Rok 2023 bude pro fanoušky prototypových závodů vzrušující. Poté, co se éra LMP1h pod tíhou neudržitelných rozpočtů zhroutila, top třída WEC strávila několik let v útlumu s minimálněm počtem vozů. Nyní je však nový soubor pravidel, nazvaný LMH (Le Mans Hypercar), navržený tak, aby přilákal zájem výrobců automobilů tím, že udrží náklady na rozumné úrovni (30 milionů EUR oproti 80 EUR).
„Vybrali jsme si tento okamžik, protože po mnoha letech se pravidla změnila,“ prohlásil Antonello Colletta, šéf Ferrari Attività Sportive GT. „Seděli jsme u stolu od prvního dne nové diskuse s FIA, ACO a IMSA. A uvědomili jsme si, že Ferrari mělo šanci vytvořit 100 procent vozu s nižším rozpočtem než v minulosti.
„Zvolili jsme LMH, protože pro Ferrari je důležité vyrobit celé auto a všechny tyto díly. Ferrari je konstruktér, výrobce vozů a naší filozofií je auta vytvářet. Toto je manifest technologií Ferrari, a proto musíme vytvořit 100 procent vozů,” dodal Colletta.
Název vozu evokuje vítěznou minulost Ferrari, přebírá zdvihový objem jednoho válce a používá označení „P“ pro prototyp. Oba vozy ponesou čísla 50 a 51 — 50, protože to je 50 let od posledního úsilí továrny Ferrari v celosvětovém vytrvalostním závodění a číslo 51, které zdobilo mnoho úspěšných závodních vozů Ferrari.
Jezdci zatím nebyli oznámeni, ale předpokládá se, že budou pocházet z rodiny jezdců Ferrari. Piloti Ferrari GT Alessandro Pier Guidi, Nicklas Nielsen, James Calado, Antonio Fuoco, Miguel Molina a Davide Rigon jsou zatím jediní, kteří seděli za volantem tohoto vozu.
„Tlak je vysoký,“ říká Pier Guidi. „Očekávání jsou také velmi vysoká, když je zapojeno Ferrari – očekává se, že Ferrari bude na nejvyšší úrovni. A také očekáváme, že budeme na špičkové úrovni. Ale víme, že to bude velmi těžké.”
„Existují značky jako Toyota, které se již 10 let podílejí na tomto druhu prototypu. Takže nejsme hloupí, víme, že každý odvádí úžasnou práci a je těžké s nimi soupeřit. Proto musíme tlačit ještě tvrději než to, co děláme, a snažit se nic nezanechat,” říká Antonello Colletta.
Ferrari si nedělá žádné iluze o výzvě, která před ním stojí, Toyota Gazoo Racing má před sebou dva roky vývoje svého GR010 HYBRID, Peugeot také tvoří konkurencii, plus nápor dalších přicházejících výrobců. Společnost je však přesvědčena o své schopnosti opakovat historii.
„S 499P se vracíme, abychom soutěžili o úplné vítězství v sérii WEC,“ řekl John Elkann, výkonný předseda Ferrari. „Když jsme se rozhodli zavázat se k tomuto projektu, vydali jsme se na cestu inovací a vývoje, věrni naší tradici, která vidí trať jako ideální terén pro posouvání hranic špičkových technologických inovací, které budou časem přenesena na naše silniční auta.
Do této výzvy vstupujeme s pokorou, ale jsme si vědomi historie, která nás zavedla k více než 20 titulům mistra světa a devíti celkovým vítězstvím ve 24 hodin Le Mans.“
Ferrari 499P budou na trati řídit technici a inženýři z Maranella ve spolupráci s AF Corse. Partnerství pokračuje v sérii, která začala v sezóně FIA GT 2006 s F430 GT2, která ve své debutové sezóně zajistila tituly týmu, jezdce a konstruktéra. Naprostá většina úspěchů GT v posledních letech byla výsledkem partnerství mezi Ferrari a AF Corse, včetně všech těch, kterých bylo dosaženo v mistrovství světa vytrvalostních závodů od jeho založení v roce 2012.
Ferrari hlásí, že obdrželo řadu dotazů od potenciálních zákazníků na vůz LMH, ale nenaznačilo, že nemá v úmyslu provozovat 499P jako něco jiného než tovární úsilí.
Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…