Cestovní vozy

Mansell Mania – šampion formule 1 překvapivě zkusil na konci kariéry cesťáky

Nigel Mansell nepochybně patří k legendám formule 1. Kromě třech druhých míst v celkovém pořadí získal v roce 1992 s Williamsem titul mistra světa. Překvapení proto přišlo, když si brit vyzkoušel Britské cestovní vozy, kde přišla neuvěřitelná Mansell Mania.


Šampion formule 1 si už do BTCC odskočil během nemistrovského závodu v roce 1993. O pět let později to ale bral už trochu vážněji. 20. března 1998 Ford oznámil, že se Nigel Mansell zúčastní třech závodů BTCC v nadcházející sezoně.

„Vstoupili jsme na palubu s Ford Motor Company. Zjevně nebyli tak konkurenceschopní, jak si přáli být v posledních několika letech, a zeptali se, jestli bych se k nim nemohl přidat, abych pomohl konzultovat, vyvíjet, testovat a odjet pro ně tři závody,“ řekl Mansell během oficiální tiskové konference.

„Vlastně to byl můj nápad odjet tři závody! Myslím, že máme věci, které mohou být v tomto roce velmi konkurenceschopné, jediná věc je, že se ještě všechno správně nesešlo. Ford a tým Mondeo si musí trochu porozumět, ale můžeme to udělat a před mým prvním závodem v červnu budu mít několik testů. “

Na okruhu v Doningtonu byla neuvěřitelná atmosféra. Tehdy nebylo BTCC tak navštěvované, ale šampion formule 1 rozpoutal diváckou mánii. Mansellův závodní víkend ale začal příšerně.

Během warm-upu měl kolizi se soukromým vozem Marka Lemmera, což znamenalo, že mechanici museli vůz opravit těsně před závodem. V jediném pokusu při kvalifikaci obsadil skvělé třetí místo pro sprintový závod.

Závodní den byl jiný, protože začalo pršet. Během warm-upu opět došlo k menšímu kontaktu, tentokrát s Johnem Clelandem.

V prvním závodě si nevedl špatně, ale odstoupil pouhá tři kola před koncem. Z toho důvodu startoval do hlavního závodu až jako devatenáctý. Mansell předvedl neuvěřitelnou stíhací jízdu za proměnlivých podmínek a dokonce i závod vedl. Po pár chybách ale nakonec dokončil závod jako pátý. Tento výkon byl podle fanoušků BTCC ohodnocený jako ten nejlepší v historii cestovních vozů.

Bohužel to byl jeho nejlepší výsledek v cesťákách. Na okruhu Brands Hatch nedokončil ani jeden závod a v Silverstone se umístil čtrnáctý a jedenáctý. Přesto ale zvýšil povědomí o takovém závodění a potěšil všechny své fanoušky poté, co nakonec nenastoupil v roce 1995 do celé sezony formule 1.

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

16 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago