Cestovní vozy

Kubica a Petrov jako první hájili své země v F1 i DTM

Vitalij Petrov a Robert Kubica spolu sdílejí jedno prvenství. Oba totiž byli v obou šampionátech prvními závodníky své národnosti.


Vitalij Petrov

Ruský závodník debutoval ve formuli 1 v roce 2010, když jej angažoval Renault, se kterým o rok později získal své první, avšak zároveň i poslední pódium. V úvodním závodě sezony v australském Melbourne finišoval jako třetí. Během svých 57 startů nasbíral celkem 64 bodů.

Vitalij Petrov a Timo Glock v Zandvoortu 2014 / © hoch-zwei.net

Zato v DTM mělo jeho působení velmi rychlý spád, neboť absolvoval pouze jednu sezonu, a to v roce 2014 pod křídly Mücke Motorsport. A opět si připsal prvenství. Avšak tentokrát to není nic, čím by se mohl chlubit. Byl totiž jediným jezdcem, který nezískal ani jeden bod.

Robert Kubica

Stejně jako Petrov, tak i Kubica se stal prvním závodníkem své národnosti. Poprvé se Polák ve formuli 1 objevil v roce 2006 v barvách týmu BMW, za nějž závodil další tři roky. Právě s bavorskou značkou se mohl radovat ze svého jediného triumfu, který přišel v GP Kanady 2008. Pro sezonu 2010 se upsal Renaultu.

Poté si dal na osm let od formule 1 oddych. Ovšem návrat do kolotoče královny v roce 2018 neměl vůbec jednoduchý. Nejenže monoposty byly naprosto odlišné od těch, na které byl zvyklý, ale také řízení pro něj bylo mnohem náročnější kvůli jeho zraněné ruce. Tehdy jej Williams najal jako testovacího jezdce, aby ho o rok později povýšil na stálého závodníka.

Byť tradiční britská stáj neposkytovala svým svěřencům kvalitní techniku, tak i přesto byly jeho výsledky v porovnání s týmovým kolegou George Russellem tristní.

Po protrápeném ročníku přesedlal z monopostů do cesťáků, kde se upsal soukromému týmu od BMW, ART. Ani v DTM se mu příliš nedařilo, přesto dokázal dovézt v Zolderu M4 do cíle na fantastickém třetím místě.

Neoblomný Zanardi

Alex Zanardi, který přišel po těžké havárii během evropského závodu CART v roce 2001 o obě nohy, na závodění nezanevřel a o několik let později se vrátil za volant. Nicméně ještě před osudným okamžikem závodil v sezonách 1991-1994 a 1999 v královně motorsportu pro týmy Jordan, Minardi, Lotus a Williams. Za pět let získal pouze jeden bod.

Také Zanardi závodil ve speciálně upraveném vozu BMW M4. V sezoně 2018 se zúčastnil závodu v Misanu coby hostující jezdec. Tehdy Brazilec ukázal své kvality, když ve druhém závodě na domácí půdě dojel na fantastickém pátém místě.

Redakce

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

22 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago