Cestovní vozy

První sovětská závodní Lada si ve světě cesťáků jméno neudělala

Sláva tovární Lady Sport začíná opět ve Evropě utichat. Přesto během několika let zaznamenala ve WTCC skvělé úspěchy včetně vítězství v Macau.

Krátce po rozpuštění Sovětského svazu Lada potřebovala vytvořit nové modely, které by mohly být atraktivní na západních trzích. Z tohoto důvodu představilo vedení ruské společnosti nový model 110, který znovu použil mechanické komponenty staré Samary, které integroval do karoserie s novým designem.

Ve snaze postavit sedan, fastback a kombi, vůz selhal ve svém záměru jak pro extrémně nudný design, tak pro křehkost plastových dílů uvnitř vozu. Mimořádně závažné byly také poruchy motoru a převodovky, způsobené špatnou kvalitou kovů používaných k jejich montáži. Lada se v roce 2002 dohodla s General Motors na dodávce nových čtyřválcových motorů vyrobených společností Opel, což umožnilo značce zůstat v nabídce až do roku 2007.

Předtím, než byl model 110 nahrazen novou Priorou, byl také použit týmem Lada Sport k účasti ve WTCC od sezóny 2008. Projekt byl zahájen v roce 2005 s podporou MTEC Sport a jeho účelem bylo využití zkušeností s ohledem na chystaný debut nejnovějšího modelu Priora WTCC, který byl naplánován na sezónu 2007. Kvůli problémům byl projekt několikrát uzavřen a znovu otevřen, ale nakonec se podařilo v roce 2008 vše dokončit s pomocí sportovního oddělení Opelu.

Vůz poháněl čtyřválcový motor Opel 2.0 16V o výkonu 270 koní s 265 Nm točivého momentu řízeného šestistupňovou sekvenční převodovkou v kombinaci pohonu předních kol. Jaap van Lagen a především domácí piloti Viktor Šapovalov a Kirill Ladygin nastoupili s Ladou do závodů.

Lada se ale překvapivě přihlásila mezi soukromé, nikoliv tovární týmy. Rusové se pojmenovali jako Russian Bears Motorsport (dnešní SMP Racing), ale další rok už jeli v červených továrních barvách Lady. Výsledkem bylo, že se Šapovalov do některých závodů ani nekvalifikoval. Vozy v celkovém hodnocení skončily nejlépe na čtrnácté příčce zásluhou van Lagena.

Priora

V roce 2009 byla 110 nadále používána společně s novou Priorou, ale obě auta se opět ukázala jako málo konkurenceschopná a ruský tým se umístil opět úplně vzadu. Vzhledem ke špatným výsledkům se Lada dočasně vzdala WTCC a vrátila se až v roce 2012 s novým vozem Granta, který už začal získávat stupně vítězů a dokonce zásluhou Roba Huffa i vítězství.

Jiří Košta

Recent Posts

Tim Reiter mění pro letošní sezonu angažmá, zůstává ale v ADAC GT4 Germany

Tým ME Motorsport bude v sezóně 2025 opět soutěžit v německém ADAC GT4. Tým pořídil…

2 hodinami ago

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

4 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

5 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

5 dny ago