Cestovní vozy

Mansell Mania – šampion formule 1 překvapivě zkusil na konci kariéry cesťáky

Nigel Mansell nepochybně patří k legendám formule 1. Kromě třech druhých míst v celkovém pořadí získal v roce 1992 s Williamsem titul mistra světa. Překvapení proto přišlo, když si brit vyzkoušel Britské cestovní vozy, kde přišla neuvěřitelná Mansell Mania.


Šampion formule 1 si už do BTCC odskočil během nemistrovského závodu v roce 1993. O pět let později to ale bral už trochu vážněji. 20. března 1998 Ford oznámil, že se Nigel Mansell zúčastní třech závodů BTCC v nadcházející sezoně.

„Vstoupili jsme na palubu s Ford Motor Company. Zjevně nebyli tak konkurenceschopní, jak si přáli být v posledních několika letech, a zeptali se, jestli bych se k nim nemohl přidat, abych pomohl konzultovat, vyvíjet, testovat a odjet pro ně tři závody,“ řekl Mansell během oficiální tiskové konference.

„Vlastně to byl můj nápad odjet tři závody! Myslím, že máme věci, které mohou být v tomto roce velmi konkurenceschopné, jediná věc je, že se ještě všechno správně nesešlo. Ford a tým Mondeo si musí trochu porozumět, ale můžeme to udělat a před mým prvním závodem v červnu budu mít několik testů. “

Na okruhu v Doningtonu byla neuvěřitelná atmosféra. Tehdy nebylo BTCC tak navštěvované, ale šampion formule 1 rozpoutal diváckou mánii. Mansellův závodní víkend ale začal příšerně.

Během warm-upu měl kolizi se soukromým vozem Marka Lemmera, což znamenalo, že mechanici museli vůz opravit těsně před závodem. V jediném pokusu při kvalifikaci obsadil skvělé třetí místo pro sprintový závod.

Závodní den byl jiný, protože začalo pršet. Během warm-upu opět došlo k menšímu kontaktu, tentokrát s Johnem Clelandem.

V prvním závodě si nevedl špatně, ale odstoupil pouhá tři kola před koncem. Z toho důvodu startoval do hlavního závodu až jako devatenáctý. Mansell předvedl neuvěřitelnou stíhací jízdu za proměnlivých podmínek a dokonce i závod vedl. Po pár chybách ale nakonec dokončil závod jako pátý. Tento výkon byl podle fanoušků BTCC ohodnocený jako ten nejlepší v historii cestovních vozů.

Bohužel to byl jeho nejlepší výsledek v cesťákách. Na okruhu Brands Hatch nedokončil ani jeden závod a v Silverstone se umístil čtrnáctý a jedenáctý. Přesto ale zvýšil povědomí o takovém závodění a potěšil všechny své fanoušky poté, co nakonec nenastoupil v roce 1995 do celé sezony formule 1.

Jiří Košta

Recent Posts

Timo Glock počítá s dlouhodobým závoděním v DTM

Zůstane Timo Glock v roce 2026 u týmu McLaren Dörr Motorsport v DTM? Bývalý jezdec…

6 hodin ago

Genesis GMR-001 má za sebou shakedown, vůz je připraven pro příští sezonu WEC

Genesis má za sebou úspěšný shakedown nového Hypercaru GMR-001. Přesné místo konání tohoto shakedownu není…

1 týdnem ago

Rastovo jubilejní vítězství a šance na čtvrtý titul v DTM

Druhé vítězství sezóny, 30. vítězství v kariéře DTM: René Rast zažil fantastickou neděli během pátého…

1 týdnem ago

René Rast získal další nedělní vítězství v DTM

Trojnásobný šampion DTM René Rast si zajistil další vítězství v rámci německého šampionátu.

1 týdnem ago

Aitken vyhrává na Nurburgringu po startu z pole position

Šampionát DTM se přesouvá do druhé poloviny letošní sezóny, přičemž Jack Aitken dominoval sobotnímu závodu…

2 týdny ago

Nick Cassidy podepisuje se Stellantis, pojede za Peugeot ve WEC

Nick Cassidy, bývalý pilot DTM a současný vícemistr Formule E, spolu s Peugeotem, silně naznačil…

2 týdny ago