DTM vždy patřilo k tomu nejlepšímu, co závodění ve světě nabízelo. Automobilky vyráběly závodní speciály na bázi cestovních vozů, přičemž jsme také mohli vidět legendární jezdce anebo jezdce, kteří odešli z formule 1. Hlad po konkurenci a ostrých soubojích právě zahánělo DTM. Proto jsme tak mohli sledovat Miku Hakkinena, Jeana Alesiho, nebo Davida Coultharda, jak bojují proti soupeřům.
Paralelně s tímto obdobím ale začal tzv. customer racing, kdy automobilky postavily závodní vozy kategorie GT4 a GT3. Z pohledu byznysového to pochopitelně mělo daleko větší význam. Vyrábět ten samý vůz několik let a navíc na něj prodávat díly, které nikdo jiný nemůže napodobit, to funguje dobře. Rozhodně daleko lépe, než přicházet s plně tovární podporou do DTM, natož stavět speciál.
Samozřejmě taková situace německý šampionát dohnala, a proto namísto neslavného konce, rozhodl ředitel DTM Gerhard Berger o tom, že se s tímto servisem přejde i do německého šampionátu cestovních vozů. Ať to zní absurdně nebo nikoliv, cesťáky teď jezdí s „gétéčky“. A to, jako kdyby zároveň nastavilo trend toho, co potká dnešního nástupce toho původního – „devadesátkového DTM“.
Moderní éra DTM přišla v roce 2000, tehdy se vozy ještě stavěly podle klasických cestovních vozů, ale už bylo cítit, že vývoj půjde směrem k tomu, čemu dnes říkáme GT. O pět let později se o slovo přihlásilo WTCC, jenž mělo za cíl v podstatě navrátit úspěch a cenovou dostupnost starého DTM. To se sice dařilo, ale stále v tom bylo zapojeno mnoho automobilek, respektive vysokých investic.
Není se tak co divit, že značky začaly odcházet i z tohoto šampionátu, přičemž se vytvořil postupně customer racing i zde, konkrétně v rámci spojení WTCC a TCR International. Model fungoval dobře, ale na pozadí se stále více a více rozšiřovaly vozy GT3, přičemž některé značky už začaly i s modely GT4 – rychlostně a cenově podobné vozy těm, které jsme znali z WTCC/WTCR.
A právě zde přicházíme do bodu, kdy je zcela zřejmé, proč GT4 pohřbili WTCR a cestovní vozy obecně. Aktuálním vrcholem cestovních vozů je WTCR, o které není sponzorský ani divácký zájem. Nepůsobí zde atraktivní jména jako v minulosti, naopak jsou zde ostřílení mazáci, které je velmi těžké porazit. A v případě, že je porazíte, tak to ani nikdo nevidí, protože se televize rozhodne pustit fotbal, anebo se závod kryje s F1 či DTM.
GT4 European Series či ADAC GT4 Germany běžně nabízí vyrovnané pole třiceti vozů, včetně továrních jezdců značek. Ideální příležitost, kde se naučit závodit, dobře investovat, ale zároveň se ukázat. Závody jsou publikované zdarma na YouTube, tudíž se může i jakýkoliv sponzor či fanoušek bez problémů na souboje podívat.
To se o WTCR říct nedá, sponzoři zájem nemají, ani se není čemu divit, když nejsou vidět. Vodu na mlýn určitě ani nepřidává skutečnost, že se musel zrušit letos závod v Mostě a na Nürburgringu. Pro fanouška cesťáků už samo o sobě nemůže být zajímavé, že sledují 5 let bojovat o titul Yanna Ehrlachera a Estebana Guerrieriho.
V GT4 se pořád něco děje, závody jsou nevyzpytatelné, a navíc se sem hrnou davy mladých jezdců z motokár, s cílem získávat zkušenosti a dostat tovární podporu v GT3. WTCR je mrtvé, ale naopak automobilky investují miliony do nových modelů v GT4 a GT3. Je tak zcela jasné, že pro mladého pilota nečiní žádný důvod závodit s cesťáky.
Skvělým příkladem může být Luca Engstler, jenž byl mnoho let podporovaný týmem jeho otce Franze. Čekalo se, že by Němec mohl bojovat o titul ve WTCR, ale on i jeho otec usoudili, že bude lepší se přesunout do GT3. Podobnou cestou se vydal i toho času závodící pro Engstlerův tým Nico Gruber, jenž je aktuálně v ADAC GT4 Germany u Drago Racing Team ZVO. Asi se ani nemusíme ptát proč.
Podrženo, sečteno. WTCR je na pokraji zkázy, a nevypadá to s ním dobře. Poptávka a hlad po vozech GT4 je obrovská, šampionáty zažívají rozkvět, zatímco vozy WTCR/TCR jsou pouze jako v současnosti lehce levnější alternativou, která je spíše pro zábavu. Je to škoda, WTCR jsem vážně miloval.
Peugeot Sport oznamuje své posádky pro sezonu 2025 ve World Endurance Championship. Složení jezdců se…
Francouzský tým, jenž startuje ve FIA WEC, oznámil další dva piloty do svých sestav. Arnold…
Tým WRT oznámil jezdecké sestavy pro sezónu FIA WEC 2025. Valentino Rossi bude pokračovat.
Cadillac Racing ve spojení s týmem Cadillac Hertz Team JOTA dnes odhalili vzhled svých dvou…
Nicki Thiim je továrním jezdcem Aston Martin již deset let, přestože program GT britské značky…
Sestava továrních jezdců BMW M Motorsport dostává další posílení pro sezonu 2025. 22letý Belgičan, Ugo…
View Comments
Skvělý článek. Finanční náročnost začíná dobíhat svět motorsportu. GT3 budou za chvíli i vrchol WEC, protože GTE je několikanásobně dražší. Aby se časem DTM a ADAC nespojilo v jeden šampionát
Rozhodně to tak vypadá, údajně už se to chystá. Ale ADAC se s DTM nemá v oblibě, tam to vidím spíše na zánik jednoho či druhého.