Cestovní vozy

Norbert Michelisz – první sim racer, který se dostal do světa velkých závodů

Maďarský závodník vstoupil do světa motorsportu hodně netradičně. Skrze virtuální závodění si ho už v roce 2005 všimli šéfové jeho budoucího týmu. O čtrnáct let později oslavil titul ve WTCR.


Michelisz byl před patnácti lety studentem univerzity a hráčem hry Grand Prix Legends, která mu změnila život. V dnešní době už se můžeme setkávat s tím, že si týmy hledají jezdce přes virtuální svět. Známá je v tomto ohledu především bývalá GT Academy, kde se ze hry Gran Turismo pro Playstation dostal do světového závodění například Lucas Ordonez.

„Objevil jsem GPL v té stejné době, kdy jsem zjistil, že je zde i jeden hodně úspěšný maďarský závodník, který vyhrál ten největší šampionát právě s GPL. Takže jsem zapomněl na všechno kolem kromě GPL, protože jsem ho chtěl pouze porazit a ukázat, že jsem na stejné úrovni jako on. To pro mě byla motivace, protože zde byla možnost reálného svezení v maďarském šampionátu, což by byl slušný úspěch.

Takže jsem si řekl, pokud budu schopen dosáhnout stejné úrovně jako on, tak bych se mohl stát opravdovým závodním jezdcem,“ vypráví Michelisz.

Onen úspěšný sim racer byl Gabor Weber, který v té době závodil pro tým Zengo Motorsport. Weber viděl, jak se jeho „rivalovi“ daří, proto pozval mladíka k testování skutečného vozu.

„Zásluhu na tom měl Gabor, pan Zengo mě sledoval, protože jsem byl celkem dobrý, takže dostal jsem testovací svezení. To bylo v roce 2005, kdy jsem virtuálně závodil čtyři nebo pět let.“

Testování proběhlo na domácím Hungaroringu, kde si Michelisz vyzkoušel Opel Astra a Renault Clio.

„Dobrá věc na virtuálním závodění je ta, že tam nemáte přetížení. Můžete se naučit řídit vůz očima, pochopíte, kde je ten první moment, kdy začne vůz klouzat. Z touto zkušeností jsem měl možnost testovat na Hungaroringu. Pro mě to ale bylo celkem přirozené pochopit, jak ovládat vůz a jet na limitu pouze díky očím.

Test šel hodně dobře a zásluhou toho bych řekl, že se něco hnulo v mysli pana Zenga. Gaborovi bylo přes třicet a mně teprve ke dvaceti, řekl bych, že mu došlo, jaké má se mnou možnosti. Mohl být mým mentorem, manažerem a mohl se dostat na mezinárodní úroveň.“

Skutečně se tak stalo, Michelisz dostal závodní sedačku u týmu Zengo Motorsport v maďarském Suzuki Swift Cupu, který byl pouhým začátkem jeho zářné budoucnosti.

„Větší část rozpočtu byla uhrazená týmem Zengo Motorsport, já jsem měl donést pouhou část. Byla to skvělá příležitost a já si uvědomil, že téhle šance musím zkrátka využít.

Šampionát to byl skvělý, protože zde bylo hodně aut a hodně dobrých jezdců. Velké pole, které mělo kolem 25 až 27 aut a hodně maďarských závodníků. Bylo to poměrně levné a bylo jisté, že vozy jsou na stejné úrovni, jelikož byly nové.“

Michelisz získal v první sezoně titul šampiona společně se šesti vítězstvími. Následovalo závodění s Renaultem Clio, kde také celkově vyhrál. Aby toho nebylo málo, závodník přešel k závodění se Seatem Leon v sérii eurocup. I zde slavil celkové prvenství a přišel vstup do WTCC.

Po mnoha vítězstvích se stal šampionem i ve WTCR (bývalé WTCC) s týmem Hyundai. Nebýt velkého odhodlání, tak bychom pravděpodobně hvězdu číslo 1 maďarského motorsportu nikdy na okruzích neviděli.

Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock počítá s dlouhodobým závoděním v DTM

Zůstane Timo Glock v roce 2026 u týmu McLaren Dörr Motorsport v DTM? Bývalý jezdec…

7 hodin ago

Genesis GMR-001 má za sebou shakedown, vůz je připraven pro příští sezonu WEC

Genesis má za sebou úspěšný shakedown nového Hypercaru GMR-001. Přesné místo konání tohoto shakedownu není…

1 týdnem ago

Rastovo jubilejní vítězství a šance na čtvrtý titul v DTM

Druhé vítězství sezóny, 30. vítězství v kariéře DTM: René Rast zažil fantastickou neděli během pátého…

1 týdnem ago

René Rast získal další nedělní vítězství v DTM

Trojnásobný šampion DTM René Rast si zajistil další vítězství v rámci německého šampionátu.

1 týdnem ago

Aitken vyhrává na Nurburgringu po startu z pole position

Šampionát DTM se přesouvá do druhé poloviny letošní sezóny, přičemž Jack Aitken dominoval sobotnímu závodu…

2 týdny ago

Nick Cassidy podepisuje se Stellantis, pojede za Peugeot ve WEC

Nick Cassidy, bývalý pilot DTM a současný vícemistr Formule E, spolu s Peugeotem, silně naznačil…

2 týdny ago