Blog

Zažívá formule E po velkém boomu úpadek?

Formule E vstoupí v lednu příštího roku do své sedmé sezóny. Stále se tedy jedná o relativně mladý šampionát. Ale zdá se, že poté, co v posledních letech její popularita mezi jednotlivými výrobci stoupala, tak přesto, že vedení šampionátu tvrdí, že po účasti je stále poptávka, se nyní dostala do jakéhosi „mrtvého“ bodu, který by ji možná brzo mohl položit.


Šampionát elektrických monopostů v posledních několika sezonách získal přízeň prémiových automobilek. Dokonce se stal první závodní sérií, kde proti sobě nastoupily všechny čtyři prémiové německé značky – BMW, Audi, Porsche a Mercedes. Šéf stáje z Ingolstadtu Allan McNish účast tohoto kvarteta přirovnal k nejvyšší německé fotbalové lize, Bundeslize.

Zejména Porsche, které debutovalo teprve v uplynulé sezoně, se aklimatizovalo velmi rychle a dokázalo od prvního závodu obstojně konkurovat, přičemž právě v úvodní eprix v Rijádu stál jejich pilot André Lotterer na pódiu. Také Mercedes jako debutant okamžitě zářil, neboť Stoffel Vandoorne doplnil na stupních vítězů právě vítěze z Německa.

V konečném hodnocení nejlépe ze čtveřice našich západních sousedů skončil třetí Mercedes a mezi jezdci se stal Stoffel Vandoorne vice mistrem.

Nicméně na startovní listině kromě této čtveřice najdeme dalších šest výrobců – DS, NIO, Jaguar, Penske, Mahindru a Nissan.

Odliv předních výrobců je první velkou ránou pro formuli E

Je tedy vidět, že zájem o angažmá mezi automobilkami je. Avšak před několika dny utrpěla závodní série, která absolvuje svoji debutovou sezonu coby mistrovství světa, první obrovskou ránu. Pár dní po sobě oznámilo jak Audi, tak i BMW, že po sedmé sezoně odejdou.

V prohlášení Audi stojí, že zkrátka směr formule E se již neztotožňuje se strategií značky. Zdůrazňuje zejména fakt, že když šampionát začínal, byla elektromobilita jakousi vizí, která se však v posledních letech už stala realitou.

„Formule E doprovázela Audi u jeho transformace. Dneska už pro nás není elektromobilita hudbou budoucnosti, nýbrž současností. Proto děláme v elektrickém motorsportu další krok a stavíme sebe do extrémních podmínek. Rallye Dakar s velkou technickou volností je pro nás perfektní laboratoří.“

Šéf Audi Makus Duesmann

O čtyři dny později pak přišel další šok, neboť i Bavoři oznámili, že se z šampionátu stáhnou. Pro ně už není formule E perspektivní a budou se zaměřovat na „modelovou ofenzívu a sériovou výrobu“.

Na protějším břehu stojí Mahindra, Mercedes, Porsche a Jaguar

Přestože se seriál formulí „na baterky“ otřásá v základech, tak některé týmy naopak potvrdily setrvání. Je tedy jisté, že minimálně čtyři konstruktéři budou pokračovat i v nové éře. Jako první oznámila prodloužení kontraktu Mahindra. Posléze nepřímo potvrdil další účast Mercedesu šéf Mercedes Motorsport Toto Wolff. Formule E nepřijde ani o Jaguar a Porsche.

Za koncem Audi také možná stojí fakt, že pro koncern Volkswagen, pod nějž spadá jak Audi, tak i Porsche, už neměl potřebu, aby v šampionátu nastupovali hned dva jeho zástupci.

Přesto, že mají čtyři účastníky již potvrzené, nemělo by vedení formule E usínat na vavřínech. Jelikož evidentně euforie a zájem o účast upadá, neboť automobilky stále ve skrytu duše tíhnou k motorsportu v tom pravém smyslu – tam, kde burácejí v útrobách aut a monopostů staré dobré spalovací motory. Proč by se jinak Audi vracelo do rallye a vytrvalostních závodů?

Redakce

Recent Posts

Peugeot oznamuje posádky pro sezonu 2025 WEC

Peugeot Sport oznamuje své posádky pro sezonu 2025 ve World Endurance Championship. Složení jezdců se…

2 dny ago

Akkodis ASP oznamuje bronzové jezdce pro FIA WEC

Francouzský tým, jenž startuje ve FIA WEC, oznámil další dva piloty do svých sestav. Arnold…

2 dny ago

Překvapení! Valentino Rossi bude závodit ve FIA WEC i letos

Tým WRT oznámil jezdecké sestavy pro sezónu FIA WEC 2025. Valentino Rossi bude pokračovat.

4 dny ago

Cadillac x JOTA odhaluje livery pro letošní sezonu WEC

Cadillac Racing ve spojení s týmem Cadillac Hertz Team JOTA dnes odhalili vzhled svých dvou…

5 dny ago

Směřuje Nicki Thiim do LMH Astonu Martin? Pilot překvapil svou odpovědí

Nicki Thiim je továrním jezdcem Aston Martin již deset let, přestože program GT britské značky…

5 dny ago

Ugo de Wilde se stává továrním pilotem BMW

Sestava továrních jezdců BMW M Motorsport dostává další posílení pro sezonu 2025. 22letý Belgičan, Ugo…

1 týdnem ago