Historie - formule

Alpine měl být v F1 už před 50 lety, Renault nechal vůz zničit

Značka Alpine se v motorsportu pohybuje už řádku let, nicméně se jednalo o vozy určené především pro rally, nikoliv formuli 1. Nebo ne?


Alpine s označením A350, byl tajný projekt, který Renault skrýval před veřejností hodně dlouho. Koncem šedesátých let totiž francouzská automobilka koupila kromě značky Alpine i Matru, přičemž se v roce 1967 začalo pracovat na monopostu formule 1.

Vůz byl dokončený poměrně rychle, přičemž se do monopostu použil tehdy hodně slabý motor Gordini V8, který dosahoval výkonu až 300 koňských sil. Revoluční ale mělo být zavěšení, jenž připravoval Alpine nezávislé, což v praxi znamenalo, že každé kolo bylo ke karoserii zavěšeno zvlášť.

Domácí jezdec Mauro Bianchi byl určen tím, kdo nový monopost A350 v létě 1968 na Zandvoortu otestuje. Přestože nebyl Gordini silný, tak vůz prokazoval dobré časy. Hovoří se o tom, že Alpine mohl s klidem končit uprostřed pole, nicméně to se právě nelíbilo vedení Renaultu.

Premiéra při GP Francie 1968 padla, protože zkrátka francouzská značka nechtěla jít do formule 1 jen tak napůl. Kromě toho i politické tahanice rozhodly o tom, že se testovací monopost A350 nechal zdemolovat.

Později, roku 1976 se na testovací trati vyskytl další Alpine pro formuli 1. Tentokrát se ale jednalo o jakousi testovací mulu Renaultu, aby se nepoutala přehnaná pozornost. Následovně vstoupil Renault do „královny motorsportu“ s vlastním týmem, ze kterého několikrát odešel, ale rokem 2021 z něj vytvořil oficiální Alpine. Nakonec se značka dočkala.

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames prezentují livery pro sezonu WEC

Iron Dames letos vstupují do své oficiálně paté sezony ve World Endurance Championship. Pro tuto…

5 hodinami ago

Nick Tandy: Legenda 24hodinových závodů

Letošní Rolex 24 v Daytoně vyhrála posádka #7 s vozem Porsche LMDh, jejíž součástí byl…

13 hodinami ago

Timo Glock promluvil o svém comebacku do DTM s McLarenem

Timo Glock je zpět v DTM. Po tříleté přestávce slaví bývalý pilot Formule 1 svůj…

1 dnem ago

Manthey EMA oznamuje jezdecké sestavy pro DTM a přidá třetí Porsche

Tovární jezdci Porsche, Thomas Preining a Ayhanchan Guven, zůstávají u Manthey EMA ale přidává se…

1 dnem ago

IMSA jako americký WEC, ale s mnoha rozdíly

Mnohdy považované za vrcholy vytrvalostního závodění, jediné šampionáty, které provozují vozy Hypercar a cíl všech…

4 dny ago

BMW byl jasný cíl, říká Kelvin van der Linde

Kelvin Van der Linde nastínil důvody pro svůj přestup do továrního programu BMW pro sezonu…

1 týdnem ago