Teprve devatenáctiletá závodnice zahájila kariéru na motokárách už ve čtyřech letech. I když podle pravidel nemohou tak malé děti závodit, němka měla o budoucnosti jasno.
„Moji rodiče mě posadili do motokáry když mi byli čtyři, byla to zábava. Bavilo mě řídit. Bylo to hobby, které jsem ale dělala skoro každý víkend v létě. Když mi bylo sedm let, tak už jsem mohla jezdit závody a opravdová zábava přišla, což se doteď nezměnilo,” říká Sophia.
Kromě motokár ale také chvíli spolupracovala s Red Bullem, což mnoho lidí neví. Nejednalo se ale o juniorskou akademii pro vstup do formule 1, i když to s královnou motorsportu souviselo.
„Ne, Red Bullem jsem nebyla podporována. Byla jsem tři roky v programu na simulátoru Red Bullu pro formuli 1 během motokár. Nicméně to nebylo nic, z čeho bych získala peníze. Osmkrát ročně jsem létala do továrny Red Bullu kvůli simulátoru a fitness cvičení.
Upřímně jsem se tam hodně naučila a pomohlo mi to během mých prvních měsíců a roků ve voze. Vysvětlili mi základní věci okolo toho, jak řídit, jak brzdit, jak řadit nebo jak správně pracovat s inženýrem.”
Po úspěšných letech v motokárách, kde byla většinou jako nejmladší závodnice se překvapivě přesunula do vozů GT Ginetta Junior. V Ginettě odjela pouze polovinu sezony, ale přesto získala dvě vítězství a dvoje stupně vítězů.
„Vždy jsem chtěla řídit formule. Ginatta byl dobrý rok, rozhodli jsme se proto, jelikož jsem byla vysoká na motokáry, ale stále mladá pro formule 4. Ginetta byla skvělou sérií na přípravu pro formule.”
Ve formuli 4 také zaznamenala skvělou sezonu, jelikož byla dvakrát na stupních vítězů. Logicky následoval postup do formule 3, kde závodila ještě v původním evropském šampionátu. Momentálně se jezdí o stejných víkendech formule 3 s jinými podmínkami a vozy.
„Evropská formule 3 byla opravdu velmi, velmi dobrý vůz. Každý pilot, který řídil tento vůz by vám pravděpodobně řekl, že to byla nejlepší formule 3. Dallara odvedla velmi dobrou práci.
Nové vozy FIA F3 jsou jiné, ale také skvělé. Hlavní rozdíl je ve váze (570 kg stará F3, 670 kg nová F3), výkon (270 koní oproti 370 koním) a DRS. Pochopitelně máme nyní více váhy, ale zároveň větší křídla a aerodynamika vozu je také dobrá. Odjela jsem ve staré verzi téměř celou sezonu a v té nové pouze jeden den, takže zatím nedokážu odhadnout, který vůz mi sedí lépe.”
Sophia se bohužel nejvíce dostala do povědomí veřejnosti při své těžké nehodě během závodu formule 3 v Macau. Německá závodnice v plné rychlosti vletěla do ocelové konstrukce zadní částí svého vozu, ale naštěstí se brzy ze všeho oklepala.
„V první řadě chci říct, že jsem ráda, že všichni ten incident přežili, nejenom já. FIA velmi rychle ujasnila, že to nebyla moje vina, za což jsem samozřejmě ráda. Vím, že jsem měla velké štěstí, že jsem tu nehodu přežila, ale nějak jsem si to tehdy neuvědomovala, jak těžké to bylo, dokud nepřišli další dny…
O svém návratu do Macau jsem měla jasno. Vždy jsem věděla, že chci znovu jezdit tímto skvělým městem a jsem ráda, že se to loni uskutečnilo.”
Závod už absolvovala v aktuální specifikaci formule 3 s týmem HWA, ale pro letošní rok pojede tento šampionát v týmu Campos racing.
„Tento rok budu závodit pro tým Campos Racing ve FIA F3. Jsem za to opravdu ráda a nemůžu se dočkat, až začne sezona. Doufám, že to bude brzy. Bude to můj první rok ve FIA F3, takže bude to všechno bude o zlepšování se a předvádění dobrých závodů.”
Letošní sezona sice byla odložena, ale v testech si závodnice nevedla špatně. Nutno říct, že poslední roky nebyl Campos zrovna silným týmem, ale všechno se může změnit. Logickým krokem je pro všechny závodníky vstup do formule 2 a formule 1. Kromě toho dostala příležitost i vyzkoušet vůz LMP2, který bude také letos řídit.
„Ano, mým plánem je závodit ve formuli 2 a postupovat v juniorských sériích. LMP2 nebo lépe ELMS a Le Mans je šampionát ve kterém budu závodit kromě formulí díky organizaci FIA Women in Motorsport a Richard Mille.”
Když se bavíme o monopostech, tak nelze opomenout čistě dámskou závodní sérii W, kam se hlásí stále více závodnic. Sophia už od začátku separování mužů a žen v motorsportu odmítá.
„Ne, W Series pro mě není nic a nebudu tam závodit. FIA F3 je mnohem lépe hodnocená, než W Series.”
