Formule

Premier1 Grand Prix – monoposty v barvách fotbalových týmů nikdy neodstartovaly

Premier1 Grand Prix byla myšlenka, která měla spojit svět motorsportu a fotbalu. Každý vůz měl závodit pod názvem jednotlivých týmů, vidět jsme měli například Chelsea F.C. nebo R.S.C. Anderlecht. Nápad selhal, ale pomohl později ke vzniku jiné série.


Původní myšlenka se objevila roku 2001 v hlavách lidí z SMC Capital Investments, kteří sérii oficiálně založili. Konsorcium byl vedeno automobilovým a fotbalovým nadšencem Colinem Sullivanem, který předložil myšlenku Grahamovi Kellymu. Kelly byl dříve šéfem fotbalové asociace UEFA. Podle výzkumů Premier1 Grand Prix se až 40% fotbalových fanoušků zajímalo i o motorsport.

Nalákat měly především zajímavé finanční odměny, vítěz totiž mohl získat až jeden milion dolarů. Kromě toho za každý vyhraný závod by první v cíli obdržel odměnu ve výši 125 000 dolarů. Zajímavé je, že i když měly monoposty závodit v barvách fotbalových týmů, tak se po klubech nechtěly žádné finance. Po technické stránce mělo být k dispozici padesát stejných monopostů, takže by se jednalo pouze o zručnost závodníků a inženýrů. Podle plánů se mělo v každém závodě objevit minimálně čtyřiadvacet vozů. Šasi monopostu měl dodat Reynard a motory Judd s výkonem 750 koňských sil. První prototyp byl údajně Benetton B195 z roku 1995, který měl posloužit pro návrh konečného designu Premier1 Grand Prix.

Foto: unracedf1.com

Závodit se mělo na světových okruzích a také na našem okruhu v Brně. Johnny Herbert byl potvrzený pro tým Chelsea, zatímco Jacky van den Ende a Jeroen Bleekemolen měli závodit v barvách Feyenoordu. Mark Blundell, Nigel Mansell a Damon Hill se také podle spekulací měli zapojit.

OkruhDatum
1 Autódromo do Estoril14. července 2002
2 EuroSpeedway Lausitz4. srpna 2002
3 Dijon-Prenois11. srpna 2002
4 Donington Park25. srpna 2002
5 Circuit Park Zandvoort8. září 2002
6 Brno Circuit29. září 2002
7 Misano Circuit6. října 2002
8 Circuit Ricardo Tormo20. října 2002
9 Autódromo Juan y Oscar Gálvez3. listopadu 2002
10 Autódromo Internacional Nelson Piquet10. listopadu 2002

V říjnu téhož roku FIA posvětila provizorní podporu šampionátu z pohledu technických a sportovních pravidel. I když šampionát měl začít hned v roce 2002, nestalo se tak. Výrobce Reynard totiž zbankrotoval. Následovalo dlouhé ticho až do března roku 2003, kdy se management ozval s tím, že na přípravu potřebuje ještě trochu více času. Plány byly nakonec přerušené s tím, že se pojede v roce 2004, ale ani na to nedošlo. Sullivan údajně přišel o více než sto milionů dolarů při pokusu vytvořit Premier1 Grand Prix.

O pár let později se nakonec myšlenka ujala a po světě se začala prohánět Superleague Formula. Brzy si rozebereme právě tento šampionát.

Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock počítá s dlouhodobým závoděním v DTM

Zůstane Timo Glock v roce 2026 u týmu McLaren Dörr Motorsport v DTM? Bývalý jezdec…

6 hodin ago

Genesis GMR-001 má za sebou shakedown, vůz je připraven pro příští sezonu WEC

Genesis má za sebou úspěšný shakedown nového Hypercaru GMR-001. Přesné místo konání tohoto shakedownu není…

1 týdnem ago

Rastovo jubilejní vítězství a šance na čtvrtý titul v DTM

Druhé vítězství sezóny, 30. vítězství v kariéře DTM: René Rast zažil fantastickou neděli během pátého…

1 týdnem ago

René Rast získal další nedělní vítězství v DTM

Trojnásobný šampion DTM René Rast si zajistil další vítězství v rámci německého šampionátu.

1 týdnem ago

Aitken vyhrává na Nurburgringu po startu z pole position

Šampionát DTM se přesouvá do druhé poloviny letošní sezóny, přičemž Jack Aitken dominoval sobotnímu závodu…

2 týdny ago

Nick Cassidy podepisuje se Stellantis, pojede za Peugeot ve WEC

Nick Cassidy, bývalý pilot DTM a současný vícemistr Formule E, spolu s Peugeotem, silně naznačil…

2 týdny ago