FIA WEC

Změna pravidel Safety Caru pro Le Mans

Jen pár dní před slavným 24 hodinovým závodem v Le Mans ACO zveřejnilo nový postup při vyjížďce Safetu Caru na trať. Technický ředitel Toyoty vidí tato pravidla jako „poameričtění” slavného závodu.


Po každém běhu 24 hodin probíhá rozbor se závodníky, aby organizátoři porozuměli závodu a tomu, jak pravidla prakticky platila. Postup Safety Car byl v roce 2018 ve třídě LMGTE Pro zpochybněn, proto týmy požádali o přezkoumání postupu. 

Během posledních pěti let byl proveden dlouhý proces analýzy a testování, který vyvrcholil tímto novým postupem testovaným a schváleným pouhých 7 dní před Le Mans. Nový postup by měl v případě závažného incidentu vyslat 3 vozy Safety Car. 

Tedy: Na trať vyjedou tři Safety Cars (A, B a C). Na konci incidentu Safety Cars B a C opustí trať a všechny vozy se seskupí za Safety Car A (tzv. sloučení). Poté všechny vozy s lídrem ve své třídě za nimi mají nárok na předjíždění, které jim umožní zařadit se do zadní části pole tím, že předjedou Safety Car a objedou celý okruh.

Pak je pole uspořádáno podle tříd díky drop-back. Ovlivňuje všechny třídy, ale pohyb udělají pouze LMP2 a LMGTE Ams. LMP2 se dostanou na pravou stranu trati a nechají se polem předjet, pak to samé udělají LMGTE Ams. Cílem je, aby byl každý seřazený za svým příslušným lídrem.

#8 TOYOTA GAZOO RACING / Toyota GR010 – Hybrid – 24 Hours of Le Mans – Centenary Edition – Circuit de la Sarthe – Le Mans – France –

S tímto novým postupem však nesouhlasí některé týmy, např. Toyota

Technický ředitel Toyota Gazoo Racing Europe Pascal Vasselon již dříve dal jasně najevo svou nespokojenost s novým systémem a řekl, že riskuje znehodnocení vítězství tím, že se závod stane „trochu loterií“.

„Nové pravidlo safety caru nám nepřipadá jako v souladu s duchem Le Mans. Když se podíváte zpět na to, co udělalo Le Mans tak skvělým, je to přesný opak tohoto druhu rafinovanosti, kdy, pokud nejste dobří v zastávkách v boxech, pokud uděláte chybu ve strategii, nezáleží na tom, protože safety car dá vše zpět dohromady.

Je to docela vážné, pokud jde o stav mysli: je to velký krok k amerikanizaci Le Mans a náš názor je, že by se Le Mans nemělo amerikanizovat. Pokud ano, už to není Le Mans,“ řekl Vasselon.

Tereza Černá

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

17 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago