Cestovní vozy

Zakspeed připravoval za zády Opelu vůz pro DTM na sezonu 1997, šampionát ale zanikl

V roce 1996 byla Automobilovou federací FIA založena série International Touring Cars (ITR), ve které byly doslova šílené vozy na bázi DTM od značek Alfa Romeo, Mercedes-Benz a Opel. Vůz Opel Calibra ročník 1996 ovládl společně s Manuelem Reuterem.


V našem článku se zaměříme na model Opel Calibra pro ročník 1997. Kvůli vysokým nákladům se rozhodla skončit automobilka Alfa Romeo hned v prvním ročníku ITR, záhy následoval Opel. Přestože měl německý výrobce vlastní tovární tým, Zakspeed se rozhodl vydat jinou cestou a experimentovat po svém. Soukromý tým patří mezi takové odvážlivce, jelikož o pár let později se u Zakspeedu pokoušeli o vstup automobilky Volvo s vozem, který se také dělal za zády švédské značky.

Vůz je kompletně připravený k závodění. Calibra má úžasný “syrový” vzhled kompletně karbonového šasi. Z důvodu, který není znám se tento jediný exemplář ponechal v soukromém muzeu týmu Zakspeed, který s Calibrami závodil v předchozí sezóně. Jednou z variant, která není oficiální je, že Opel nechtěl s tímto vozem nastupovat do závodů, jelikož se jednalo o úplně novou koncepci vytvořenou především z karbonu.

Motor pochází z továrny Cosworth, která je známá především motory pro Formuli 1. Cosworth uložený v Calibře má úžasných 500 koňských sil a 2,5l V6, který točí až 12000 ot/min. Uložení motoru je dost posunuté dozadu, což je značná výhoda co se týče rozložení váhy. Celý vůz potom váží 1040 kilogramů, což se na karbonové šasi může zdát dost.

S takovým motorem se samozřejmě pojí také speciální převodovka. Doložit přesné informace ani zde není snadné. Předpokládá se zde poloautomatická šestistupňová převodovka od firmy X Trac, kde vzniká jistá spojitost s řazením týmu WilliamsF1, který používal takzvané “řazení pádly”. V dnešní době je takové řazení běžné, ale v roce 1996 byl vůz o hodně napřed.

Na internetu jsou k dohledání fotografie Opelu Calibra z roku 1996 na kterých je patrné, jak je tenhle vůz jiný. Kompletní aerodynamika je o dost velký krok napřed oproti originální verzi sezóny 1996.

Budoucnost tohoto vozu je nejistá. Zatím stále odpočívá v malém muzeu továrny Zakspeed v Německém Niederzissenu. Calibra 1997 pravděpodobně nikdy nebyla ani testována, jelikož nejsou žádné záběry, ani informace o provozu vozu. Je to obrovská škoda, pokud by sezóna DTM/ITR 1997 skutečně odstartovala, Opel by byl o parník napřed.

Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock počítá s dlouhodobým závoděním v DTM

Zůstane Timo Glock v roce 2026 u týmu McLaren Dörr Motorsport v DTM? Bývalý jezdec…

7 hodin ago

Genesis GMR-001 má za sebou shakedown, vůz je připraven pro příští sezonu WEC

Genesis má za sebou úspěšný shakedown nového Hypercaru GMR-001. Přesné místo konání tohoto shakedownu není…

1 týdnem ago

Rastovo jubilejní vítězství a šance na čtvrtý titul v DTM

Druhé vítězství sezóny, 30. vítězství v kariéře DTM: René Rast zažil fantastickou neděli během pátého…

1 týdnem ago

René Rast získal další nedělní vítězství v DTM

Trojnásobný šampion DTM René Rast si zajistil další vítězství v rámci německého šampionátu.

1 týdnem ago

Aitken vyhrává na Nurburgringu po startu z pole position

Šampionát DTM se přesouvá do druhé poloviny letošní sezóny, přičemž Jack Aitken dominoval sobotnímu závodu…

2 týdny ago

Nick Cassidy podepisuje se Stellantis, pojede za Peugeot ve WEC

Nick Cassidy, bývalý pilot DTM a současný vícemistr Formule E, spolu s Peugeotem, silně naznačil…

2 týdny ago