Historie - formule

March 2-4-0 byl další šestikolkou, která nikdy nezávodila

Monopost stáje March s názvem 2-4-0 všechny šokoval svět, jelikož měl šest kol. Tým projektu bohužel nedal příliš prostoru.


Podobně jako Williams, tak i March vsadil na čtyři kola v zadní části monopostu, což mělo za následek obrovský přítlak. Britský tým se rozhodl pro vývoj vozu ke konci sezony 1976 s programem na následující rok.

Designér týmu Robin Herd pečlivě sledoval šestikolku Tyrrellu P34, která ho inspirovala k vytvoření něčeho podobného. Tyrrell měl čtyři přední kola malá, což podle Herda nebylo tak výhodné. Rozhodl se pro vytvoření monopostu se šesti stejně velkými koly. Podle jeho slov se vyplatilo mít stejně velká kola, jelikož byl aerodynamický výsledek efektivnější a okolo vozu mohl proudit vzduch rychleji.

Kromě toho měl mít March lepší trakci v zatáčkách a nebyl by problém s vývojem pneumatik, jelikož by byly všechny stejně velké. Herd nazval koncept 2-4-0 podle železničních vozidel. Dvě kola vpředu, čtyři poháněná a žádné přebývající.

První test proběhl na Silverstonu roku 1976. Bohužel dělala problém převodovka, kterou se nepodařilo opravit. Důvodem byl i pohon čtyř kol na zadní části vozu, jelikož se převodová skříň zkroutila. Jelikož ale nebyl dostatek času na vývoj nové převodovky, rozhodl se tým March projekt odložit na druhou kolej.

V únoru 1977 přesto vůz vyjel s novou převodovkou a Ianem Scheckterem za volantem. I když v Silverstonu opět pršelo, tak vůz dokázal jet po všech šesti kolech. Podle Schecktera byla trakce vozu neuvěřitelná. Bohužel to ale byl konec vývoje vozu, který potřeboval větší péči, než chtěl tým poskytnout. Pro závod v Belgii už se šasi 761 přestavělo na klasický čtyřkolový monopost. Stáj toho roku nezískala ani bod.

Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock počítá s dlouhodobým závoděním v DTM

Zůstane Timo Glock v roce 2026 u týmu McLaren Dörr Motorsport v DTM? Bývalý jezdec…

9 hodin ago

Genesis GMR-001 má za sebou shakedown, vůz je připraven pro příští sezonu WEC

Genesis má za sebou úspěšný shakedown nového Hypercaru GMR-001. Přesné místo konání tohoto shakedownu není…

1 týdnem ago

Rastovo jubilejní vítězství a šance na čtvrtý titul v DTM

Druhé vítězství sezóny, 30. vítězství v kariéře DTM: René Rast zažil fantastickou neděli během pátého…

1 týdnem ago

René Rast získal další nedělní vítězství v DTM

Trojnásobný šampion DTM René Rast si zajistil další vítězství v rámci německého šampionátu.

1 týdnem ago

Aitken vyhrává na Nurburgringu po startu z pole position

Šampionát DTM se přesouvá do druhé poloviny letošní sezóny, přičemž Jack Aitken dominoval sobotnímu závodu…

2 týdny ago

Nick Cassidy podepisuje se Stellantis, pojede za Peugeot ve WEC

Nick Cassidy, bývalý pilot DTM a současný vícemistr Formule E, spolu s Peugeotem, silně naznačil…

2 týdny ago