DTM

Proč přišel Preining během závodu DTM o jasné vítězství?

Tovární jezdec Porsche Thomas Preining byl na cestě za vítězstvím v DTM na Oscherslebenu, dokud ho trest kvůli zastávce v boxech neodsunul na třetí místo. Ale co přesně udělal jeho tým Manthey EMA v boxech špatně?


Preining startoval z pole position a předvedl bezchybnou jízdu ve svém Porsche 911 GT3 R, přežil dva restarty a vedl do posledních 10 minut závodu. Vítězství bylo jasné, jeho nejbližší soupeř Christian Engelhart cirkuloval tři sekundy za ním.

Pak se ale na televizní obrazovce z ničeho nic objevila zpráva, která odhalovala, že Preining dostal penalizaci long lap penalty za porušení zastávky v boxech. Rakušanovy naděje na vítězství byly během okamžiku zmařeny a byl nucen jet v prostoru penalizace rychlostí 50 km/h a propadl se na třetí místo za dvojici týmu Toksport WRT Engelharta a Tima Heinemanna.

Preining vypadal viditelně sklíčeně během slavnostního ceremoniálu na stupních vítězů, i když hrál klíčovou roli v tom, že Porsche slavilo historické umístění 1-2-3-4.

Preiningova nálada na stupních vítězů způsobila, že diváci byli zmateni, proč byl za incident penalizován, protože přehrání jeho zastávky v boxech neukazovalo na žádné zjevné chyby. Dokonce ani dokument ADAC nespecifikoval přesnou příčinu penalizace, pouze uvedl, že tým Manthey EMA porušil pravidla pro zastavení v boxech.

Nyní vyšlo najevo, že mechanik Manthey EMA krátce nechal jednu ze zadních pneumatik na podlaze pitlane, než Preiningův vůz přijel do boxů na konci 17. kola. Pravidla stanoví, že mechanici musí držet zadní pneumatiky jakmile překročí čáru oddělující garáž a pitlane.

Záměrem pravidla je zajistit, aby pneumatiky nezůstaly v pitlane, protože existuje riziko, že by je mohlo trefit jiné auto.

Přestože k tomuto přestupku došlo na straně obrácené ke garáži, komisaři to považovali za porušení pravidel a udělili Preiningovi long lap penalty.

Je bizarní, že mechanik nechal pneumatiku na podlaze, aby si mohl před zastávkou v boxech převléknout ohnivzdornou kombinézu.

„Ten chlap vyšel s pneumatikou a uvědomil si, že jeho oblek není zapnutý,“ řekl zakladatel týmu Olaf Manthey.

„Odložil pneumatiku, zapnul si oblek a zvedl pneumatiku zpět nahoru. Neměl ale pneumatiku odkládat, musí ji držet v ruce.

Ve WEC můžete dát pneumatiku na zem, ale tady jsou předpisy prostě jiné. A my je musíme dodržovat stejně jako ostatní. A když uděláme chybu, pak se za to musíme zodpovídat. Je to nepříjemné ale buduje to charakter.“

Trest přišel den poté, co ředitel závodu objasnil článek 39.1 pravidel, v němž se uvádí, že zadní pneumatika se po vjezdu do pracovní dráhy nesmí sundávat a musí být držena v ruce. Dříve předpisy uváděly pouze to, že pneumatiky musí být drženy, dokud auto nezastaví.

Preining nebyl jediným jezdcem, který v Oscherslebenu porušil toto pravidlo. Za stejný prohřešek byli o víkendu potrestáni také Maro Engel (Landgraf Mercedes), Marco Wittmann (Project 1 BMW) a David Schumacher (Winward Mercedes).

Jiří Košta

Recent Posts

Tim Reiter mění pro letošní sezonu angažmá, zůstává ale v ADAC GT4 Germany

Tým ME Motorsport bude v sezóně 2025 opět soutěžit v německém ADAC GT4. Tým pořídil…

2 hodinami ago

Aston Martin vstupuje do DTM

Comtoyou Racing vstupuje do DTM se dvěma belgičany, Gillesem Magnusem a Nicolasem Baertem.

2 dny ago

Bortolotti, Thiim, Lamborghini a Red Bull: ABT Sportsline představuje svůj tým DTM

ABT Sportsline představil své nové partnerství s Lamborghini v Alpách, spolu s jezdci i vozem.…

3 dny ago

Arthur Leclerc pojede GT World Challenge s Ferrari

Arthur Leclerc, mladší bratr pilota F1, byl oznámen pro celou sezonu GT World Challenge s…

4 dny ago

Zbarvení Ferrari 499P pro letošní sezonu WEC

Ferrari minulý týden odhalilo zbarvení svých továrních Hypercars pro letošní sezonu WEC, spolu s plány…

5 dny ago

Logan Sargeant odchází z programu IDEC Sport by Genesis

Bývalý pilot F1, Logan Sargeant, „odchází ze závodění“ dva měsíce poté, co se připojil k…

5 dny ago