Cestovní vozy

Mansell Mania – šampion formule 1 překvapivě zkusil na konci kariéry cesťáky

Nigel Mansell nepochybně patří k legendám formule 1. Kromě třech druhých míst v celkovém pořadí získal v roce 1992 s Williamsem titul mistra světa. Překvapení proto přišlo, když si brit vyzkoušel Britské cestovní vozy, kde přišla neuvěřitelná Mansell Mania.


Šampion formule 1 si už do BTCC odskočil během nemistrovského závodu v roce 1993. O pět let později to ale bral už trochu vážněji. 20. března 1998 Ford oznámil, že se Nigel Mansell zúčastní třech závodů BTCC v nadcházející sezoně.

„Vstoupili jsme na palubu s Ford Motor Company. Zjevně nebyli tak konkurenceschopní, jak si přáli být v posledních několika letech, a zeptali se, jestli bych se k nim nemohl přidat, abych pomohl konzultovat, vyvíjet, testovat a odjet pro ně tři závody,“ řekl Mansell během oficiální tiskové konference.

„Vlastně to byl můj nápad odjet tři závody! Myslím, že máme věci, které mohou být v tomto roce velmi konkurenceschopné, jediná věc je, že se ještě všechno správně nesešlo. Ford a tým Mondeo si musí trochu porozumět, ale můžeme to udělat a před mým prvním závodem v červnu budu mít několik testů. “

Na okruhu v Doningtonu byla neuvěřitelná atmosféra. Tehdy nebylo BTCC tak navštěvované, ale šampion formule 1 rozpoutal diváckou mánii. Mansellův závodní víkend ale začal příšerně.

Během warm-upu měl kolizi se soukromým vozem Marka Lemmera, což znamenalo, že mechanici museli vůz opravit těsně před závodem. V jediném pokusu při kvalifikaci obsadil skvělé třetí místo pro sprintový závod.

Závodní den byl jiný, protože začalo pršet. Během warm-upu opět došlo k menšímu kontaktu, tentokrát s Johnem Clelandem.

V prvním závodě si nevedl špatně, ale odstoupil pouhá tři kola před koncem. Z toho důvodu startoval do hlavního závodu až jako devatenáctý. Mansell předvedl neuvěřitelnou stíhací jízdu za proměnlivých podmínek a dokonce i závod vedl. Po pár chybách ale nakonec dokončil závod jako pátý. Tento výkon byl podle fanoušků BTCC ohodnocený jako ten nejlepší v historii cestovních vozů.

Bohužel to byl jeho nejlepší výsledek v cesťákách. Na okruhu Brands Hatch nedokončil ani jeden závod a v Silverstone se umístil čtrnáctý a jedenáctý. Přesto ale zvýšil povědomí o takovém závodění a potěšil všechny své fanoušky poté, co nakonec nenastoupil v roce 1995 do celé sezony formule 1.

Jiří Košta

Recent Posts

Proton Porsche Hypercar oznamuje svou posádku pro letošní sezonu WEC

Jihoamerické duo Nico Pino a Nico Varrone se připojují k Neelu Janimu na palubě Porsche…

4 hodinami ago

Přesun do BMW byla vždy možnost, říká Kevin Magnussen

Kevin Magnussen bude v letošní sezoně závodit s BMW ve World Endurance Championship (WEC) a…

4 hodinami ago

Peugeot oznamuje posádky pro sezonu 2025 WEC

Peugeot Sport oznamuje své posádky pro sezonu 2025 ve World Endurance Championship. Složení jezdců se…

2 dny ago

Akkodis ASP oznamuje bronzové jezdce pro FIA WEC

Francouzský tým, jenž startuje ve FIA WEC, oznámil další dva piloty do svých sestav. Arnold…

3 dny ago

Překvapení! Valentino Rossi bude závodit ve FIA WEC i letos

Tým WRT oznámil jezdecké sestavy pro sezónu FIA WEC 2025. Valentino Rossi bude pokračovat.

4 dny ago

Cadillac x JOTA odhaluje livery pro letošní sezonu WEC

Cadillac Racing ve spojení s týmem Cadillac Hertz Team JOTA dnes odhalili vzhled svých dvou…

5 dny ago