FIA WEC

André Lotterer: Vždy jsem zůstal věrný značce a domu Porsche

Odchod Andrého Lotterera z Porsche byl nečekaný, emotivní a náhlý, dokonce i pro Andrého samotného, ale z Porsche se rozchází v dobrém. Pro sezonu 2025 nejspíše závodit nebude, šampion WEC se bude věnovat vývoji nového Hypercaru Genesis. O rok později do něj usedne, opět v šampionátu, který definuje jeho kariéru.


André Lotterer, dnes už legenda vytrvalostních závodů a Le Mans především, po osmi sezonách s Porsche Motorsport a čerstvém titulu mistra světa ve World Endurance Championship, opouští rodinu výrobce ze Stuttgartu. Přidá se k luxusní značce Hyundai Genesis, jejíž Hypercar bude pomáhat vyvíjet. I přes to je pro něj tato změna velice emocionální. Detaily zmínil v exkluzivním rozhovoru pro německý Motorsport-Magazin.com.

Svou devátou sezonu ve FIA WEC zakončil 43-letý André Lotterer výhrou jezdeckého poháru spolu s Kevinem Éstrem a Laurensem Vanthoorem. Toto velkolepé vítězství vidí jak řádné rozloučení s Porsche: „Titul světového poháru pro mě hodně znamená a byl mi opravdu blízký. Vyhráli jsme šampionát proti snad nejsilnější konkurenci v historii vytrvalostních závodů.

Konečně mám s Porsche úspěch, který jsem si vždy přál, i když tedy bez výhry v Le Mans. Tento účet s Porsche se mnou teď zůstává nedokončený.

Od té doby, co jsem v roce 2017 přešel k Porsche, se věci ne vždy vyvíjely tak, jak jsem si představoval. Tehdy jsme museli v Le Mans odstoupit pro poruchu motoru a na konci sezóny byli zase jiné potíže. Vždy jsem zůstal věrný značce a domu Porsche a rozhodl jsem se restartovat ve Formuli E, i když jsem chtěl dál pokračovat ve vytrvalostních závodech. S loňským návratem na WEC se obrázek konečně sešel.“

I přes to však André s Porsche nadále nezůstane. Letošní rok označuje konec jeho smlouvy, kterou se německá továrna rozhodla neobnovit.

„Porsche chtělo, bohužel, snížit počet jezdců a na konci sezóny mně vypršela smlouva. Když vyhráváte závody a vyhráváte i tituly, doufáte a přejete si, že výrobce udrží vítězný tým pohromadě. Ale nic v životě netrvá věčně.

Samozřejmě jsem byl týden nebo dva po vyslechnutí zprávy naštvaný.

Ale pak jsem si řekl: ‚Podívej se dopředu.‘ Jsem vděčný za příležitost stát se znovu mistrem světa s vozem schopným vyhrávat. Když jsem přišel do Porsche, myslel jsem si, že ‚spolu zestárneme‘, i kvůli historii, kterou mám s Audi od roku 2010 a která mě motivovala zůstat v koncernu Volkswagen. Někdy se věci prostě změní. C’est la vie. [To je život].“

Není žádné tajemství, že jak André tak fanoušci by si přáli, aby v ikonckém triu spolu s Laurensem Vanthoorem a Kevinem Éstrem zůstal i pro další sezonu, a zkusil obhájit titul. Dokonce i oni zkoušeli jednat s vedením o prodloužení smlouvy s Lottererem, bohužel neúspěšně.

„Samozřejmě bych rád pokračoval, protože jsme byli skutečný tým snů, s Laurensem a Kevinem. Je vzácné najít něco takového: každý přijal svou roli a ego bylo odloženo.

Například já jsem letos v závodech častěji používal kvalifikační pneumatiky, aby Kevin mohl na konci víc tlačit. Nedělali jsme téměř žádnou chybu. Nedostal jsem ani jednu penalizaci a neměl jsem na autě jediné škrábnutí, není to špatné vzhledem k tomu, jak dnes kluci z GT3 závodí. Interakce mezi námi jezdci, inženýry a mechaniky byla prostě perfektní. Bude mi to chybět.“

O svém konci v Porsche se dozvěděl už po závodě v Brazílii, tedy po půlce sezony. To mu dalo šanci hledat angažmá jinde, dříve, než ostatní jezdcům. Na otázku, kdy a jak se o tom dozvěděl, reagoval pochvalou komunikace od Porsche: „Dozvěděl jsem se to docela brzy. Krátce po závodě v Sao Paulu (14. července; pozn. redaktora) jsem od vedení dostal zprávu, že se věci změní.

Moji týmový kolegové opravdu chtěli, abych zůstal, a dokonce se za mě přimlouvali s vedením.

Abych byl spravedlivý, byl jsem dostatečně včas informován, že se mohu rozhodnout jinak, pokud chci. Mohl jsem zůstat u Porsche, třeba u závodů GT nebo jako ambasador značky. Ale to nebylo něco, co by mě v blízké budoucnosti zajímalo. A kdo ví, jak dlouho by Porsche pokračovalo ve WEC? V hlavě chci ještě pár let pokračovat v závodění.“

Málokterý jiný závodní jezdec se se značkou Porsche ztotožňuje právě tak, jako André Lotterer. Závodit pro Porsche vždy bylo jeho snem, který netajil. Mimo závodní prostředí je velkým milovníkem silničních vozů Porsche, které dokonce sbírá. Jeho sbírka se pyšní vzácným Porsche 911 2.7 RS z roku 1973, nebo ještě vzácnější 964 Carrera RS 3.8, bývalý tovární 356 Speedster.

„Ztotožnit se s touto značkou není pro závodního jezdce těžké. Všichni jsme nějakým způsobem fanoušci Porsche.

Ale žil jsem Porsche. Sbírám sportovní vozy Porsche a vždy jsem byl hrdým ambasadorem a zároveň skutečným fanouškem, že jsem mohl závodit za Porsche a reprezentovat značku na té nejvyšší úrovni. Jsem za to velmi vděčný.“

Byť je tento konec těžký, s jeho koncem v Audi v roce 2016 se dle jeho slov srovnat nedá. Náhlé zastavení LMP1 projektu Audi je pro Lotterera dodnes nejtěžší moment kariéry: „Odchod Audi byl tou nejtěžší věcí, kterou jsem ve své kariéře musel spolknout. Současná situace u Porsche se s tím nedá srovnávat.

Žil jsem svůj sen s programem Audi LMP1, bylo to prostě fantastické. Když Audi skončilo, zbývalo mi ještě pár let smlouvy a bylo mi nabídnuto místo v DTM. Ale dostal jsem také nabídku na Le Mans s Toyotou ve třetím voze . Kdybych to tehdy přijal, možná bych měl dnes na kontě ještě pár vítězství v Le Mans.“

Touha potom stát se továrním jezdcem Porsche byla daleko větší než vsadit na jistotu s Toyotou, i proto jsme Andrého viděli několik let závodit ve formuli E.

„Vyhlídka, že budu moci jezdit za tovární tým Porsche jako německý závodní jezdec, mě prostě nepustila. To jsem však netušil, že WEC opustí už po jedné sezóně. Možná jsem tehdy nedokázal správně posoudit politickou situaci kolem dieselové kauzy (tzv. Dieselgate). Ale mít tolik atraktivních možností byl pro mě luxusní problém, to opravdu musím říct.“

Nová kapitola s Genesis

Poněkud neobvykle se André Lotterer Genesisu ozval sám. Byť patří ke starším veteránům na startovním roštu WEC, cítí se plný energie a v projektu jihokorejské automobilky Hyundai-Genesis vidí velký potenciál.

„Sám jsem je kontaktoval a fungovalo to okamžitě. Genesis hledal zkušeného pilota, jako jsem já, aby postavil základy pro nový projekt Hypercar. U Porsche jsem viděl, jak ohromně se může auto vyvinout během dvou sezón, a to i bez velkých hardwarových aktualizací.

Proto si myslím, že mohu Genesis dobře pomoci. Nyní začínám novou výzvu s velkým, mezinárodně působícím výrobcem, nic lepšího se mi v tomto bodě mé kariéry nemohlo stát! To mi otevírá dlouhodobou budoucnost.

Těším se, že pomohu pokročit ve vývoji v Genesis. Tento projekt je opravdu vzrušující a je pro mě velkou motivací, protože všechny své zkušenosti mohu vnést do týmu, který se přebudovává se špičkovými lidmi.

Genesis má opravdu ambiciózní plány. Neobjevíte se jen proto, abyste se svezli. Mám tam dynamickou roli, která mě motivovala zkusit zase něco nového. A určitě s nimi budu také závodit.“

Hypercar Genesisu bude debitovat až v roce 2026 ve WEC, o rok později potom v americkém šampionátu IMSA. Pro příští sezonu závodní angažmá Lotterer nemá, připouští však, že roční přestávka neuškodí: „Pravděpodobně budu závodit jen v Goodwoodu. Myslím, že budeme mít dost práce s budováním tohoto projektu. Na to se chci plně soustředit a věnovat se značce. Možná mi bude závodění chybět, ale po tolika letech je určitě dobré se rok soustředit na něco jiného. To vidím pozitivně.“

André Lotterer, legenda vytrvalostních závodů, tedy součástí roštu WEC pro 2025 nebude, i přes to, že je letošním šampionem.

Tereza Černá

Recent Posts

Maxime Martin přichází k Mercedesu, BMW nesplnilo sliby

Tento týden BMW oznámilo, že Maxime Martin na vlastní žádost opouští tým továrních jezdců. Později…

2 dny ago

Genesis má zájem o Daniela Ricciarda

Nově odprezentovaný projekt Hyundai Motorsport, Hypercar Genesis, který vstoupí do WEC v roce 2026, má…

6 dny ago

Mick Schumacher pokračuje s Alpinem, Gounon absolvuje celý rok

Německý závodník bude pokračovat s týmem Alpine v mistrovství světa vytrvalostních závodů i druhou sezónu…

2 týdny ago

Genesis představuje Hypercar WEC pro 2026 v čele s Lottererem

Genesis, prémiová značka Hyundai Motor Group, dnes formálně zahájila svůj prototypový program na elegantním prezentačním…

2 týdny ago

Michelle Gatting se stává tovární jezdkyní Porsche

Iron Dames se pro sezonu 2025 vrací k vozům Porsche GT3 napříč všemi kategoriemi. Celkem…

2 týdny ago

Engel s Auerem vyhrávají závod 6H Jeddah, ale také celkový titul

GT World Challenge se přesunulo do Saúdské Arábie pro velké finále na 6 hodin.

2 týdny ago