009 RIBERAS Alex (spa), SORENSEN Marco (dnk), DE ANGELIS Roman (can), Aston Martin THOR Team, Aston Martin Valkyrie #009, Hypercar, 51 CALADO James (gbr), GIOVINAZZI Antonio (ita), PIER GUIDI Alessandro (ita), Ferrari AF Corse, Ferrari 499P #51, Hypercar, action during the Prologue of the 2025 FIA World Endurance Championship, from February 21 to 22, 2025 on the Losail International Circuit in Lusail, Qatar - Photo Charly Lopez / DPPI
V rámci prologu FIA World Endurance Championship byla stanovena bilance výkonnosti (BoP, Balance of Performance), pro úvodní závod sezony v Kataru tento týden. Pro Hypercars se uvádí minimální hmotnost a maximální výkon, a to jak před, tak po pravidle „Power Gain“, které platí nad 250 km/h, pro všech osm konstruktérů.
„Power Gain“ označuje systém, který je navržen tak, aby dále vyrovnal pole změnou maximálního výkonu vozu nad určitou prahovou hodnotu rychlosti.
Vzhledem k tomu, že se jedná o začátek nové sezóny, nejsou zde žádné plusové ani minusové hodnoty, ale ve srovnání s ekvivalentní BoP v loňském závodě v Kataru, je tu znatelně menší rozptyl, pokud jde o minimální hmotnost. To je považováno za významný faktor, jelikož mezinárodní okruh v Lusailu je relativně rychlý ale plynulý.
Na čele váhových tabulek jsou Toyota GR010 Hybrid s 1065 kg a Porsche 963, které vyhrálo loňské kolo v Kataru, s 1064 kg. Na opačném konci žebříčku je Cadillac V-Series.R s minimální hmotností 1030 kg, zatímco Peugeot 9X8 je jen o jeden kilogram těžší.
Zcela nový kandidát Aston Martin Valkyrie LMH dostal pro svůj závodní debut startovní hmotnost 1042 kg, což z něj činí čtvrté nejtěžší auto v poli po Toyotě, Porsche a Alpinu A424, který je o jedno kilo těžší. Ferrari 499P a BMW M Hybrid V8 mezitím oba začínají sezonu na 1037 kg.
Pro srovnání, Toyota byla loni nejtěžším vozem v poli v Kataru, se základní hmotností 1089 kg. Letos je rozdíl mezi nejlehčím a nejtěžším vozem pouhých 35 kg, v loni to bylo až 59 kg.
Pokud jde o výkon pod 250 km/h, Peugeot dostal maximum 520 kW (697 k), což je o celých 12 kW (16 k) více než u kteréhokoli z jeho konkurentů. Další na řadě jsou Alpine a Porsche (oba 508 kW), následují BMW (505 kW), Aston Martin (504 kW), Cadillac a Toyota (oba 503 kW), zatímco Ferrari má nejmenší základní výkon s 501 kW.
Výkonová výhoda Peugeotu je kompenzována nárůstem výkonu o -5,8%, což odpovídá ztrátě 30 kW nad hranicí 250 km/h. Jediným dalším vozem se záporným číslem „Power Gain“ je Alpine, který ztrácí 3% (15 kW), zatímco největší zisky mají Cadillac a Toyota s plus 3,2% a (16 kW) a 3,4% (17 kW).
Porsche, BMW a Aston Martin mají hodnoty „Power Gain“ menší než jedno procento, zatímco Ferrari nevidí žádnou změnu výkonu nad 250 km/h.
V kategorii LMGT3 je nejlehčím vozem z devíti modelů v poli BMW M4 GT3 EVO s 1344 kg, zatímco nejtěžší je Chevrolet Corvette Z06 GT3.R s 1374 kg. Mercedes-AMG GT3 Evo dostal pro svůj první start v soutěži WEC startovní hmotnost 1371 kg, díky čemuž je druhý nejtěžší za Corvette, další je Aston Martin Vantage GT3 Evo s 1358 kg.
Každý model LMGT3 má určenou úroveň výkonu „PX“, přičemž X označuje procento, o které byl výkon vozu snížen.
Pokud jde o „Power Gain“, který začíná při rychlosti 200 km/h (124,3 mph), Mercedes-AMG a Porsche 911 GT3 R mají největší nárůst 9,7% a 9,6%, zatímco jedinými vozy, které ztrácejí rychlost nad prahem, jsou Ford Mustang GT3 a Lexus RC F GT3.
Loňský šampion Formule E, Pascal Wehrlein, doplní sestavu třetího vozu Porsche Penske pro 24h v…
Pure Rxcing postaví dvojici továrních jezdců Porsche po boku Alexe Malykhina v letošní sezóně GT…
Tresor Attempto Racing nasazuje tři Audi R8 LMS GT3 do GT World Challenge Europe.
Timo Glock ve své kariéře startoval ve 148 závodech DTM, dosáhl 15 umístění na stupních…
Tým Schubert oznámil letošní sestavy pro šampionát DTM.