Uncategorized

Circuito Guadalope: Těsný městský okruh, který musel ustoupit bezpečnosti

Španělsko se momentálně chlubí stále poměrně novým okruhem MotorLand Aragón. Jeho výstavba by ale bez příběhu okruhu Gualdalope nikdy nevznikla.


Městský závodní okruh ve městě Alcañiz v provincii Teruel (Španělsko), jehož trasa byla 3900 metrů, to bylo Gualdalope. Název si vzal podle řeky, která obklopovala město Alcañiz. Celostátní závody se zde konaly nepřetržitě v letech 1965 až 2003, s výjimkou let 1980, 1981 a 1998.

Guadalope byl vždy považován za oblíbený závodní okruh jak ze strany závodníků, tak veřejnosti. Některé zdroje odhadovaly počet lidí na 60 000 až 70 000 během každého závodu.

Během 70. a 80. let se stal velmi oblíbeným pro testy „národního poháru Renault 8 TS“, později známého jako národní pohár Renaultu. Na tomto okruhu bojovali závodníci jako Luis Villamila, Jesús Puras, Luis Pérez-Sala, Luis Maurel nebo dokonce samotná španělská legenda Carlos Sainz. Rekord drží Juan Fernández García na voze Osella PA9-BMW, ​​který zajel kolo v čase 1:33:67, v průměru 149 km/h.

Nejznámější a nejcharakterističtější na trati byla „trychtýřová“ křivka umístěná na konci cílové čáry, která byla díky svému neuvěřitelnému úhlu, úzkosti a silnému brzdění, tou nejikoničtější.

Okruh Gualdalope byl ve své době nejrychlejším ve Španělsku, jelikož vozy také zrychlovaly. Přibyly dvě šikany, aby se snížila průměrná rychlost v některých zatáčkách.

Po několika vážných nehodách závodníků, v letech 1991 a 1993, začala Španělská federace bránit okruhu Gualdalope v pořádání závodů. Federace tvrdila, že nesplňuje příslušné bezpečnostní podmínky, a to navzdory skutečnosti, že okruh měl všechny bezpečnostní prostředky požadované národními a mezinárodními předpisy.

V roce 1998 sebrala španělská federace licenci ke konání národních závodů a ponechala pouze regionální soutěže pořádané Aragónskou federací. Tržby a zájem společností o sponzorování událostí klesly a v roce 2004 se zde závodilo naposledy.

Místo městské trati vznikl o deset kilometrů dál okruhový komplex s názvem MotorLand Aragón, kde závodí od roku 2010 pravidelně i MotoGP.

Jiří Košta

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

1 týdnem ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

2 týdny ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago