Blog

Můj sen o dokonalém kalendáři pro formuli 1

Závody v kalendáři formule 1 jsou mnoho let stejné a nepřináší mnoho změn, samozřejmě pokud nepočítáme výjimečný letošní rok. Pokud bych se měl zamyslet a vytvořit dokonalý kalendář pro „královnu motorsportu“, obsahoval by těchto patnáct okruhů.


1. Autodrom Most

Asi není překvapením, že bych si přál domácí závod. Okruh v Mostě vždy přináší zajímavé závodění a trať má skvělé zatáčky. Atmosféra a výhled z tribuny prakticky na celý okruh má také své kouzlo.

2. AVUS

Okruh, který pořádal závody naposledy v roce 1998, může prakticky i dnes pořádat GP. Na dálnici v Berlíně jsou stále stopy po trati, akorát by bylo potřeba udělat pár bariér a můžeme jet. Bohužel chybí boxy, ale i to by se dalo vyřešit a určitě by si návrat přálo více fanoušků.

3. Slovakia Ring

Trať v Orechové Potôňi hostí pravidelně závody WTCR a Boss GP. Druhý jmenovaný event hostí závody historických formulí. Bezpochyby je okruh zajímavý a přináší mnoho možností k předjíždění. Podobně jako v Mostě, tak i zde je vidět z tribuny skoro všechno.

4. Nürburgring Nordschleife

Legendární „zelené peklo“ nesmí na seznamu chybět. I v dnešní době se zde koná hodně závodů a volných track days pro fanoušky. Pochopitelně se zde od nehody Nikiho Laudy nezávodilo, nicméně má trať své charisma a nabízí určitý druh romantiky.

5. Norisring

Městský okruh v Norimberku, jenž patří tradičně do kalendáře DTM, by byl určitě skvělým zpestřením. Přestože by ho formule projely přibližně za půl minuty, jednalo by se o těsné závodění, které by míchaly i vozy o několik kol zpět.

6. Marina Bay Street Circuit

Okruh v Singapuru netřeba představovat. Skvělá atmosféra a pravidelně hodně zajímavé závody přináší okruh v Asii. Navíc fyzická náročnost a délka závodu přidává na atraktivitě.

7. Circuito de Guia

Legendární Macao určitě každý správný fanoušek zná. Těsné uličky, ale zároveň dvě dlouhé rovinky nabízí atraktivní souboje. Ke zdem není daleko a udělat chybu je snadné.

8. Fuji Speedway

Trať pod horou Fuji, kde se formule 1 příliš neohřála. Přestože přišel návrat v letech 2007 a 2008, tak později už se o okruhu moc nemluvilo. Stále je však nezbytnou součástí závodů japonské Super Formule nebo Super GT.

9. Mount Panorama Motor Racing Circuit

Okruh známý spíše jménem Bathurst. V Austrálii se zde pravidelně koná několik vytrvalostních závodů, ale samotná trať je hodně náročná a na srdce. Sekce Skyline-The Esses-The Dipper už jen podle názvu vypadá jako obrovská výzva!

10. Mugello Circuit

Formule 1 se na italský okruh podívala poprvé letos, ale podle mého názoru to stálo za to. Závod samotný byl hodně ovlivněn velkou nehodou, kde odpadlo několik formulí, přesto má Mugello něco do sebe a v šampionátu MotoGP vždy patří k největším skvostům.

11.  Diepholz Airfield Circuit

Okruh, který dnes už neexistuje. Areál vojenského letiště není moc využívaný, ale závody DTM v devadesátých letech přinášely obrovské drama. Asi by se dalo říct, čím jednodušší okruh, tím těžší.

12. Circuito del Jarama

Španělská trať pořádala závody formule 1 celkem devětkrát, naposledy v roce 1981. Je to v celku škoda, jelikož tento rok se zde odjelo TCR Europe a přineslo zajímavé závody. Okruh je hodně úzký a pro moderní monoposty nebezpečný, ale má stále něco do sebe. Hodně milé je, že se nachází hned u španělské dálnice, jenž je doslova přes plot.

13. Adelaide Street Circuit

Trať v Austrálii byla nahrazena závodem v Melbourne, přesto se vždy na okruhu Adelaide konaly dobré závody. Jelikož se jednalo pravidelně i o závod na konci sezony, okruh rozhodoval o mistrech světa. Rozhodně nelze zapomenout souboj ze sezony 1986 mezi Alainem Prostem, Nelsonem Piquetem a Nigelem Mansellem.

14. Circuit de Nevers Magny-Cours

Francouzský okruh, jenž hostil závody formule 1 do sezony 2008. Dlouhé táhle zatáčky by ve světě dnešního přítlaku mohly udělat závody hodně zajímavé. Pokaždé se zde konaly zajímavé Velké ceny, kde se lídři ve vedení závodu střídali několikrát. Rozhodně lepší, než Paul Ricard…

15. Staré Brno / Masarykův Okruh

Původní brněnský okruh byl vedený mezi domy a lesy. Měřil téměř třicet kilometrů a kombinoval všechny možné zatáčky. No není to romantika? Na staré Brno se sjížděli závodníci z celého světa, čímž patřilo mezi nejznámější okruhy.

Jiří Košta

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

4 dny ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

4 dny ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

5 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

5 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

1 týdnem ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago