Přestože původní DTM zaniklo v roce 1996, dokázalo se vrátit už o tři roky později. Velká redukce nákladů pro úvodní sezonu roku 2000 přispěla k tomu, že se na startovní rošt vrátily alespoň tři značky. Problémem ale bylo, že za dvacet let se nic nezměnilo.
DTM je samozřejmě atraktivním šampionátem jak v Německu, tak po celém světě. Není divu, vozy jsou jedinečné a zároveň se zde za celou historii objevilo mnoho bývalých závodníků z formule 1.
Určitě nelze zapomenout na Miku Häkkinena, který se po své pauze od závodění vrátil v roce 2005 a získal v následujících třech sezonách tři vítězství. Osobně jsem rád sledoval i Jeana Alesiho nebo Ralfa Schumachera. Vlastně díky poslednímu jmenovanému jsem poznal DTM.
Na startovním roštu se ale objevilo i několik žen. Rozhodně nelze zapomenout na růžový Mercedes Susie Wolff nebo na vítězství Ellen Lohr na Hockenheimu 1992.
Čechům už tolik oproti původnímu DTM nebylo přáno. Jarek Janiš nebo Tomáš Kostka sice startovali v šampionátu, ale jednoznačně nedostávali dostatečně kvalitní techniku. Také se dlouho spekulovalo o závodní sedačce pro Josefa Krále u Audi, ale roli sehrála i politika.
To pochopitelně nebyl ten největší problém DTM, ale zkrátka omezený kalendář, který mnoho let cílil pouze na Německo a později trochu nepochopitelně na Rusko nebo Japonsko, způsobil postupný rozklad. Jasně, asijská země má sice srovnatelné vozy Class 1, ale nebylo tomu tak pokaždé. Nemluvě o tom, proč by sakra potřeboval například Nissan velkou reklamu v Německu? Už původní DTM chtělo do Japonska, což ho později srazilo na kolena. O to zvláštní, že se z toho organizátoři nepoučili, viďte?
Postupným navyšováním rozpočtu se z původního DTM v roce 1996 odhlásila Alfa Romeo i Opel, pouze Mercedes byl tehdy ochoten pokračovat. Ten Mercedes, který tvořil jádro šampionátu a stále měl klíčové slovo v mnoha věcech při znovuzrození oblíbeného německého závodění. Ten Mercedes, který opustil potápějící se loď nového DTM jako první. Šampionát tak kolem sebe vytvořil nechtěnou bublinu, která byla jen pro německé automobilky…
Nicméně obviňovat můžeme hned několik stran. Když vidíme, že v dnešní době má problém mnoho automobilek zaplatit tovární program do kategorie GT3, tak co potom DTM, kde je potřeba minimálně šest vozů na tým. Při unikátnosti DTM ovšem není možné tento koncept v dnešní době udržet, narozdíl od cestovních vozů, které oproti Class 1 nestojí prakticky nic.
DTM samotné sice nekončí, ale ruku na srdce, už to nebude DTM. Nová pravidla, která zatím ještě nejsou kompletní na mě působí ve stylu DTM Trophy. A přestože se zdálo DTM Trophy jako skvělý nápad, tak je to další mrtvý šampionát…Trochu mám strach, abychom neviděli konec DTM už za pár let.
Značka, kterou vybudovat stálo miliardy korun, teď nikdo nechce. Šampionát by se měl zamyslet nad tím, čím byl, když začínal. V tom bylo jeho kouzlo. Cestovní vozy, které si mohl dovolit prakticky každý, a zároveň zámožnější poté odjeli několik sezon. To se ale pravděpodobně už nestane a DTM se raději nechá pohřbít jiným šampionátem, který bude lepší.
Přestože Deutsche Tourenwagen Masters je v překladu o cestovních vozech, tak nová pravidla budou mít upravené vozy GT3. Opravdu zvláštní, že? Bohužel tímto způsobem bude DTM poraženo na úkor ADAC GT Masters, jelikož je levnější. Proč se DTM nechce vydat cestou cestovních vozů? Tam by bylo poraženo také. TCR Europe nebo WTCR je přesně to, kde bylo DTM v začátcích.
Vážně se o DTM bojím a už jsem se s ním tak napůl rozloučil. Přestože sleduji prakticky každý závod i v současnosti, zlatou éru, kterou byl začátek devadesátek, už nikdy znovu neuvidím…
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…
Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…