Historie - formule

Jak Lando Norris ukradl slávu Alonsovi během závodu 24h Daytona

Před sezonou 2018 se chystal dvojnásobný šampion formule 1 Fernando Alonso na svůj premiérový start ve 24h Le Mans. Do vozu stáje United Autosports usedl společně s Landem Norrisem a Phillem Hansonem. Norrisovo tempo ale všechny toho dne šokovalo.


Pro závod v Americe nasadil tým Zaka Browna zajímavou sestavu. V podstatě se jednalo o takový test a přípravu pro Alonsa, ale zároveň pro nabrání zkušeností u Norrise a Hansona.

Vůz stáje United Autorsports byl celý víkend mezi těmi pomalejšími v kategorii, takže se Alonso kvalifikoval až na třinácté pozici. V závodě to ale bylo lepší, jelikož vůz s číslem 23 dokázal postupovat dopředu.

Jakmile došlo ke střídání mezi Alonsem a Norrisem, tak začal druhý jmenovaný zajíždět velmi rychlé časy i přesto, že nikdy nezávodil s kategorie LMP2. Dokázal budovat náskok na týmového kolegu Paula di Restu a ještě redukoval náskok vedoucího vozu.

I když Norris neměl zkušenosti s předjížděním pomalejších vozů z jiných kategorií nebo se závoděním v noci, tak si vedl naprosto skvěle a dokázal vůz kontrolovat v náročných podmínkách. Během deště byl nejrychlejším na trati o několik vteřin, což všechny šokovalo, jelikož Britovi tehdy bylo pouze osmnáct.

Věci ale už pro stáj nešly tak dobře. Přišla porucha s brzdami a defekt, který odsunul United Autosports do boxů na dlouhých 90 kol. Závod posádka v klidném tempu dojela a umístila se na 38 místě celkově.

Toho dne se ale něco změnilo. Norris byl rychlejší, než Alonso a ukradl tak slávu pro sebe. O šampionovi formule 1 se příliš v tomto závodě nehovořilo, jelikož se na poli objevil do té doby neznámý mladík, kterého čekala sezona ve formuli 2.

„Pokud lidé neznají Landa, tak to pro ně může být překvapivé. Jeho stinty byly velmi silné. Práce, příprava, soustředění…

Během noci jsme vyměnili pneumatiky na mokrou sadu, byli jsme na páté pozici, minutu za lídrem. Poté jsme vyměnili pneumatiky na slicky a Lando řídil, byl najednou 27 vteřin za lídrem.

V deštivých podmínkách, poprvé v prototypu, poprvé na Daytoně, poprvé na pneumatikách Continental, dokázal získat 33 vteřin během 20 kol. Je mu teprve 18 let, to je opravdu neuvěřitelné,“ řekl tehdy Alonso o týmovém kolegovi.

Španělský závodník později téhož roku vyhrál své první Le Mans s týmem Toyota v kategorii LMP1. Norris nahradil Španěla u McLarenu ve formuli 1, ale k prototypům se zatím vrátil jen virtuálně.

Jiří Košta

Recent Posts

Je tu nová sezona DTM! Na scénu přichází také Glock a Gounon

Šampionát DTM se vrací na závodní okruhy. Devět prémiových výrobců a mezinárodní pole s 24…

1 dnem ago

Valentino Rossi na póidu v domácím závodě na Imole

Vůz #46, tedy i Valentino Rossi, zísiává druhé kategorii LMGT3 na italské Imole. Závod vyhrálo…

3 dny ago

Ferrari vítězí na Imole, BMW a Alpine doplňuje podium

Ferrari #51 vítězí v domácím závodě na Imole po startu z pole position. BMW #15…

3 dny ago

Valentino Rossi: „S Goodyearem trpíme, rád bych pokračoval s BMW“

Před závodním víkendem FIA WEC na italské Imole hovořil Valentino Rossi s domácími novináři o…

3 dny ago

Antonio Giovinazzi ve Ferrari #51 bere druhou pole position v řadě

Antonio Giovinazzi získává pole position na domácí půdě pro šestihodinový závod v Imole. Pro pilota…

4 dny ago

Paul Ricard znamená návrat na pódium pro Gabrielu Jílkovou v GT4 European Series

Gabriela Jílková má za sebou první závodní víkend letošní sezony. Česká pilotka si odváží z…

7 dny ago