Navzdory původnímu plánu, kdy mělo být zmraženo BoP od Portimaa do Monzy, se organizátoři rozhodli před Le Mans přece jen udělat nějaké změny: „Konečným cílem vyváženosti výkonu je vždy zajistit rovné podmínky,“ uvedly FIA a ACO v tiskové zprávě.
„Prvních několik závodů sezóny FIA World Endurance Championship 2023 ukázalo, že rozdíly mezi různými vozy LMH soutěžícími ve třídě Hypercar jsou větší, než se původně očekávalo.
„Vzhledem k těmto faktorům a po hloubkové analýze dostupných údajů se výbor WEC rozhodl, že cíle zajistit rovné podmínky v rámci třídy Hypercar bude nejlépe dosaženo implementací korekce mezi, ale také v rámci LMH a platformy LMDh.”
Největší nárůst hmotnosti je u Toyoty GR010 HYBRID Le Mans Hypercar. Tento vůz vyhrál první tři závody letošní sezony. Nárůst váhy je 37 kg, zatímco u Porsche 963 LMDh byla minimální hmotnost zvýšena o pouhé tři kilogramy.
Změna nyní naznačuje, že mezi zúčastněnými výrobci Hypercar došlo k univerzální dohodě o změně BoP pro Le Mans.
Všichni byli signatáři nového systému zavedeného pro letošní sezónu, který umožňoval pouze revizi rovnováhy mezi stroji LMH a LMDh, tedy zavedení BoP. Změny v BoP pro jednotlivá auta postavená podle dvou různých sad pravidel v provozu v Hypercaru pak byly možné až po Le Mans podle dohodnutého systému.
Maximální výkon povolený všem sedmi typům vozů se nemění pro Le Mans.
Toyota, Ferrari a Cadillac zvýšily množství energie, které mohou spotřebovat v průběhu jednoho stintu, aby odrážely extra váhu, kterou budou muset nést.
Tvůrci pravidel FIA a Automobile Club de l’Ouest neposkytli žádné vysvětlení ohledně zveřejnění tabulek BoP.
Pascal Vasselon, technický ředitel Toyota Gazoo Racing, uvedl, že rozhodnutí tvůrců pravidel WEC, FIA a Automobile Club de l’Ouest jednostranně provést revize mimo rozsah nových pravidel BoP zavedených pro rok 2023, vytvořilo nevítaný případ.
„Můžeme říci, že nás překvapilo, že se předpisy změnily bez souhlasu všech výrobců. Obáváme se, že to povede k sandbaggingu [skrývání výkonu za účelem získání příznivého BoP],“ řekl Vasselon.
„Principem zavedených pravidel bylo být velmi přísné v pořadí vyváženosti výkonu, aby lidi sandbagging odradil. Jakmile nerespektujete pravidlo, pak je možné všechno.“
Urs Kuratle, ředitel továrny Porsche LMDh, mezitím řekl, že změna nebyla překvapením.
Nejsem si jistý, že v době, kdy to oznámili, došlo k velkému překvapení. Jak si dokážete představit, v pozadí bylo hodně diskuzí. Pro nás interně to nebylo velkým překvapením v tom, jak to udělali nebo jak to bylo komunikováno. Samozřejmě bychom na to měli různé nápady.
Ale na konci dne musíme přijmout to, co se stalo. Rozhodnutí přijímáme a pokusíme se z něj pro závod vytěžit maximum. Když se podíváme zpět do historie, nebylo to jen nejrychlejší auto, které vyhrálo Le Mans. I tak se těšíme na celý závod.“
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…
Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…