Závěrečná otázka padla na Českou Republiku. Mnoho závodníků a závodnic projde skrze německé šampionáty právě přes české tratě a ani Sophia nebyla výjimkou. Pokud se nic nezmění, tak ale bude k vidění spíše ve světě.
„Testovala jsem ADAC Formula Masters v Mostě nějakých pět nebo šest let zpátky, ale to bylo všechno. Nikdy jsem předtím v Česku nebyla, ale vím od přátel, že Praha je velmi krásná.”
Devatenáctiletá závodnice tak před sebou má ještě dlouhou kariéru plnou skvělých závodů. Letos ji čeká největší sezona v její kariéře a dost možná se dočkáme po dlouhých letech i závodnice ve formuli 1. Nakročeno do královny motorsportu má velice dobře.
„Jsem opravdu ráda, že mám fanoušky, kteří mě podporují. Pozitivní energie mi pomohla v těžkých časech a snažím se pro ně dělat to nejlepší a být jim co nejblíže skrze sociální sítě.”
Original interview below
In your own words, you started your career at the age of four. How did you get into motorsport?
Sophia: Well my parents sat me in a kart when I was four and it was fun. I liked driving. It was a hobby which I did nearly each weekend in summer. When I was seven years old I was allowed to do my first races and than the proper fun started. And it did not change until now.
I think you were backed by Red Bull in karts before. Have you been in their driving academy? Why are you no longer with them?
Sophia: I was not backed by Red Bull, no. I was in a Red Bull F1 Simulator Program for three years. That was during karting times. But it was not about getting money or so. I was flying to the F1 headquarter eight times a year doing simulator and gym sessions. To be honest what I learned there helped me in my first months and years in cars. They taught me the general things how to drive a formula like how to brake, how to shift right and also how to work correctly with your engineer.
After season in Ginetta Junior you moved to open wheels racing. Has it always been your dream to drive formula cars?
Sophia: Yes, I always wanted to drive formulas. Ginetta was a cool year. We decided doing it cause I was too tall for karting and too young for F4. Ginetta was the perfect series for preparing for formulas.
What are the differences between the old version of Formula 3 and the new one? Which car suits you better?
Sophia: The F3 European Championship car was a really really good car. Every race driver who drove that car says that it is probably the best car for F3. Dallara did a really good car back than. The new FIA F3 car is different but amazing. The differences are mainly the weight (570kg old, 670kg new), power (270HP, 370HP) and the DRS. Of course now having more weight but bigger wings the aerodynamics of the car are still very good. I’ve raced in the old one nearly one season and the FIA F3 car is just drove once on a proper race track in dry so I can not really say yet which car suits me better.
Everyone fell a stone from their hearts when you were alive after the Macau 2018 accident. What were your first feelings about all this? Were you afraid to go back or were you eager to comeback?
Sophia: Well first of all I was really happy that everyone involved survived that accident. Not just myself. The FIA made clear pretty quickly that it wasn’t my mistake which of course made me happy. I know that I was really lucky surviving that accident but I just did not realise that it was that bad until some days afterwards…My comeback to macau was always clear for me. I knew that I wanted to drive through that amazing city again so I was super happy when it happened last year.
With the support of HWA you started in Macau last year and you should have tested Formula E for them. However this year he will start for Campos, why did you choose them?
Sophia: Yes, I am going to be driving for Campos racing this season in FIA F3. I am really happy about it and can’t wait for the season to start soon hopefully. It is going to be my first year in FIA F3 so it will be all about improving and showing good races.
What are your goals after formula 3? Logically it could be Formula 2, but you are currently planning to race with LMP2.
Sophia: Well yes my plan of course is to drive FIA F2 afterwards to go up that ladder in junior formula classes. LMP2 or better ELMS and Le Mans is a championship I am doing next to formulas thanks to the FIA Women in Motorsport and Richard Mille.
What do you think of the W Series? It looks like it helped Jamie Chadwick a lot in her career, but you didn’t participate.
Sophia: No, W Series is nothing for me and I am not doing it. FIA F3 is higher ranked than W series.
Since we are a Czech website, I would like to ask if you ever raced or tested in the Czech Republic?
Sophia: I was testing ADAC Formula Masters in Most like five or six years ago but that’s it. Never been to Czech Republic before sadly. I just know from friends that Prag is very beautiful.
If you have anything else on your mind, such as thanks for the support of fans, you can add it here 🙂
Sophia: I am really happy to have fans supporting me. The more the better. The positivity in bad times helps me a lot and I am trying my best to show them as close as possible on social media.
Lamborghini oficiálně potvrzuje svůj odchod WEC, jak z kategorie Hypercar, tak z kategorie LMGT3. Italský…
Po jedné sezoně s vozem Lamborghini GT3 ve WEC se sytě růžová posádka Iron Dames…
Mercedes-AMG vstupuje do World Endurance Championship pro sezonu 2025. V kategorii LMGT3 bude mít dva…
Maro Engel vyhrál dramatický závod Světového poháru FIA GT, když odolal pětisekundové penalizaci za způsobení…
Cadillac Racing přizpůsobil svůj tovární program pro svou třetí sezónu ve WEC, jelikož JOTA je…
Dle webu Sportscar 365, Lamborghini zvažuje kompletní ochod z WEC, jak v kategorii Hypercar, tak…