FIA WEC

Změna pravidel Safety Caru pro Le Mans

Jen pár dní před slavným 24 hodinovým závodem v Le Mans ACO zveřejnilo nový postup při vyjížďce Safetu Caru na trať. Technický ředitel Toyoty vidí tato pravidla jako „poameričtění” slavného závodu.


Po každém běhu 24 hodin probíhá rozbor se závodníky, aby organizátoři porozuměli závodu a tomu, jak pravidla prakticky platila. Postup Safety Car byl v roce 2018 ve třídě LMGTE Pro zpochybněn, proto týmy požádali o přezkoumání postupu. 

Během posledních pěti let byl proveden dlouhý proces analýzy a testování, který vyvrcholil tímto novým postupem testovaným a schváleným pouhých 7 dní před Le Mans. Nový postup by měl v případě závažného incidentu vyslat 3 vozy Safety Car. 

Tedy: Na trať vyjedou tři Safety Cars (A, B a C). Na konci incidentu Safety Cars B a C opustí trať a všechny vozy se seskupí za Safety Car A (tzv. sloučení). Poté všechny vozy s lídrem ve své třídě za nimi mají nárok na předjíždění, které jim umožní zařadit se do zadní části pole tím, že předjedou Safety Car a objedou celý okruh.

Pak je pole uspořádáno podle tříd díky drop-back. Ovlivňuje všechny třídy, ale pohyb udělají pouze LMP2 a LMGTE Ams. LMP2 se dostanou na pravou stranu trati a nechají se polem předjet, pak to samé udělají LMGTE Ams. Cílem je, aby byl každý seřazený za svým příslušným lídrem.

#8 TOYOTA GAZOO RACING / Toyota GR010 – Hybrid – 24 Hours of Le Mans – Centenary Edition – Circuit de la Sarthe – Le Mans – France –

S tímto novým postupem však nesouhlasí některé týmy, např. Toyota

Technický ředitel Toyota Gazoo Racing Europe Pascal Vasselon již dříve dal jasně najevo svou nespokojenost s novým systémem a řekl, že riskuje znehodnocení vítězství tím, že se závod stane „trochu loterií“.

„Nové pravidlo safety caru nám nepřipadá jako v souladu s duchem Le Mans. Když se podíváte zpět na to, co udělalo Le Mans tak skvělým, je to přesný opak tohoto druhu rafinovanosti, kdy, pokud nejste dobří v zastávkách v boxech, pokud uděláte chybu ve strategii, nezáleží na tom, protože safety car dá vše zpět dohromady.

Je to docela vážné, pokud jde o stav mysli: je to velký krok k amerikanizaci Le Mans a náš názor je, že by se Le Mans nemělo amerikanizovat. Pokud ano, už to není Le Mans,“ řekl Vasselon.

Tereza Černá

Recent Posts

Peugeot oznamuje posádky pro sezonu 2025 WEC

Peugeot Sport oznamuje své posádky pro sezonu 2025 ve World Endurance Championship. Složení jezdců se…

2 dny ago

Akkodis ASP oznamuje bronzové jezdce pro FIA WEC

Francouzský tým, jenž startuje ve FIA WEC, oznámil další dva piloty do svých sestav. Arnold…

2 dny ago

Překvapení! Valentino Rossi bude závodit ve FIA WEC i letos

Tým WRT oznámil jezdecké sestavy pro sezónu FIA WEC 2025. Valentino Rossi bude pokračovat.

4 dny ago

Cadillac x JOTA odhaluje livery pro letošní sezonu WEC

Cadillac Racing ve spojení s týmem Cadillac Hertz Team JOTA dnes odhalili vzhled svých dvou…

5 dny ago

Směřuje Nicki Thiim do LMH Astonu Martin? Pilot překvapil svou odpovědí

Nicki Thiim je továrním jezdcem Aston Martin již deset let, přestože program GT britské značky…

5 dny ago

Ugo de Wilde se stává továrním pilotem BMW

Sestava továrních jezdců BMW M Motorsport dostává další posílení pro sezonu 2025. 22letý Belgičan, Ugo…

1 týdnem ago