosahovaly výkonu až 750 koňských sil. Pro porovnání na okruhu Magny-Cours byly monoposty Superleague pomalejší o 11,5 sekundy, než kvalifikační čas Kimiho Räikkönena z roku 2008.

První sezona byla odstartována o tři roky později s osmnácti kluby. Zájem nebyl ale vůbec zlý, jelikož premiérový závod byl sledován desítkami tisíc diváků. Na poslední závod v Jerezu přišlo dokonce třiačtyřicet tisíc diváků. Výhry si připsalo hned několik klubů jako například A.C. Milan, F.C. Porto nebo Borussia Dortmund. Celkově se z vítězství radoval čínský klub Beijing Guoan s italským pilotem Davidem Rigonem.

Rok 2009 byl také úspěšný, jelikož startovalo devatenáct klubů a vítězství si připsal například Tottenham Hotspur FC, FC Basilej 1893 nebo Galatasaray SK. Čína se překvapivě vrátila až o rok později, takže celkově zvítězil Liverpool F.C. s Adriánem Vallésem.

Předposlední sezonu vyhrál opět Davide Rigon, ale tentokrát s týmem R.S.C. Anderlecht. Kalendář byl zvýšený ze šesti na dvanáct závodních víkendů s tím, že závodníci na konci sezony získají prize money.

Do posledního ročníku se zbarvení změnilo, jelikož jsme mohli vidět jak samotné klubové týmy, tak i reprezentace jednotlivých zemí. Dokonce zde byla i česká účast v podobně týmu AC Sparta Praha s Filipem Salaquardou za volantem. Austrálie byla poslední zemí, která se radovala z celkového vítězství. Šampionát si držel dobrou úroveň a stále rostl, nicméně několik zrušených závodů už nějak naznačovalo, že se blíží konec. Po zrušení závodů v Číně, Rusku, Brazílii a Jižní Koreji roku 2011 nepřišlo žádné oznámení ohledně sezony následující. Přestože hodně jezdců potvrdilo účast, samotný promotér mlčel. Žádné informace o budoucnosti šampionátu nepřišly, a proto se Superleague Formula poroučela ze světa motorsportu. Podle neoficiálních informací za všechno mohl odchod hlavního partnera Sonangolu.

„V mém prvním roce v Anderlechtu jsem byl v boxech a každý týden jsem se setkal s předsedou, který se zdravil s mechaniky a bral to celé hodně vážně. Byla to kombinace malých klubů a velkých s velkými jmény. Pro některé to znamenalo opravdu hodně. Užívali si to a dávali do toho všechno, dokonce měli i helmy a kombinézy ve vlastních barvách. Bylo to skvělé s nimi závodit a atmosféra byla skvělá,“ řekl vicemistr ze sezony 2008 Craig Dolby.

Nicméně světlo na konci tunelu byl nově oznámený šampionát A1GP, který převzal myšlenku Superleague Formula a vytvořil jezdecké sestavy v barvách jednotlivých zemí.

Jiří Košta

Recent Posts

Maro Engel: nejkuženější jezdec DTM

Maro Engel vstupuje do své desáté sezony v DTM s Mercedesem. Před prvním víkendem sdělil…

10 hodinami ago

Jules Gounon o své debutové sezoně v DTM

Jules Gounon promluvil o své debutové sezoně v DTM, svých očekáváních a cílech, a mnoho…

10 hodinami ago

Thomas Jäger před sezonou DTM o změnách v šampionátu

Thomas Jäger, technický ředitel Mercedesu v DTM pro leotšní sezonu, v rozhovoru pro media popsal…

10 hodinami ago

James Barclay odchází z pozice šéfa Jaguar TCS Racing, co to znamená pro tým?

Šéf týmu Jaguar TCS Racing ve formuli E odejde ze své pozice v týmu na…

20 hodinami ago

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

3 dny ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

4 dny ago