Novinky - formule

Bruno Senna: Nechtěl jsem hrát politické hry formule 1

Brazilský závodník Bruno Senna zamířil do světa formule 1 v roce 2010 s novým týmem HRT. Pro pilota to ale v „Královně motorsportu“ nebylo vůbec snadné. Politické bitvy a tahanice v zákulisí ho nakonec donutili tento motorsport opustit. Brazilec otevřeně promluvil o svých letech v f1 exkluzivně pro náš web trueracing.cz


Synovec třínásobného šampiona formule 1, Ayrtona Senny, závodil po motokárách v monopostech, kde například vyzkoušel i formuli BMW nebo GP2.

Po svém dvouletém působení v „předsíni“ formule 1 zamířil překvapivě do série Le Mans. Zdálo se, že jeho sen o nejznámějším motorsportu na planetě se rozplynul, i když se držel v kontaktu s Hondou F1, která měla o Brazilce zájem. Japonská značka ale během roku 2008 oznámila odchod ze šampionátu, čímž se Bruno ocitl v nemalých problémech.

„Bylo těžké se vydat správným směrem, protože se zdálo, že tým Hondy F1 bude ta cesta, než se z něj stal Brawn. Vybrali si Rubense pro sezonu 2009 poměrně pozdě. Od toho okamžiku jsem měl test v DTM s Mercedesem a test LMP1 s ORecou. Oboje šlo hodně dobře, ale nakonec jsem si vybral vytrvalostní závody, protože jsem se obával politiky v DTM,“ říká pro True Racing závodník.

Sen o formuli 1 se začal rozplývat, ale nakonec se zásluhou třech nových týmů otevřela příležitost, které se Senna chopil. Na roštu se objevilo HRT, Virgin a Lotus (Caterham).

„Po tom, co se stalo v roce 2009, jsme se soustředili na vstup do formule 1, a protože zde byly tři nové týmy, viděli jsme to jako nejlepší šanci v tom, abychom si vybrali jeden z nich.

Měl jsem dobrou historii s Adrianem Camposem, takže jsme dokázali udělat dohodu s jeho týmem, která nakonec měla velké trhliny, a málem jsme ji nedodrželi. Rok 2010 byl velkým experimentem.“

Sezonu zakončil Senna bez bodů, ale není divu, protože monopost stáje HRT měl v úvodu sezony malou nádrž, takže ani nemohl dojet celý závod. Později stáj zkrátka trápila finanční nestabilita a rychlost jako taková.

Po těžkém roce přišla pro Brazilce nová šance v podobě Lotusu-Renault. Barvy, ve kterých startoval jeho strýc Ayrton, a kde se tehdy dokázal zviditelnit ve světě formule 1.

„Lotus-Renault mi dal zásluhou Erica Boulliera skvělou šanci. Stal jsem se třetím jezdcem na začátku roku, a protože měl Robert Kubica tu nešťastnou nehodu během rally, sedačka byla volná. Nick Heidfeld byl nakonec vybrán pro jeho zkušenosti, ale poté, co se s vozem trápil, se rozhodli dát po letní přestávce šanci mě.

Bylo to hodně náročné, protože jsem měl hodně málo času na seznámení se s vozem. Dokázali jsme získat nějaké body, ale tehdy už vůz nebyl konkurenceschopný.

„Nakonec si pro rok 2012 vybrali Grosjeana, protože byl členem managementu stejné firmy, která měla na starost tým, takže jsem šel do Williamsu,“ odhaluje Senna.

U Williamsu byl jeho strýc poslední sezonu ve formuli 1, jelikož během závodu na Imole zahynul. Bruno zde dostal pro sezonu 2012 příležitost, ale za týmovým kolegou Pastorem Maldonadem zaostával, a proto asi nebylo překvapením, že se kapitola uzavřela.

„Vždy jsou ve formuli 1 volné nějaké pozice, ale poté, co jsem byl dvakrát nahrazený někým, kdo měl jako jezdec stejný management, jako tým, rozhodl jsem se, že budu závodit někde jinde, na místě, kde budu schopen vyhrávat závody a užívat si to,“ dodává Senna.

Original interview in English

After racing in GP2, you left the single seaters for a while. Was the reason Honda’s departure from F1?

It was a difficult time to find the right path, since the Honda F1 team seemed to be the way we would take, until it became Brawn and they finally elected to go with Rubens for the 2009 season quite late. From there I had a DTM test with Mercedes and an LMP1 test with Oreca. Both went really well and we decided to go with Endurance, fearing the politics of DTM at the time.

In the end, you got into Formula 1 with the HRT team. Did you expect at that time that you would no longer fulfill your dream in the form of F1?

After 2009, we were very focused on getting into F1 and, as there were 3 new teams going in, we saw the best chance to go straight into a race seat in one of those. I had some good history with Adrian Campos and we got into an agreement with his team, which ended-up with serious issues and almost didn’t go through. 2010 was a very trying time.

Can you tell us how it was with your entry into the Lotus-Renault, and why did you suddenly find yourself in Nick Heidfeld’s place? It must have been hard, it was already in the middle of the 2011 season.

Lotus-Renault was a great chance given to me by Eric Boullier. I became their 3rd driver in the beginning of the year and, with Kubica’s very unfortunate rally accident, his seat became open. They chose Nick Heidfeld for the seat for his experience and after struggling with the car, they decided to give me a chance after the summer break. It was very challenging as I had very little driving time with the car, but we scored some points at a time when the car wasn’t so competitive anymore, which was good. Finally, they chose to go with Grosjean for 2012 as he was managed by the team’s management company and I went to Williams.

Was there any hope in Formula 1 after your end at Williams? For example, in the role of test driver.

There’s always different roles available in F1, but after being replaced by drivers managed by team managers twice and understanding F1 politics better, I chose to go racing elsewhere and make a career in something where I’d be able to win races and enjoy myself.

You tested a DTM car with a Mercedes, but you never raced here. Why was that?

The plan was to go to F1 in 2010, so I was concerned about current DTM politics and not being able to move on.

You are currently racing in the virtual world with Williams. Is it something to do with your former barn engagement?

Who do you think is the next Brazilian hope for Formula 1? Caio Collet and Felipe Drugovich are doing very well.

It’s tricky to pick one as there are so many talented ones out there. Ultimately I hope they get the right opportunities to show their talents and represent Brazil in F1

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

12 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

2 dny ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago