Top téma

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli, míří do kin už tento čtvrtek. Natáčeno na trati mezi reálnými vozy a piloty F1, netradiční příběh jezdce, který se po 30 letech vrátí do špičky motorsportu a drama až do poslední minuty. Mezi fanoušky panuje hodně skepticismu o tom, zda se Hollywoodský snímek opravdu podařilo kvalitně realizovat, ale opak je pravdou. V rámci novinářské předpremiéry jsem měla možnost film shlédnout, a toto jsou mé dojmy;


Tento článek obsahuje spoilery z filmu F1: the Movie 

Téměř dva roky poté, co byly natočeny první scény v ikonickém paddocku na okruhu Silverstone, je film F1: The Movie připraven k uvedení do kin už tento čtvrtek, 26.6. Filmy o závodech měly vždy pověst komediálně nereálných a bohužel i tato produkce má své chyby, kterých si fanoušek motorsportu hned všimne. 

Nelze popřít, že je film krásně natočený a režisér Joseph Kosinski divákům nabízí zbrusu nový pohled z kokpitu pilota formule 1, ale děj o cestě od nuly k hrdinovi, který je plný nepřesností a nehod, které by se hodily spíše do videohry než do vrcholu motorsportu, znamená, že tento film není tak úplně, co fanouškům sliboval. 

Film začíná účastí postavy Brada Pitta, Sonnyho Hayese, v 24hodinovém závodě v Daytoně. Pilot na volné noze, který žije ve své dodávce, je označován jako „to, co mohlo být“ ve formuli 1. Rychlost mu ale zůstala, ale po velkolepé a suverénní jízdě vyhraje 24h v Daytoně v kategorii GT3, ale to už vám film neřekne. Natož to, že Daytona se jede v lednu, a že vozy GT3 jsou nejnižší a nejpomalejší kategorií, které v ní závodí. Výherní trofej odmítne, z důvodu „smůly, kterou přináší”.

Daytona není příliš důležitým aspektem filmu, nýbrž pouhým detailem, ale jako fanynka vytrvalostního závodění jsem opominutím těchto faktů byla trochu zklamaná. 

Hayes, který byl nějakým způsobem vypátrán v prádelně mimo město, je osloven majitelem týmu APXGP Rubenem Cervantesem, který mu vysvětluje, že po třech letech vedení týmu na chvostu startovního pole o vše přijde, pokud nevyhrají žádný ze zbývajících devíti závodů. Tento úkol je o to nemožnější, jelikož v F1 dosud nezískali ani jediný bod.

Hayes dostane od Cervantese, se kterým ho pojí staré známosti, šanci na záchranu a letenku první třídou do Silverstone, aby otestoval jejich nově vylepšený vůz. Přestože Hayes při svém prvním kole dostane smyk a zničí vůz, dostane sedačku po boku nováčka v týmu Joshua Pearce, kterého hraje Damson Idris. 

Film poté sleduje vývoj zbylých devíti závodů sezóny. Od bitev na trati, ze začátku konfliktní dynamice dvojice pilotů týmu APXGP, až po velkolepou výhru Sonnyho Hayse v posledním závodě sezony v Abu Dhabi (s pódiovou ceremonií natáčenou v Monze). 

Kromě vážných nehod a zranění obou jezdců, netradičně agresivní a nereálnou strategií na trati (která není jinak trestaná) a skutečně nádherných záběrů z trati, je film doprovázen emotivní zápletkou dvou závodníků, kteří se „to snaží dokázat”.

Je tu také sporný dějový oblouk, ve kterém Hayes úmyslně způsobuje Safety Cars během závodu, aby pomohl strategii svého týmového kolegy, což je nápad napodobující „crashgate“ a který by dnes pravděpodobně vedl k černé vlajce a/nebo zákazu závodění. Místo toho je to zameteno pod koberec a on je interně chválen za své „prozíravé myšlení“. Pěkně trapné.

Příběh Sonnyho Hayse je hodně nereálný, a správně Hollywoodsky emotivní. Kdysi pilotem, který měl být ještě mnohem silnější než jeho rivalové Senna a Prost, je po vážné nehodě zraněn a donucen odejít z F1. Po 30 letech se vrací s jedním cílem: vyhrát závod formule 1. Na papíře super příběh dle tradičního receptu tzv. Blockbuster filmů. 

I tato netradiční zápletka je ale velice dobře zpracovaná. Celkově si režisér s námětem poradil opravdu dobře, a fanoušek ke konci filmu opravdu chce, aby Brad Pitt, neboli Sonny Hayes, svého triumfu opravdu dosáhl. 

Problémovým bodem je reálné prostředí formule 1, které filmu dodává nechtěný komediální podtón, který bych osobně nazvala jako „second hand embarrassment”. Ve snímku se totiž objevují všichni piloti F1, týmový šéfové a reální novináři, které z F1 známe. Fernando Alonso přijde Hayesovi pogratulovat k zisku prvních bodů, Toto Wolff nabídne sedačku Pearcovi a na pódiu s Bradem Pittem stojí Charles Leclerc a George Russell. 

