Blog

Můj sen o dokonalém kalendáři pro formuli 1

Závody v kalendáři formule 1 jsou mnoho let stejné a nepřináší mnoho změn, samozřejmě pokud nepočítáme výjimečný letošní rok. Pokud bych se měl zamyslet a vytvořit dokonalý kalendář pro „královnu motorsportu“, obsahoval by těchto patnáct okruhů.


1. Autodrom Most

Asi není překvapením, že bych si přál domácí závod. Okruh v Mostě vždy přináší zajímavé závodění a trať má skvělé zatáčky. Atmosféra a výhled z tribuny prakticky na celý okruh má také své kouzlo.

2. AVUS

Okruh, který pořádal závody naposledy v roce 1998, může prakticky i dnes pořádat GP. Na dálnici v Berlíně jsou stále stopy po trati, akorát by bylo potřeba udělat pár bariér a můžeme jet. Bohužel chybí boxy, ale i to by se dalo vyřešit a určitě by si návrat přálo více fanoušků.

3. Slovakia Ring

Trať v Orechové Potôňi hostí pravidelně závody WTCR a Boss GP. Druhý jmenovaný event hostí závody historických formulí. Bezpochyby je okruh zajímavý a přináší mnoho možností k předjíždění. Podobně jako v Mostě, tak i zde je vidět z tribuny skoro všechno.

4. Nürburgring Nordschleife

Legendární „zelené peklo“ nesmí na seznamu chybět. I v dnešní době se zde koná hodně závodů a volných track days pro fanoušky. Pochopitelně se zde od nehody Nikiho Laudy nezávodilo, nicméně má trať své charisma a nabízí určitý druh romantiky.

5. Norisring

Městský okruh v Norimberku, jenž patří tradičně do kalendáře DTM, by byl určitě skvělým zpestřením. Přestože by ho formule projely přibližně za půl minuty, jednalo by se o těsné závodění, které by míchaly i vozy o několik kol zpět.

6. Marina Bay Street Circuit

Okruh v Singapuru netřeba představovat. Skvělá atmosféra a pravidelně hodně zajímavé závody přináší okruh v Asii. Navíc fyzická náročnost a délka závodu přidává na atraktivitě.

7. Circuito de Guia

Legendární Macao určitě každý správný fanoušek zná. Těsné uličky, ale zároveň dvě dlouhé rovinky nabízí atraktivní souboje. Ke zdem není daleko a udělat chybu je snadné.

8. Fuji Speedway

Trať pod horou Fuji, kde se formule 1 příliš neohřála. Přestože přišel návrat v letech 2007 a 2008, tak později už se o okruhu moc nemluvilo. Stále je však nezbytnou součástí závodů japonské Super Formule nebo Super GT.

9. Mount Panorama Motor Racing Circuit

Okruh známý spíše jménem Bathurst. V Austrálii se zde pravidelně koná několik vytrvalostních závodů, ale samotná trať je hodně náročná a na srdce. Sekce Skyline-The Esses-The Dipper už jen podle názvu vypadá jako obrovská výzva!

10. Mugello Circuit

Formule 1 se na italský okruh podívala poprvé letos, ale podle mého názoru to stálo za to. Závod samotný byl hodně ovlivněn velkou nehodou, kde odpadlo několik formulí, přesto má Mugello něco do sebe a v šampionátu MotoGP vždy patří k největším skvostům.

11.  Diepholz Airfield Circuit

Okruh, který dnes už neexistuje. Areál vojenského letiště není moc využívaný, ale závody DTM v devadesátých letech přinášely obrovské drama. Asi by se dalo říct, čím jednodušší okruh, tím těžší.

12. Circuito del Jarama

Španělská trať pořádala závody formule 1 celkem devětkrát, naposledy v roce 1981. Je to v celku škoda, jelikož tento rok se zde odjelo TCR Europe a přineslo zajímavé závody. Okruh je hodně úzký a pro moderní monoposty nebezpečný, ale má stále něco do sebe. Hodně milé je, že se nachází hned u španělské dálnice, jenž je doslova přes plot.

13. Adelaide Street Circuit

Trať v Austrálii byla nahrazena závodem v Melbourne, přesto se vždy na okruhu Adelaide konaly dobré závody. Jelikož se jednalo pravidelně i o závod na konci sezony, okruh rozhodoval o mistrech světa. Rozhodně nelze zapomenout souboj ze sezony 1986 mezi Alainem Prostem, Nelsonem Piquetem a Nigelem Mansellem.

14. Circuit de Nevers Magny-Cours

Francouzský okruh, jenž hostil závody formule 1 do sezony 2008. Dlouhé táhle zatáčky by ve světě dnešního přítlaku mohly udělat závody hodně zajímavé. Pokaždé se zde konaly zajímavé Velké ceny, kde se lídři ve vedení závodu střídali několikrát. Rozhodně lepší, než Paul Ricard…

15. Staré Brno / Masarykův Okruh

Původní brněnský okruh byl vedený mezi domy a lesy. Měřil téměř třicet kilometrů a kombinoval všechny možné zatáčky. No není to romantika? Na staré Brno se sjížděli závodníci z celého světa, čímž patřilo mezi nejznámější okruhy.

Jiří Košta

Recent Posts

Iron Dames oznamují partnerství s Porsche ve WEC

Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…

11 hodinami ago

Mercedes vstupuje do WEC s Iron Lynx

Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…

1 dnem ago

Divoké Macau vyhrál Maro Engel

Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…

4 dny ago

JOTA Sport by Cadillac odhaluje jezdecké posádky pro příští sezonu WEC

Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…

1 týdnem ago

Lamborghini zvažuje kompletní odchod z WEC

Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…

1 týdnem ago

Pro Lotterera má letošní titul ve FIA WEC daleko větší hodnotu – dřív nebyla konkurence

Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…

1 týdnem ago