Cestovní vozy

Norbert Michelisz – první sim racer, který se dostal do světa velkých závodů

Maďarský závodník vstoupil do světa motorsportu hodně netradičně. Skrze virtuální závodění si ho už v roce 2005 všimli šéfové jeho budoucího týmu. O čtrnáct let později oslavil titul ve WTCR.


Michelisz byl před patnácti lety studentem univerzity a hráčem hry Grand Prix Legends, která mu změnila život. V dnešní době už se můžeme setkávat s tím, že si týmy hledají jezdce přes virtuální svět. Známá je v tomto ohledu především bývalá GT Academy, kde se ze hry Gran Turismo pro Playstation dostal do světového závodění například Lucas Ordonez.

„Objevil jsem GPL v té stejné době, kdy jsem zjistil, že je zde i jeden hodně úspěšný maďarský závodník, který vyhrál ten největší šampionát právě s GPL. Takže jsem zapomněl na všechno kolem kromě GPL, protože jsem ho chtěl pouze porazit a ukázat, že jsem na stejné úrovni jako on. To pro mě byla motivace, protože zde byla možnost reálného svezení v maďarském šampionátu, což by byl slušný úspěch.

Takže jsem si řekl, pokud budu schopen dosáhnout stejné úrovně jako on, tak bych se mohl stát opravdovým závodním jezdcem,“ vypráví Michelisz.

Onen úspěšný sim racer byl Gabor Weber, který v té době závodil pro tým Zengo Motorsport. Weber viděl, jak se jeho „rivalovi“ daří, proto pozval mladíka k testování skutečného vozu.

„Zásluhu na tom měl Gabor, pan Zengo mě sledoval, protože jsem byl celkem dobrý, takže dostal jsem testovací svezení. To bylo v roce 2005, kdy jsem virtuálně závodil čtyři nebo pět let.“

Testování proběhlo na domácím Hungaroringu, kde si Michelisz vyzkoušel Opel Astra a Renault Clio.

„Dobrá věc na virtuálním závodění je ta, že tam nemáte přetížení. Můžete se naučit řídit vůz očima, pochopíte, kde je ten první moment, kdy začne vůz klouzat. Z touto zkušeností jsem měl možnost testovat na Hungaroringu. Pro mě to ale bylo celkem přirozené pochopit, jak ovládat vůz a jet na limitu pouze díky očím.

Test šel hodně dobře a zásluhou toho bych řekl, že se něco hnulo v mysli pana Zenga. Gaborovi bylo přes třicet a mně teprve ke dvaceti, řekl bych, že mu došlo, jaké má se mnou možnosti. Mohl být mým mentorem, manažerem a mohl se dostat na mezinárodní úroveň.“

Skutečně se tak stalo, Michelisz dostal závodní sedačku u týmu Zengo Motorsport v maďarském Suzuki Swift Cupu, který byl pouhým začátkem jeho zářné budoucnosti.

„Větší část rozpočtu byla uhrazená týmem Zengo Motorsport, já jsem měl donést pouhou část. Byla to skvělá příležitost a já si uvědomil, že téhle šance musím zkrátka využít.

Šampionát to byl skvělý, protože zde bylo hodně aut a hodně dobrých jezdců. Velké pole, které mělo kolem 25 až 27 aut a hodně maďarských závodníků. Bylo to poměrně levné a bylo jisté, že vozy jsou na stejné úrovni, jelikož byly nové.“

Michelisz získal v první sezoně titul šampiona společně se šesti vítězstvími. Následovalo závodění s Renaultem Clio, kde také celkově vyhrál. Aby toho nebylo málo, závodník přešel k závodění se Seatem Leon v sérii eurocup. I zde slavil celkové prvenství a přišel vstup do WTCC.

Po mnoha vítězstvích se stal šampionem i ve WTCR (bývalé WTCC) s týmem Hyundai. Nebýt velkého odhodlání, tak bychom pravděpodobně hvězdu číslo 1 maďarského motorsportu nikdy na okruzích neviděli.

Jiří Košta

Recent Posts

Tim Reiter mění pro letošní sezonu angažmá, zůstává ale v ADAC GT4 Germany

Tým ME Motorsport bude v sezóně 2025 opět soutěžit v německém ADAC GT4. Tým pořídil…

7 hodinami ago

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

4 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

5 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

5 dny ago