FIA WEC

Gumpert přivezl na Nürburgring hybridní vůz daleko předtím, než ostatní automobilky

Jedním z průkopníků v oblasti hybridních pohonů byla malá automobilka Gumpert. Snaha o vytvoření jedinečného systému vznikla dávno předtím, než přišla pořádně do formule 1 nebo LMP1.


Roland Gumpert se rozhodl se svými inženýry pustit do odvážného projektu. Z civilního modelu Gumpert Apollo vytvořil hybridní vůz, jenž měl startovat v závodě 24h Nürburgring.

Celý program se dal dohromady v neuvěřitelně krátkém čase. Za necelé čtyři měsíce od začátku vývoje už stál vůz připravený na náročný závod v zeleném pekle.

Klasický motor 4.2L V8 byl nahrazený trochu slabším 3.3L twin turbem od Audi, jenž ale doplňoval hybridní elektromotor s výkonem 100 kW. Celý systém se pak dobíjel z baterie, jenž rekuperovala energii při brzdění, podobně jako dnešní vozy formule 1. Nutno ovšem dodat, že v „královně motorsportu“ se tato technologie objevila až o šest let později!

Jezdci u Gumperta ale také nebyli špatní. Vedoucím závodníkem bývalý pilot z formule 1 Heinz-Harald Frentzen, jehož v Apollu následovali Dirk Müller, Dominik Schwager a Marcel Engels.

Samotný vůz vypadal skvěle, ale v celku pochopitelně trpěl nedostatkem testovacích kilometrů. Apollo hned spotřebovalo dvě převodovky během víkendu, přičemž jednu si museli mechanici vzít rovnou z civilního vozu, jenž byl vystavený v paddocku.

Tým odjel jenom 53 kol a už se nikdy na okruhy nevrátil. Bohužel velká ekonomická krize stáhla celou značku ke dnu a v roce 2012 zkrachovala. Později se ale Gumpert opět vrátil společně s čínskými investory, jenž pracují na modelu Natalie, který má být také závodním vozem.

Jiří Košta

Recent Posts

James Barclay odchází z pozice šéfa Jaguar TCS Racing, co to znamená pro tým?

Šéf týmu Jaguar TCS Racing ve formuli E odejde ze své pozice v týmu na…

2 hodinami ago

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

2 dny ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

4 dny ago

Ferrari vítězí na Imole, BMW a Alpine doplňuje podium

Ferrari #51 vítězí v domácím závodě na Imole po startu z pole position. BMW #15…

4 dny ago

Valentino Rossi: „S Goodyearem trpíme, rád bych pokračoval s BMW“

Před závodním víkendem FIA WEC na italské Imole hovořil Valentino Rossi s domácími novináři o…

4 dny ago

Antonio Giovinazzi ve Ferrari #51 bere druhou pole position v řadě

Antonio Giovinazzi získává pole position na domácí půdě pro šestihodinový závod v Imole. Pro pilota…

5 dny ago