Historie - formule

Grand Prix Masters – snaha o navrácení starších pilotů F1 do závodů trvala jen tři víkendy

Grand Prix Masters byla série, která vrátila do hry bývalé piloty formule 1. Myšlenka byla dobrá, ale jak už to v motorsportu bývá, peníze hrály hlavní roli.


GPM bylo vytvořeno podle seniorských tour z golfu a tennisu. Piloti, kteří chtěli závodit, tak museli už oficiálně ukončit všechny závodní série, závodit ve formuli 1 minimálně dvě sezony, splnit lékařské požadavky, ale také být starší pětačtyřiceti let.

Všichni závodníci dostali k dispozici stejný monopost, který vycházel z modelu Reynard 2KI pro Champ Car. Pokud si říkáte, že jste název Reynard někde už viděli, tak věřte, že oni měli stát i za šampionátem Premier1 Grand Prix. Zajímavé je, že se stal šampion formule 1 ze sezony 1992 Nigel Mansell společníkem a finančním investorem do série.

Šasi pro Grand Prix Masters dodávala Delta Motorsport s motorem 3,5 litru V8. Výkon měl přes 650 koňských sil a vycházel z pohonné jednotky Cosworth XB, která se používala v Champ Car. Samotná rychlost pak byla až 320 km/h, ale za použití menší aerodynamiky, jelikož organizátoři chtěli, aby vynikal především jezdecký talent, nikoliv technika.

Všechno na ostro začalo v listopadu 2005 v Kyalami, kde se sešli opravdové legendy formule 1. Mansell vyhrál z pole position po ostrém souboji s Emersonem Fittipaldim. Třetí byl Riccardo Patrese, hned za ním Andrea de Cesaris a Derek Warwick.

Závod sledovalo přes 68 000 diváků. Byla to skutečná vzpomínka na předešlé roky, jelikož v závodě například kolidoval Jacques Laffite a René Arnoux. Christian Danner dokonce varoval Alaina Jonese a Patricka Tambaye, aby nebrali závodění na lehkou váhu, jelikož jejich fyzická kondice tehdy nebyla vůbec dobrá.

Pro rok 2006 byl oznámený strohý kalendář o čtyřech závodech. Startovat se mělo v Qataru, Itálii, Velké Británii a opět i v Jižní Africe na okruhu Kyalami. Bohužel kvůli nedostatku financí se zrušil závod na Monze i právě v Kyalami.

První závod sezony vyhrál v Qataru opět Nigel Mansell před Christianem Dannerem a Ericem van de Poelem. Ve Velké Británii se radoval Eddie Cheever před van de Poelem a Dannerem. Dalo se tak předpovídat, jak se mohl šampionát vyvíjet.

Bohužel bylo v září následujícího roku oznámeno, že se organizace GPM chystá k zániku, jelikož nezaplatila potřebné finance a dluhy výrobci šasi Delta Motorsport. Kromě toho si piloti nechávali zaplatit nemalé částky za své působení. Nakonec přišlo prohlášení, že je oficiálně po všem.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

2 týdny ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago