Historie - formule

March 2-4-0 byl další šestikolkou, která nikdy nezávodila

Monopost stáje March s názvem 2-4-0 všechny šokoval svět, jelikož měl šest kol. Tým projektu bohužel nedal příliš prostoru.


Podobně jako Williams, tak i March vsadil na čtyři kola v zadní části monopostu, což mělo za následek obrovský přítlak. Britský tým se rozhodl pro vývoj vozu ke konci sezony 1976 s programem na následující rok.

Designér týmu Robin Herd pečlivě sledoval šestikolku Tyrrellu P34, která ho inspirovala k vytvoření něčeho podobného. Tyrrell měl čtyři přední kola malá, což podle Herda nebylo tak výhodné. Rozhodl se pro vytvoření monopostu se šesti stejně velkými koly. Podle jeho slov se vyplatilo mít stejně velká kola, jelikož byl aerodynamický výsledek efektivnější a okolo vozu mohl proudit vzduch rychleji.

Kromě toho měl mít March lepší trakci v zatáčkách a nebyl by problém s vývojem pneumatik, jelikož by byly všechny stejně velké. Herd nazval koncept 2-4-0 podle železničních vozidel. Dvě kola vpředu, čtyři poháněná a žádné přebývající.

První test proběhl na Silverstonu roku 1976. Bohužel dělala problém převodovka, kterou se nepodařilo opravit. Důvodem byl i pohon čtyř kol na zadní části vozu, jelikož se převodová skříň zkroutila. Jelikož ale nebyl dostatek času na vývoj nové převodovky, rozhodl se tým March projekt odložit na druhou kolej.

V únoru 1977 přesto vůz vyjel s novou převodovkou a Ianem Scheckterem za volantem. I když v Silverstonu opět pršelo, tak vůz dokázal jet po všech šesti kolech. Podle Schecktera byla trakce vozu neuvěřitelná. Bohužel to ale byl konec vývoje vozu, který potřeboval větší péči, než chtěl tým poskytnout. Pro závod v Belgii už se šasi 761 přestavělo na klasický čtyřkolový monopost. Stáj toho roku nezískala ani bod.

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

15 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago