Bývalý pilot formule 1 stáje Jordan a Midland startoval sice za hodně slabé týmy, ale i tak za sebou zanechal stopu v podobě třetího místa na okruhu Indianapolis. Ze šampionátu Champ Car (Cart) přišel telefon od Minardi, který závodníkovi změnil život.
„Tehdy jsem se vrátil z dobré sezony v Champ Car v USA a Minardi se mi ozvalo, zda bych nechtěl být rezervním pilotem, protože jsem předtím pracoval s jedním z jejich inženýrů. Na konci roku 2004 šlo testování s Minardi dobře a navíc jsem měl skvělou sezonu ve World Series by Nissan, takže jsem byl tím, kdo dostal šanci závodit u Jordanu v roce 2005,” říká portugalec.
I když se jednalo o poslední sezonu Jordanu, tak Monteiro zásluhou dobrých výkonů dostal místo i u stáje Midland, která právě vznikla z legendárního žlutého týmu. Závodník se ale trápil, jelikož si Midland pravděpodobně ukousl velké sousto a ještě před koncem roku byl prodán Spykeru.
„Faktem je, že nemělo smysl pokračovat v týmu, který mi nemohl zajistit lepší vůz a lepší podmínky. Bylo to horší každým závodem a každý v týmu postupně odcházel, protože majitelům chyběli peníze… Cítil jsem, že je čas odejít. Snažil jsem se najít jiný tým nebo zkusit něco jiného, protože kdybych zůstal, tak by mi to zničilo kariéru.”
Monteiro zamířil do šampionátu WTCC k továrnímu týmu Seat, což byla asi ta nejlepší volba. Portugalec byl u výrobce šest let a získal dvě vítězství v nabitém šampionátu cestovních vozů.
„Obdržel jsem hodně nabídek, ale WTCC se mi zdálo jako nejlepší. Faktem je, že jsem zde až do současnosti, což ukazuje, že to byla dobrá volba. DTM, vytrvalostní závody nebo Indy byly také možnosti, ale musíte se umět rozhodnout. Je důležité se na něco specializovat a především je důležité mít dlouhé a dobré vztahy s automobilkami.”
Po odchodu ze Seatu uprostřed sezony 2012 zamířil rovnou k tovární Hondě, kde je dodnes. Cestovní vozy zkrátka přirostly k srdci bývalého pilota formule 1, což sám potvrzuje.
„Všechny vozy jsou hodně odlišné. Je to těžké porovnávat, ale moje Honda Civic TCR je jedním z těch, ke kterým se vždy rád vracím. Pokud se podíváme na čistou výkonnost a technologii, tak je pochopitelně formule 1 tím nejzajímavějším. Každé auto má ale něco speciálního, všechny jsou jiné a zábavné. Myslím, že jen jedno auto bylo hodně špatné, ale nemohu říct které, jelikož je to velká automobilka.”
Zajímavé je, že závodník získal podium ve formuli 1, ale není to jeho “nej”. Na jednu stranu je to pochopitelné, jelikož byla slabá konkurence a o pár let později zvítězil v závodech WTCR před domácím publikem.
„Vítězství v závodech WTCR na Vila Realu byly zkrátka neuvěřitelné. První, protože bylo první a bylo to nezapomenutelné. Druhé, protože jsem se vrátil po vážném incidentu, což bylo také skvělé. Díky nim jsem známý. Na ten pocit nikdy nezapomenu!”
Třiačtyřicetiletý Monteiro ale ještě nehodlá pověsit závodní přilbu na hřebík. V cestovních vozech je mu dobře a v letošním roce bude opět startovat v barvách Hondy. Po letech ve WTCR má jasný cíl.
„Mým hlavním cílem je být šampionem WTCR. V roce, kdy jsem měl velký incident bylo všechno dobré, byl jsem na správné cestě k docílení úspěchu. Vedl jsem o čtyřicet bodů, ale na konci jsem nemohl bojovat, jelikož jsem byl v nemocnici. Doufejme, že to brzy přijde.”
Original interview in English below
Your career started in single seaters where you thrived. Then you entered Formula 1 as a Minardi test driver. How did you get to the Jordan seat?
Tiago: At that time I was coming back from a good season in Champ Car in the USA and Minardi called me to be their reserve driver, has I had worked with one of their engineer. At the end of 2004 the Minardi tests went great, plus a fantastic season in World Series by Nissan, so I was right away invited for the seat at Jordan in 2005.
After Midland’s demise you found yourself without a place, why was it? After all, you took the podium in a controversial race in the US.
Tiago: It didn’t happen that way. In fact it didn’t make sense to continue in a team that couldn’t provide me with a better car and better conditions. It was getting worse every race, and everyone inside the team was leaving due to lack of funds from the owners … I felt it was time to leave… and try to find another team or try something else, but if I stayed I could have destroyed my career.
Then you headed to the WTCC / WTCR, where you are until today. Did you not receive an offer from DTM, CART or GP2 for example?
Tiago: I received many proposals but the WTCC was the one that seemed better to me. In fact I am still there until now, so it shows that it was the right choice.
DTM, Endurance, Indy there were options, but you have to make choices, and the fact to be specialised in something is important and specially to have good and long relationships with manufacturers.
In addition to the podium in F1 you have also took many victories in the WTCR including home race. What was your best career race?
Tiago: The victories at the WTCR in Vila Real were extraordinary. The first because it was the first and it was unforgettable and then the second after returning from the serious accident it was also amazing. They marked myself. I will never forget this feeling !
You drove formula cars, touring cars and le mans prototypes, but which car did you enjoy driving the most?
Tiago: The cars are so different. It’s hard to compare them but my Honda Civic TCR is the one I always aim to return to.
But if you look at it on pure performance and technology of course F1 is the most impressive. But each car I drove had its specialty… Like V8 supercars, GT’s , etc… they’re all different and all fun. I think only 1 car was really bad but I won’t mention it as it’s a big manufacturer ☺
You have already had an amazing career, but what are your goals for the coming years?
Tiago: My goal is to be a WTCR Champion. In the year of the accident, everything was on the right way to achieve it. I was leading with 40 points but In the end I could not fight for it as I was at the hospital… so I hope to get it soon.
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…
Trojnásobný vítěz závodu 24 hodin Le Mans Andre Lotterer věří, že letošní zisk titulu mistra…