Zapojení reálných osobností paddocku formule 1 je daleko menší, než se očekávalo, i přes to je jejich přítomnost známa a lehce komediální. Tým APXGP nesedí do prostředí F1 tak jak ho známe, a naopak ono prostředí nesedí do filmu o APXGP. 

I přes to se mi film celkem líbil, a předčil má (nízká) očekávání. 

Reprezentace žen ale byla bídná..

Cose ve filmu nepovedlo, a nejde hodnotit nijak kladně, je reprezentace žen. Mezi faktickými nesrovnalostmi a haváriemi se odehrává románek mezi Hayesem a jeho novou technickou ředitelkou „Kate“, kterou ztvárnila Kerry Condon. Je představena jako vůbec první žena, která zastává tuto pozici v F1, a je hezké, že žena dostala tuto příležitost ve fiktivním závodním týmu, ale iluze rychle praskne, když se vyspí s Hayesem a přijme jeho radu ohledně konstrukce vozu, který najednou funguje zázračně, a ona byla ta, která na to dlouho nemohla přijít.

„Film také neprošel „Bechdelovým testem“, který se používá k ověření, zda dvě ženy v médiích vedou rozhovor o něčem, co se netýká mužů. Někomu se to může zdát jako přehnaná reakce nebo irelevantní bod, ale pro skupinu, která bude tvořit velkou část diváků tohoto filmu, je to stále zklamáním,” napsala o filmu novinářka F1, Kaity Fairman.

Kromě inženýrky Kate máme ve filmu dvě další ženské postavy. Ano, jen dvě. Matku Joshua Pearce, jejíž role je čistě mateřská a vedlejší co se dějové linie týče, a mechaničku Jodie. Postava Jodie je velkým zklamáním a dalším špatným rozhodnutím ze strany režie. 

Mechanička ve formuli 1, která je aktivně zapojena do procesu pitstopů, netradiční ale skvělá reprezentace pro ženy v motorsportu. Akorát, že vůbec. Vždy když se pitstop nepovede, je příliš dlouhý nebo není perfektní – tak za to může Jodie. 

Po nepovedeném pitstopu Joshua Pearce, hledá naštvaný pilot viníka, a když se mladá žena přizná, Pearce odpoví jasným „to se dalo čekat”. Opravdové zklámání pro ženy, které chtějí v motorsportu pracovat, a hledali špetku pozitivní reprezentace v tomto sportu. Role Jodie je také spíše vedlejší. 

A na závěr..

Právě přehlédnutí některých základních dějových linií mi ubírají na kouzlu, které tento film obklopuje. APEX GP jako 11. tým v reálných závodech nebo kamerová technologie, která zachycuje souboje na trati z úplně nové perspektivy za doprovodu hudby skladatele Hanse Zimmera, by z tohoto filmu měly udělat mistrovské dílo závodního žánru.

Místo toho je to, alespoň pro velké fanoušky F1, nerealistické zobrazení tohoto sportu, a to díky jeho zasazení do reálného prostředí závodního paddocku formule 1. Pitt odvádí dobrou práci jako „vyhaslý závodník“ a to tak dobře, že zapomeneme na to, že během většiny natáčení mu bylo ve skutečnosti 60 let. Většina z nás také miluje příběhy o outsiderech, a těch je zde spousta, ale pokusit se udělat to, co oni, v průběhu devíti závodů je prakticky nemožné. 

Je to trochu škoda v tom, že Toto Wolff a Lewis Hamilton byli producenti projektu, ale i přesto je ve filmu spoustu nepřesností. 

Film i tak ale doporučuji, je to zcela nový koncept, obrázky jsou opravdu dobře zpracované a odmyslíme-li si ten fakt, že do reálného prostředí formule 1 nezapadá, je to kvalitně zpracovaný fiktivní příběh arogantního pilota s těžkou minulostí, který hledá svůj triumf, který mu v mládí unikl. 

Tereza Černá

Recent Posts

Exkluzivně: Felipe Drugovich a Frederik Vesti o podobnostech mezi Formulí E a Hypercarem Cadillac

Felipe Drugovich a Frederik Vesti byli minulý víkend v Berlíně v rámci Formule E. Drugovich…

1 týdnem ago

Racing Journal Speed Fest již příští víkend

Racing Journal Speed Fest na Autodromu Most už příští víkend!

1 týdnem ago

Jenson Button odejde z JOTA Sport na konci sezony

Jenson Button, pilot vozu Cadillac V.Series-R pro tým JOTA Sport v FIA WEC, odejde z…

1 týdnem ago

Cadillac bere 1-2 v Sao Paulu

Cadillac Hertz Team JOTA bere 1-2 v šestihodinovém závdodě v Sao Paulu. Po startu z…

2 týdny ago

Na papíře nejslibnější víkend pro Peugeot, bez svých nejsilnějších pilotů

Peugeot zažívá svůj nejsilnější víkend od svého debutu ve WEC. S konzistetními top5 výsledky v…

2 týdny ago

Alex Lynn: Nové povrchy nám sedí

Alex Lynn věří, že nové povrchy tratí pomáhají Cadillacu více než ostatním, sdělil to novinářům…

2 týdny ago