“Co to Deletráz dělá?,” švýcarský závodník byl tak pomalý, že FIA zavedla pravidlo 107% procent

  •   
  •   
  •   

Švýcarský závodník Jean-Denis Deletráz se zařadil mezi ty, na které formule 1 nikdy nezapomene. Nebylo to ovšem pro jeho úspěchy, ale naopak pro jeho závodní neschopnost.


Deletráz se pohyboval v motorsportu od mládí, vyzkoušel všechny možné juniorské kategorie s monoposty, ale i s cestovními vozy. Předzvěst jeho špatné rychlosti přinesl šampionát formule 3000, kam se několikrát nedokázal ani kvalifikovat. V takové kategorii je to poměrně nezvyklé, přesto si našel cestu až do formule 1.

Na konci roku 1994 došly stáji Larrousse peníze, proto potřebovala někoho, kdo by pomohl udržet chod týmu alespoň do konce sezony. Monopost, který pilotoval Olivier Beretta tak musel najít nového majitele, který přinese i pytel financí. Tým tak vystřídal za sezonu další čtyři piloty plus našeho zmíněného.

Pro poslední závod v Austrálii tak nastoupil fyzicky nepřipravený Delétraz, který nahradil do té doby poměrně úspěšného Érika Comase. V kvalifikaci skončil na pětadvacáté pozici, ale hned po startu se propadl na poslední místo.

To je celkem přijatelné, nicméně ze závodu odstoupil po sedmapadesáti kolech se ztrátou deseti kol! Na jedno kolo byl přibližně o šest vteřin pomalejší, zároveň ztrácel na týmového kolegu Hidekiho Nodu přibližně dvě vteřiny.

Bývalý pilot formule 1 Jonathan Palmer, který tehdy komentoval závody pro BBC měl jasno, tento závodník nemá co dělat v šampionátu.

„Ano, Delétraz skutečně nemá co dělat ve formuli 1. Ukazuje to zde ve všech podobách. Zkrátka se jen snaží zdržet auto na trati. Držel za sebou Gerharda Bergera, který ztratil vteřinu na Nigela Mansella.

To je problém této sezony, měli jsme zde dva nebo tři závodníky, kteří mají více peněz, než talentu. A to je přesně tento případ,” řekl Palmer.

I když to bylo tragické vystoupení, tak se závodník ještě následující sezonu vrátil ke zkomírající stáji Pacific. Během své druhé kvalifikace v životě v Portugalsku skončil celých dvanáct vteřin za prvním Davidem Coulthardem. Po třech kolech závodu ztrácel už 40 sekund.

Mohlo by se zdát, že se jezdec zlepší, ale opak byl pravdou. Na jednom okruhu trácel přibližně 12 sekund na prvního, ale i na svého týmového kolegu ztrácel přibližně 7-8 vteřin. Nutno říct, že druhý vůz stáje Pacific také neřídil žadný rychlík.

Delétraz nakonec ze závodu odstoupil po čtrnácti kolech, jelikož ho bolela levá ruka. Bylo to trochu zvláštní, jelikož okruh Estoril zatěžuje spíše druhou ruku.

V druhém závodě s Pacifikem na Nürburgringu se trochu polepšil, jelikož se kvalifikoval “pouhých” devět vteřin za pole position. Světe div se, Delétraz dokončil závod na patnácté pozici o sedm kol za vítězem. Legendární hláška se během závodu vznesla od komentátora BBC Murraye Walkera, který se ptal: „Co to Deletráz dělá? Nezáleží na tom, co dělá.” Závodník zkrátka nesmyslně kličkoval po trati.

Přestože se původně počítalo s pěti závody pro pilota, byl nahrazený Bertrandem Gachotem. Šéf stáje Pacific Keith Wiggins se závodníkem už nechtěl mít nic společného, navíc i peníze už začaly docházet.

Delétraz pokračoval následující roky v jiných sériích a dokonce dvakrát ve své kategorii vyhrál závod 24h Le Mans. Kvůli jeho nízké rychlosti ale bylo zavedené takzvané “Delétrazovo pravidlo” s kvalifikačním časem do 107% od sezony 1996.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Translate »