Martin Štefanko, který se jako první čech dostal do virtuálního šampionátu pod hlavičkou formule 1 F1 Esports Series poskytl pro náš web exkluzivní rozhovor.
Mladý esportový hráč chtěl původně začít s motokárami a postupně se prokousat až do formule 1, bohužel jak už to bývá, největším problémem jsou stále finance.
„Měl jsem zájem o motokáry už od čtyř let, ale už tehdy na to nebyly peníze. Takže jsem se od mala věnoval hraní a následně jsem se od devíti let přesunul na simulátory GTR2 a Race07, kde moje cesta skutečně začala,” říká čech.
Štefanko přesto sbíral úspěchy na virtuálním poli. Už před F1 Esports patřil mezi nejlepší a nejuznávanější jezdce v Evropě. Jeho jméno je zásluhou skvělých výsledků mezi jezdci velice známé.
„Šampionátů, kde jsem závodil bylo několik. Nejvýznamnější pro mě byla F1-Liga.cz (2013-2016), kde jsem získal dva mistrovské tituly, FSR World Championship (2016-2017), kde jsem mezi světovou špičkou dojel několikrát na pódiu a jeden závod dokonce vyhrál.
Také nesmím zapomenout na Virtual GP, kde jezdím i v současnosti. V roce 2017 jsem získal titul a za ty roky několik dalších vítězství. Kromě toho jsem dva roky reprezentoval Haas F1 Team v F1 Esports.”
Odměnou za zisk titulu v roce 2017 si dokonce mohl vyzkoušet formuli Renault 2.0 na Mosteckém Autodromu. Šéf týmu byl s jeho výkonem spokojený, i když neměl podmínky zrovna ideální. Podle vlastních slov mu v přípravě na test simulátor hodně pomohl.
„Pocity jsem měl dobré, ačkoliv jsem v té době zdaleka neřídil dobře jako dnes. Jelo se na mokru. Vzduch byl dost studený, takže to nebylo ono. Zkušenosti mi určitě pomohli, díky simulátorům jsem získal znalosti o tom, co od auta očekávat a jak se k němu chovat.”
A jak se vlastně dokázal zrovna Štefanko dostat jako první čech do virtuální formule 1?
„Přes výběrový draft. Už před ním mě tým kontaktoval a věděl jsem dopředu, že jsou vysoké šance, že si mě vyberou.”
Závodník předváděl v první sezoně skvělé výsledky. V Singapuru dokončil na celkové páté pozici a dokonce bojoval o stupně vítězů. Kromě toho zaznamenal i starty v první pětce nebo nejrychlejší kolo ve Spa. Následující rok už se ale ukázal jenom během závodu ve Velké Británii.
I když se může zdát, že pod vedením formule 1 dokázal čech zbohatnout, opak je pravdou. Tým mu platil jen cestování a stravu. Štefanko se poté rozhodl F1 Esports opustit, jelikož nebyl sám o sobě přesvědčený.
„Zkrátka nesnesu ovládací model F1 her od Codemasters. Oproti iRacingu tu nejsem zdaleka tak rychlý, a tak nemělo smysl držet sedačku na úkor ostatních. Ano, i v F1 Esports je dost politiky a není to zdaleka taková nádhera, jak to z pohledu diváka vypadá.”
Jeho chuť do závodění se tak zhoršila, že dokonce oznámil konec kariéry loni na podzim. Naštěstí si rozhodnutí rychle rozmyslel a už v lednu opět trénoval a závodil.
„Vrátil jsem se díky iRacingu, a nevím, jestli to bylo náhodou, že jsem si ho jednoho dne zkusil, ale okamžitě mě to pohltilo. Cítim, že oproti Assetto Corsa nebo rFactoru 2 jezdím na úplně jiné úrovni. Navíc jsem si uvědomil, že musím tvrdě dřít pokud chci něco dokázat a nežít „průměrný“ dospělý život.”
Štefanko tak prozatím pokračuje v tom, co miluje. Jelikož je hodně rychlý, tak budeme doufat, že ho opět uvidíme ve velkém šampionátu. Budoucnost je nicméně stále otevřená a může přijít další konec kariéry.
„Upřímně nevím, uvidí se, jak se vydaří letošní rok. Pak se uvidí, co budu dělat dál. Nikdy jsem se hraním neživil, ani z toho nevydělal větší peníze, a ani nevím, jestli bych se tím chtěl živit, protože nedokážu sedět celý den doma.”