Kariéru Ricarda Torma zastavila nehoda při testování

  •   
  •   
  •   

Mnoho motoristických fanoušků asi ví, že závodní okruh ve Valencii se jmenuje Okruh Ricarda Torma. Kdo to ale vlastně Ricardo Tormo byl? Ricardo Tormo byl motocyklový závodník, jehož kariéru ukončila nešťastná nehoda při testování.


Ricardo Tormo pocházel ze španělské provincie Valencie, z malé vesnice Ayacor, která spadala pod obec Canals. Když mu bylo 8 let, tak se jeho rodina do Canals přestěhovala.

O závodění na motocyklech se zajímal od dětství, nicméně jeho začátky nebyly jednoduché kvůli nevoli jeho otce.

V Grand Prix nakonec debutoval v roce 1973, když mu bylo 21 let. Jel domácí závod v Jerezu v kategorii 50cc. Na motocyklu Derbi skončil na 10. místě.

Stálým jezdcem Grand Prix se ale stal až v roce 1977. Závodil na motocyklu Bultaco v kategorii 50cc a v šampionátu skončil na celkovém třetím místě. Toho roku získal své první vítězství, když vyhrál závod ve Švédsku. Tormovým týmovým kolegou byl Ángel Nieto, který se stal toho roku mistrem světa. Tormo a Nieto byli týmovými kolegy a zároveň rivaly.

Sezonu 1978 v kategorii 50cc Ricardo Tormo ovládl, když vyhrál pět závodů a stal se mistrem světa. Účastnil se také kategorie 125cc, ale tam se mu zatím výrazněji nedařilo.

Kombinaci závodění v kategoriích 50cc a 125cc Tormo zvládal do roku 1983. Jediné, co se občas měnilo, bylo, na jakém závodil motocyklu.

V roce 1981 se stal podruhé mistrem světa kategorie 50cc, když vyhrál šest závodů.

On a Ángel Nieto už sice nebyli týmovými kolegy v roce 1982, stále však byli považováni za velké rivaly a některé jejich souboje se zapsaly do historie. Například Velká cena Velké Británie na okruhu Silverstone v roce 1982. Bylo to v kategorii 125cc, Nieto a Tormo soupeřili o vítězství až do samotného cíle. Oficiálně dostal cenu pro vítěze Nieto, ale závěr závodu byl tak těsný, že dodnes nikdo neví, kdo doopravdy vyhrál, protože cílová fotografie (tzv. “photo finish”) se v té době ještě nevyužívala.

V tom roce si Tormo vedl velmi dobře v obou kategoriích, ve kterých závodil. V kategorii 50cc skončil na celkovém 4. místě, v kategorii 125cc byl 5. Špatně se mu nevedlo ani o rok později, když v každé kategorii dokázal vyhrát závod. V kategorii 50cc byl celkově 7. a v kategorii 125cc skončil na konečném 5. místě.

Pro rok 1984 se z kategorie 50cc stala kategorie 80cc. Ricardo Tormo podepsal smlouvu s Derbi a jeho novým týmovým kolegou se stal tenkrát mladý talentovaný jezdec Jorge Martínez, dnes také známý jako Aspar.

První závod sezony v Misanu Tormo kvůli poruše motoru nedokončil. Další závod se pak měl odehrát ve španělské Jaramě.

Tým Derbi plánoval před tímto závodem soukromé testování. V té době byly ve Španělsku jen dva fungující závodní okruhy: Jarama a Calafat. Oba dva okruhy už ale byly pro testování zabrané, takže se tým rozhodl odjet testovat do obce Martorelles. Poblíž tohoto městečka totiž měla Derbi svou továrnu, takže se test odehrál v průmyslové části tohoto areálu.

Tým na tomto místě téměř netestoval, takže se rozhodl uzavřít silnici, aby se ujistil, že se tam nedostanou žádná auta, která by případně mohla jezdce ohrozit.

Nicméně, nějaké auto se nakonec do uzavřeného prostoru stejně dostalo. Pravděpodobně to bylo chybou jednoho z asistentů týmu, který měl nechat uzavřít všechny příjezdové cesty, což asi neudělal. Ricardo Tormo, který zrovna testoval novou závodní kombinézu, se bohužel s tímto autem srazil. Měl velmi vážně zraněnou pravou nohu a toto zranění znamenalo konec jeho závodní kariéry a začátek nekonečné série operací.

Ricardo Tormo se nadále snažil angažovat v motocyklovém sportu a alespoň pomáhal mladým talentovaným jezdcům. Zapojil se také do několika bezpečnostních kampaní. V roce 1994 obdržel ocenění regionu Valencie. Ve spolupráci s novinářem Pacem Desamparadosem byla vydaná Tormova autobiografie s názvem “Yo Ricardo. Una vida por y para la moto” (“Já Ricardo. Život pro motocykl”).

Zemřel v prosinci roku 1998 ve věku 46 let po dlouhém boji s leukémií.

Už v roce 1998 byly plány na stavbu nové závodní tratě ve Španělsku, která měla být ve Valencii, poblíž obce Cheste. Tento okruh byl roku 1999 otevřen a pojmenován po Ricardovi Tormovi.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »