Minule jsme se podívali na neúspěšný pokus o nasazení Peugeotu 806 MPV do závodění. Tentokrát se jedná opět o odlišné myšlení vývojářů – kombi Volvo 850 Toma Walkinshawa.
Když Volvo oznámilo plány na vstup do Britských cestovních vozů roku 1994, bylo obrovským překvapením, že se značka spojila s Tom Walkinshaw Racing. TWR se mělo starat o techniku, Volvo zase o propagaci v šampionátu.
Plán toho, že Volvo nebude závodit se sedanem, ale s kombi byl utajován až do oficiálního představení. Tehdejší pilot stáje Rickard Rydell také neskrýval své překvapení.
„Když jsem podepisoval s Volvem a TWR o vánocích 1993, tak jsem nevěděl o plánech s kombi. Kdybych je věděl, pravděpodobně bych o to neměl zájem. Měli velké štěstí, že jsem to nevěděl!“
Kvůli omezenému testování měl tým problém bojovat v závodech na čele. Podle zdrojů přímo z týmu se vůz poprvé rozjel až v den prvního závodu sezony! Volvo se zkrátka připravovalo na svůj návrat na okruhy jako tovární tým, tudíž bylo primárním účelem na sebe mediálně upozornit.
Rydell dokázal získat třetí místo během kvalifikace na okruhu Snetterton. Závody byly o něco horší, jelikož TWR obsadilo s Volvem pouze nejlepší šestku.
Z pohledu aerodynamiky vůz nebyl zrovna ideální, ale paradoxně na tom byl značně lépe, než verze sedan, kterou se automobilka rozhodla nasadit pro další rok. Přesto nové Volvo 850 sedan začalo hned vyhrávat závody a Rydell získal v roce 1998 titul s modelem S40.
Po špatné sezoně údajně samotné Volvo nařídilo všechny vozy 850 kombi zničit, naštěstí se ale dva dochovaly a jsou dodnes v muzeu.