Cestovní vozy

Mansell Mania – šampion formule 1 překvapivě zkusil na konci kariéry cesťáky

Nigel Mansell nepochybně patří k legendám formule 1. Kromě třech druhých míst v celkovém pořadí získal v roce 1992 s Williamsem titul mistra světa. Překvapení proto přišlo, když si brit vyzkoušel Britské cestovní vozy, kde přišla neuvěřitelná Mansell Mania.


Šampion formule 1 si už do BTCC odskočil během nemistrovského závodu v roce 1993. O pět let později to ale bral už trochu vážněji. 20. března 1998 Ford oznámil, že se Nigel Mansell zúčastní třech závodů BTCC v nadcházející sezoně.

„Vstoupili jsme na palubu s Ford Motor Company. Zjevně nebyli tak konkurenceschopní, jak si přáli být v posledních několika letech, a zeptali se, jestli bych se k nim nemohl přidat, abych pomohl konzultovat, vyvíjet, testovat a odjet pro ně tři závody,“ řekl Mansell během oficiální tiskové konference.

„Vlastně to byl můj nápad odjet tři závody! Myslím, že máme věci, které mohou být v tomto roce velmi konkurenceschopné, jediná věc je, že se ještě všechno správně nesešlo. Ford a tým Mondeo si musí trochu porozumět, ale můžeme to udělat a před mým prvním závodem v červnu budu mít několik testů. “

Na okruhu v Doningtonu byla neuvěřitelná atmosféra. Tehdy nebylo BTCC tak navštěvované, ale šampion formule 1 rozpoutal diváckou mánii. Mansellův závodní víkend ale začal příšerně.

Během warm-upu měl kolizi se soukromým vozem Marka Lemmera, což znamenalo, že mechanici museli vůz opravit těsně před závodem. V jediném pokusu při kvalifikaci obsadil skvělé třetí místo pro sprintový závod.

Závodní den byl jiný, protože začalo pršet. Během warm-upu opět došlo k menšímu kontaktu, tentokrát s Johnem Clelandem.

V prvním závodě si nevedl špatně, ale odstoupil pouhá tři kola před koncem. Z toho důvodu startoval do hlavního závodu až jako devatenáctý. Mansell předvedl neuvěřitelnou stíhací jízdu za proměnlivých podmínek a dokonce i závod vedl. Po pár chybách ale nakonec dokončil závod jako pátý. Tento výkon byl podle fanoušků BTCC ohodnocený jako ten nejlepší v historii cestovních vozů.

Bohužel to byl jeho nejlepší výsledek v cesťákách. Na okruhu Brands Hatch nedokončil ani jeden závod a v Silverstone se umístil čtrnáctý a jedenáctý. Přesto ale zvýšil povědomí o takovém závodění a potěšil všechny své fanoušky poté, co nakonec nenastoupil v roce 1995 do celé sezony formule 1.

Jiří Košta

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

3 dny ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

3 dny ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

5 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

5 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

1 týdnem ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago