Cestovní vozy

Autodrom Čajka je jediným Ukrajinským okruhem, přesto pochází už ze Sovětského svazu

Jediný současný ukrajinský závodní okruh, Autodrom Chayka, pochází ještě z dob Sovětského svazu. Dnes je jeho krátká varianta jediná v provozu pro závody na místní úrovni. Čas a nedostatek finančních zdrojů způsobily, že okruh postrádal vždy bezpečnost pro vyšší úrovně v motorsportu.


Konstrukční práce na západním okraji Kyjeva začaly koncem šedesátých let na popud polovojenské sportovní organizace v Sovětském svazu DOSAAF (dobrovolnická společnost pro spolupráci s armádou, letectvím a námořnictvem) zabývající se hlavně zbraněmi , automobily a letectví.

Ukrajinská sovětská socialistická republika neměla žádné tratě pro závody na okruzích ani neorganizovala žádné pouliční závody na okruzích, takže si republikánský výbor uvědomil, že je zapotřebí nové místo, kde se takové události budou konat.

Kolaudace nového komplexu byla schválena v roce 1971, stavba začala o dva roky později. První etapa vývoje, samotný okruh, byla dokončena v létě roku 1975, včetně hlavní trati o délce 4 460 km „Big Loop“ a dvou kratších variant, které by byly použity pouze pro testování nebo jako cesta k roštu. Okruh byl rychlý a místy docela široký, kromě toho se zde objevily i vracečky, později přezdívané „uši“.

I když byl navržen široce podle mezinárodních standardů, Čajka měla řadu konstrukčních nedostatků, které účinně vylučovaly jeho použití pro motocyklové závody. Bariéry obklopovaly trať, ale byly instalovány přímo na okraji závodní plochy na většině míst, což znamená, že nebyly na okruhu únikové zóny, zatímco povrch dráhy byl špatně položený a hrbolatý. Kromě toho byla po obvodu provedena malá terénní úprava, která zanechala velké plochy křovin nebo sutin, které sloužily pouze k padání prachu na již tak těžce sjízdný závodní povrch.

První závody se nicméně přesto odjely 27. června 1975. Vítězi toho dne byli Nikolaj Popov na VAZ-2101 (třída VII), A. Tolstop s Moskvičem 412 (třída VIII) a Nikolaj Rogožin na GAZ-24 (Třída X). 12. července téhož roku se na novém okruhu poprvé uskutečnily i závody sovětských národních šampionátů. Úvodní závod místní formule 1 vyhrál Henry Saarm.

Poté byla ve druhé fázi výstavby okruhu přidána rychlostní dráha spolu s kartingovými zařízeními a tréninkovým a sportovním hřištěm pro DOSAAF. Zejména plochodrážní trať byla používána jen zřídka.

Zkrátka na Ukrajině se motorsport nenosí a to poznamenalo další vývoj motorsportu a okruhu. Poté začala Čajka upadat, s menším počtem závodů a špatnou organizací. Výsledkem bylo, že mnoho akcí bylo sotva propagováno a probíhalo téměř bez diváků.

Vzhledem k tomu, že nerovný povrch trati se začal v 80. letech 20. století opotřebovávat, byly provedeny tři pokusy o resurfacing, které vyústily v pokládání řady různých asfaltových krytin v různých časech, z nichž každý měl různou úroveň přilnavosti, což jen málo napomáhalo závodivosti okruhu.

Na konci roku 2000 se ale zablýskalo na lepší časy. Upravila se celá sekce okruhu a přibyla nová pitlane a také další tribuny. Kromě toho se doplnilo i celé vybavení a zázemí okruhu.

Dnes zůstává Čajka epicentrem motoristického sportu na Ukrajině. Na trati se konají akce národních mistrovství, závodní dny, shromáždění a může se pochlubit stálou závodní školou. Přesto je autodrom stále jediným místem, které může pořádat větší závody v této zemi.

Jiří Košta

Recent Posts

Nicki Thiim se vrací na Norisring, kde vyhrál loni svůj první závod DTM

Norimberské ulice tvoří první červencový víkend kulisy pro DTM: Norisring je na programu tento víkend.…

4 dny ago

Mercedes odjíždí z 24h Spa s hořkým pocitem

77. ročník závodu CrowdStrike 24 Hours of Spa opět dostál své pověsti nejtěžšího závodu GT3…

4 dny ago

Jordan Pepper: 24h Spa byl cíl, který jsme si vytyčili v kalendáři

Lamborghini dosáhlo nového milníku ve své závodní historii, poprvé totiž zvítězilo v celkovém hodnocení 24hodiovém…

6 dny ago

Lamborghini vítězí poprvé ve 24h Spa

Nečekaným vítězem letošní belgické čtyřiadvacetihodinovky se stalo Lamborghini #63 týmu GRT - Grasser v posádce…

6 dny ago

F1: The Movie; Brad Pitt jako nejsilnější pilot F1 a nepovedená reprezentace žen

F1: The Movie, dlouho očekávaný film o formuli 1 s Bradem Pittem v hlavní roli,…

2 týdny ago

Blog: Proč Ferrari dominuje?

Ferrari Hypercar dominuje letošnímu ročníku FIA WEC. Z dosavadních čtyř závodů vyhrál ikonický italský konstruktér…

2 týdny ago