FIA WEC

Změna pravidel Safety Caru pro Le Mans

Jen pár dní před slavným 24 hodinovým závodem v Le Mans ACO zveřejnilo nový postup při vyjížďce Safetu Caru na trať. Technický ředitel Toyoty vidí tato pravidla jako „poameričtění” slavného závodu.


Po každém běhu 24 hodin probíhá rozbor se závodníky, aby organizátoři porozuměli závodu a tomu, jak pravidla prakticky platila. Postup Safety Car byl v roce 2018 ve třídě LMGTE Pro zpochybněn, proto týmy požádali o přezkoumání postupu. 

Během posledních pěti let byl proveden dlouhý proces analýzy a testování, který vyvrcholil tímto novým postupem testovaným a schváleným pouhých 7 dní před Le Mans. Nový postup by měl v případě závažného incidentu vyslat 3 vozy Safety Car. 

Tedy: Na trať vyjedou tři Safety Cars (A, B a C). Na konci incidentu Safety Cars B a C opustí trať a všechny vozy se seskupí za Safety Car A (tzv. sloučení). Poté všechny vozy s lídrem ve své třídě za nimi mají nárok na předjíždění, které jim umožní zařadit se do zadní části pole tím, že předjedou Safety Car a objedou celý okruh.

Pak je pole uspořádáno podle tříd díky drop-back. Ovlivňuje všechny třídy, ale pohyb udělají pouze LMP2 a LMGTE Ams. LMP2 se dostanou na pravou stranu trati a nechají se polem předjet, pak to samé udělají LMGTE Ams. Cílem je, aby byl každý seřazený za svým příslušným lídrem.

#8 TOYOTA GAZOO RACING / Toyota GR010 – Hybrid – 24 Hours of Le Mans – Centenary Edition – Circuit de la Sarthe – Le Mans – France –

S tímto novým postupem však nesouhlasí některé týmy, např. Toyota

Technický ředitel Toyota Gazoo Racing Europe Pascal Vasselon již dříve dal jasně najevo svou nespokojenost s novým systémem a řekl, že riskuje znehodnocení vítězství tím, že se závod stane „trochu loterií“.

„Nové pravidlo safety caru nám nepřipadá jako v souladu s duchem Le Mans. Když se podíváte zpět na to, co udělalo Le Mans tak skvělým, je to přesný opak tohoto druhu rafinovanosti, kdy, pokud nejste dobří v zastávkách v boxech, pokud uděláte chybu ve strategii, nezáleží na tom, protože safety car dá vše zpět dohromady.

Je to docela vážné, pokud jde o stav mysli: je to velký krok k amerikanizaci Le Mans a náš názor je, že by se Le Mans nemělo amerikanizovat. Pokud ano, už to není Le Mans,“ řekl Vasselon.

Tereza Černá

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

4 dny ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

4 dny ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

5 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

6 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

2 týdny ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago