Ve sportu se často říká, že jakmile dosáhnete vrcholu, jediná cesta vede dolů. Jediné, co můžete udělat, je prodloužit nevyhnutelné. Nosit mistrovské číslo 1 znamená mít na zádech terč, což pro všechny znamená měřítko, podle kterého se měří úspěch. A také to znamená, že se objeví více kriticismu než obvykle, když výsledky nejsou.
To, že nejvyšší body obhájce titulu DTM v sezóně 2022 zatím nepřišly, hodně vypovídá o obhajobě titulu, která se ještě pořádně nerozjela. Skončit na druhém místě na Nürburgringu 24 hodin a nedávném Spa 24 hodin není nic, co by se mělo přehlížet, ba naopak to ukazuje, že tovární jezdec Mercedesu je stále na vrcholu svého tempa. Koneckonců, ne nadarmo se získává status šampiona.
Ale výsledky Götze v DTM v první polovině sezóny jsou nepochybně zklamáním. Nejlépe skončil na pátém místě, když přešel z Haupt Racing Teamu (HRT) do Winward Racing a je pouze šestnáctý v průběžném pořadí s 29 body. V ekvivalentní fázi loňského nakonec úspěšného titulu si připsal vítězství, dvě umístění na druhém místě a náskok na čtvrtých místech, aby byl v tabulce třetí s 96 body.
Hned dva faktory jsou zřejmé. DTM je letos mnohem konkurenceschopnější, protože více výrobců a špičkových jezdců ztěžuje konzistentní umístění vpředu. A pak je tu změna týmu řízená Mercedesem a klíčovým sponzorem BWT z „obchodních důvodů“, jak říká Götz.
„Viděl jsem v týmu velkou šanci, protože na konci minulé sezóny předvedli skvělý výkon,“ říká Götz. „Lucas [Auer] a Philip [Ellis] byli opravdu dobří a nebyl pochyb o tom, že to nakonec nemůže být špatně.“
V roce 2012 se Götz stal šampionem ADAC GT Masters. V roce 2013 získal vítězství ve Spa 24 hodin a v roce 2014 zajistil titul v šampionátu Blancpain Sprint Series (dnes GT World Challenge). V tomto období se stal jedním z nejlepších jezdců AMG GT3.
Götz se vrátil zpět do DTM v roce 2021, pět let po své předchozí kampani, která přinesla nejlepší čtvrté místo. Od roku 2021 taktéž DTM přešlo na závodění s vozy GT3. Byl předním uchazečem Mercedesu o titul díky své konzistentní jízdě celou sezonu. Po incidentu mezi Kelvinem van der Lindem a Liamem Lawsonem v posledním závodě si titul vybojoval.
Jistě, potřeboval k výhře horlivý krok od van der Linde na Lawsona, který donutil Lawsona odstoupit, a zdravou míru spolupráce od svých kolegů ze stáje Mercedes, aby získal korunu. Týmové režie nebyly v DTM ničím novým a Götz se tak dostal do pozice, kdy to mohl zúročit tím, že byl nejlepším Mercedesem v průběhu celého roku.
Loni byl jeho inženýrem Francouz Renaud Dufour, který předtím pracoval s Götzem v jeho dominantním období mezi lety 2013-14. Dufour, který nyní pracuje s Lucou Stolzem z HRT v DTM, řekl: „Vždycky jsem mu říkal: ‚Na konci musíš být nejlepší Mercedes. A až budeš na konci nejlepší Mercedes, přijdou další.‘ A to udělal. V závodech byl velmi spolehlivý. Bylo to velmi dobré.
Byl to rozdíl, zkušenost nevyhrávat šampionáty tím, že jste vždy nejrychlejší, ale vždy tam byl a ze všeho vytěžil to nejlepší. Bylo mnoho lidí, kteří ztratili chladnou hlavu – a to nakonec udělalo velký rozdíl.“
Ale kde si loni mohl Götz dovolit hrát na procenta a sbírat body, to letos nejde, říká Dufour.
„Letos je to trochu jiné. Loni to byla dlouhá hra. Byli jsme v pozici, kdy jsme byli vždy víceméně vepředu. Myslím, že jsme měli všude lepší BoP než letos, takže pokaždé bylo snazší získávat body. Nyní je problém v tom, že pokud nezačnete vpředu, je těžké získat body a můžete dokonce ztratit pozice. A je to.“
Jakýkoli nedostatek je nemilosrdně odhalen, a to ve větší míře, než tomu bylo v roce 2021. Götz to uznává také.
„DTM se letos změnilo, je náročnější a ještě těžší je získávat body, natož konzistentně. A také jsme viděli, že na stupních vítězů bylo mnoho kluků, takže to nebyl jen jeden, kdo vyhrál nebo skončil třetí v každém závodě. Je to víc nahoru a dolů, protože je to blíž, všechno.“
Jednou z oblastí, ve které má Götz v roce 2022 problémy, jsou kvalifikace po boku jeho týmového kolegy, Lucase Auera. Rakušan Auer pouze jednou startoval mimo top 10, ale také je jeden z pouhých dvou jezdců Mercedesu, který zůstal ve stejném týmu jako loni a tak je plně v souladu se svým inženýrem Mauriciem Moreirou.
Ve druhém roce spolu, dostal pole position na Lausitzringu, byl ve druhé řadě pro oba závody v Portimau a využil tohoto výhodného umístění na startovním roštu k tomu, aby se stal jediným jezdcem Mercedesu, který doposud vyhrál závod v této sezoně.
Pro srovnání, Götz se stále znovu seznamuje s inženýrem Thomasem Gleibsem. Kvalifikoval se nejvýše na páté místo, které se mu podařilo na Norisringu, a pětkrát se nedostal do top 10. Do druhého závodu na Lausitzringu odstartoval devatenáctý.
„Nenašli jsme tam správné nastavení,“ přiznává, a v obou závodech v Imole, okruhu, kde byl Mercedes jednotně nespokojený s BoP, byl na startu dvacátý. Italskou trať popisuje jako „neznámou“, vzhledem k tomu, že na ní ještě nikdo na pneumatikách Michelinech nezávodil.
Dufour vysvětluje, že Götz „nemá rád přetáčivost, má rád stabilní záď“, ale sám jezdec zdůrazňuje, že Winwardovo „startovní nastavení je vždy stejné, řekl bych, jako to, co znám z minulého roku“.
„V kvalifikaci, abych byl upřímný, je obtížnější než v loňském roce zajistit, aby pneumatika fungovala. Nevím proč, ale takhle se to trochu změnilo.“ vysvětluje Götz.
Tyto boje měly přirozeně dopad na výsledky. A i když se Götzovi dařilo, když se ve druhém závodě na Imole probojoval až na deváté místo, posila šestých míst na Norisringu není pro jeho nejlepší víkend v roce příliš velká. Jeho závodní výkony ho ale povzbuzují.
,,Závodní tempo bylo vždy skvělé,“ říká. „Myslím tím, že jsem se dostal z P20 na P9 [v Imole] nebo v prvním závodě v Portimau, kdy jsem se dostal z P10 na P5. Takže jsme v závodech udělali dobré kroky.
V Imole jsem získal určitou důvěru, protože závod byl dobrý a z časů v sektorech vím, že jsem tam byl, jen to dávám dohromady. Možná to byla mentální věc nebo jsem třeba neměl správný tlak. Takže se teď snažíme poučit z chyb, které jsme udělali v prvních závodech.“
Götz chápe, co je třeba udělat, aby se věci zlepšily, a popisuje důležitost technických schůzek před víkendem jako „mnohem důležitější než v minulosti“.
„Dobrá věc je, že máme všechny onboardy a každý datový bod z minulého roku. Takže než půjdeme do víkendu, sedíme spolu půl dne v garáži a připravujeme se, ohlížíme se zpět, co se stalo, co nebylo pro Mercedes obecně dobré a co musíme zlepšit. Abychom byli letos vepředu, musíme vynaložit ještě více úsilí, abychom vše připravili správným způsobem a měli vše pohromadě, jakmile začneme víkend.
Jsou jen dva tréninky a není moc času zjistit, jestli nastavení funguje nebo ne. Musíte začít s dobrým základem, abyste udělali malé změny, a pak být nahoře. Pokud potřebujete hodně změnit a nejste s autem spokojeni, prostě není čas vás v této pozici bojovat. Je to pro všechny stejné.“ říká.
Ale zároveň se nenechá unést. Přístup Mercedesu jako „jednoho týmu“ znamená, že má úplný přehled o tom, co dělá Auer, stejně jako kolegové značky, jako je Luca Stolz a Maro Engel z GruppeM. A věří, že se chystají nějaké dobré tratě pro Mercedes, například Nürburgring a Spa.
,,Přichází mnoho tratí, které se mi opravdu líbí, takže si myslím, že sezona ještě neskončila. Je to ještě dlouhá cesta a stále existuje potenciál získat velké body. Skutečně se počítají pouze velké body. Pokud jste P8, P9, cokoliv, získáte nějaké body, ano – ale ne velké body. Líbí se mi, že přicházející tratě a Mercedes na nich funguje docela dobře, takže by to nakonec mohl být obrat.”
A Gotzův charakterový rys, který Dufour pozoruje, jistě také pomůže: „Je velmi snadné s ním pracovat, abych byl upřímný, vždy byl docela pozitivní. V hlavě to má velmi jednoduché: žádný stres, žádný tlak. Tohle je jasné.“
Odepsat šampiony DTM je vždy nebezpečné. Vezměte si například Garyho Paffetta. Vítěz titulu z roku 2005 se v roce 2014 odrazil od dna, kdy skončil 22. v průběžném pořadí, aby získal titul v roce 2018.
A v nepředvídatelném roce, kdy se zatím žádnému jezdci nepodařilo získat více než jednu pole position, s řadou dalších zvratů a zatáček, má Götz veškeré odhodlání potřebné k tomu, aby svou sezónu konečně rozjel naplno.
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…
Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…