Exkluzivně

Michaela Šmatová: Ženy jsou dnes v motorsportu respektovány

Michaela Šmatová se dostala do světa závodů až v pozdějším věku, přesto už má za sebou několik celkových prvenství, přičemž letos míří „do světa“, kde se v rámci Women’s European Cup ukáže v barvách týmu MOTOXRACING.


„Mišule“ nikdy nepatřila k těm dětem, které by hned od dětství seděly na nějakém rychlém stroji a soustředili se na kariéru. Češka se věnovala pro zábavu skateboardům, a protože chtěla do svého života nějaký adrenalin, tak si pořídila silniční motorku.

„Původně jsem si koupila motorku pouze pro zábavu, ale protože jsem si nebyla na silnici jistá, tak jsem se rozhodla pro kurzy na motorkách do běžného provozu. Shodou okolností se zde nabízeli kurzy na závodních okruzích, které jsem si v rámci přípravy na silnici chtěla také vyzkoušet.

Nakonec mě to zaujalo natolik, že od té doby jsem motorkám doslova propadla a na okruzích trávím pomalu každý víkend,“ říká Michaela exkluzivně pro True Racing.

Po sbírání zkušeností s ovládáním motorky, ale také po probuzení touhy, jezdit s jednostopým strojem na hraně, se „Mišule“ začala věnovat závodění, zatímco na běžnou silnici s motorkou paradoxně nejezdí.

Po zisku prvenství ve Wildmotors Ladies Cup a Master Miss, se přesouvá do evropského šampionátu pro ženy, kde poměří síly s více než dvaceti závodnicemi.

„Poslední dva roky jsem závodila v Česku, ale bohužel už nebylo více příležitostí pro ženy, které by mě posunuly dopředu. Proto jsem se rozhodla pro vstup do evropského poháru, kde se setkává světová špička na legendárních okruzích.”

Aby toho nebylo málo, tak Míša chce co nejlepší tým a techniku, proto před časem oznámila svůj letošní tým – MOTOXRACING, kde bude startovat s Yamahou R3 pro SSP300.

„Původně jsem začala s Hondou CBR600, která byla na mé začátky dobrá, ale stejně jsem se začala poohlížet i po jiných výrobcích. Vzhledem k šampionátu jsem potřebovala motorku s objemem 300ccm, ale Honda se na tuto kategorii příliš neorientuje. Proto přišla na řadu Yamaha, která mi vždy byla sympatická, navíc byl technický posun enormní.

Majitel týmu MOTOXRACING Sandro Carusi mě oslovil s nabídkou na vstup k němu do týmu. Jelikož jeho stáj závodí s Yamahami, a patří mezi elitní týmy, tak bylo poměrně snadno rozhodnuto, kde chci letos působit.”

Shodou okolností bude u stáje závodit i další Češka, kterou je Saša Pelikánová. Mladší závodnice se ale pohybuje na okruzích už od roku 2014, přičemž si připsala i několik vítězství v národních pohárech Junior Open a Senior Open. Jak vnímá Michaela další vycházející hvězdu české scény?

„Podle mě je to spíše výhoda, že si můžeme pomáhat a dávat rady ohledně závodění. Saša jela ve Women’s European Cup už v loňském roce, proto má více zkušeností, ale já zde letos budu hlavně učit.”

Člověk se učí celý život, ale nevýhoda je pro Michaelu v tomto případě jednoznačná. Jezdci se musí připravovat nejen na trati, ale i mimo ní, na což naše reprezentantka klade obrovský důraz.

„Pravidelně trénuji rovnováhu a reakční rychlost, což je pro jízdu na motorce nesmírně důležité. Dále chodím do fitness, jezdím na kole nebo chodím na fyzioterapii. Zkrátka takový kompletní balíček pro tělo, který je k jízdě na závodní motorce nezbytný.“

Jak už název napovídá, tak Women’s European Cup je čistě pro ženy, a trochu napodobuje styl formulové W Series, kde se také tvůrci snaží pomáhat slečnám. A jak vůbec vnímají světové kapacity tento šampionát, který je čistě ženský?

„Hlavně v poslední době se ukazuje, že ženy mohou závodit proti mužům. Pořádají se různé šampionáty a FIM se snaží holkám pomáhat prorazit. Ženy v motorsportu už jsou dnes hodně respektovány ze všech stran, což potvrdila i Ana Carrasco, která vyhrála světové třístovky v roce 2018.”

Vzestup závodnice s číslem 28 je na první pohled obrovský. Jak to Češce půjde proti vyrovnané konkurenci, to se dozvíme už brzy, protože Women’s European Cup začíná o víkendu 17.-18. dubna na italském Mugellu.

„Mým cílem je hlavně sbírat zkušenosti a pochopit fungování evropského poháru. Stále se mám co učit, protože závodím teprve třetí sezonu, a tato bude první profesionální. Pokud se budu držet s holkami v balíku a budu moct bojovat o body, tak budu naprosto spokojená.“

Jiří Košta

Recent Posts

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

1 dnem ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

3 dny ago

Ferrari vítězí na Imole, BMW a Alpine doplňuje podium

Ferrari #51 vítězí v domácím závodě na Imole po startu z pole position. BMW #15…

3 dny ago

Valentino Rossi: „S Goodyearem trpíme, rád bych pokračoval s BMW“

Před závodním víkendem FIA WEC na italské Imole hovořil Valentino Rossi s domácími novináři o…

3 dny ago

Antonio Giovinazzi ve Ferrari #51 bere druhou pole position v řadě

Antonio Giovinazzi získává pole position na domácí půdě pro šestihodinový závod v Imole. Pro pilota…

4 dny ago

Paul Ricard znamená návrat na pódium pro Gabrielu Jílkovou v GT4 European Series

Gabriela Jílková má za sebou první závodní víkend letošní sezony. Česká pilotka si odváží z…

6 dny ago